تکنولوژی

آی تی به تناسب اندام هم کمک می کند،

بزرگراه فناوری – با وجود پیشرفت قابل‌ ملاحظه علم و شف روش‌های درمانی مختلف برای بیماری‌ها، پزشکان همچنان معتقدند ورزش تنها دارویی است که می‌تواند همه بیماری‌ها را درمان کند و احتمال ابتلا به امراض مختلف را از بین ببرد. ورزش در اصل به نوعی فعالیت اطلاق می‌شود که با مهارت‌ها و توانایی‌های بدنی مرتبط است و به‌طور معمول بین دو یا چند نفر انجام می‌شود. به ‌اعتقاد محققان، فناوری امروزه نقش قابل توجهی در ورزش دارد و می‌تواند در سلامت ورزشکاران، روش‌های به‌خصوصی که برای تمرین‌ها انتخاب می‌کنند، شخصیت ورزشکاران و… تاثیرات مثبتی را برجای بگذارد. فناوری نه‌تنها خود به تنهایی بهبود کیفیت تجهیزات ورزشی را باعث شده، بلکه شرکت‌های تولیدکننده این وسایل را مجبور کرده تا برای حضور در بازارهای رقابتی محصولات بهتری را به‌دست مشتریان برسانند. از زمان ظهور فناوری ارتباطات و اطلاعات و پررنگ شدن نقش آن در زندگی روزمره، تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات باشگاه‌های ورزشی گلف، بیسبال، فوتبال، هاکی، بسکتبال، والیبال و… تغییر کرده و باعث شده تا افراد از انجام حرکات ورزشی لذت ببرند.

سلامت ورزشکاران که طیف وسیعی از رژیم‌های غذایی گرفته تا جراحی‌های سخت و پیچده‌را شامل می‌شود، امروزه تنها به‌واسطه فناوری صورت می‌گیرد و این امر موجب شده تا اقبال مسؤولان ورزشی نسبت به دستاوردهای نوین فناوری بیشتر شود. فناوری‌های نوین مرتبط با سلامت ورزشکاران که نسبت به نسخه‌های پیشین تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته باعث می‌شود تا حتی در مواقع بحرانی، افراد کمتر دچار آسیب‌دیدگی شوند و خطرات کمتری آن‌ها را تهدید کند.

فناوری و هواداران ورزشی

مسابقات ورزشی از جمله اتفاق‌هایی هستند که در همه دنیا مورد استقبال عموم مردم قرار می‌گیرند و همین امر باعث شده تا افراد با ابداع روش‌های جدید جذب هواداران، پول بیشتری را از آن خود کنند. تماشای مسابقات ورزشی که به ‌نوعی یک بنگاه اقتصادی محسوب می‌شود، باعث شده مدیران ورزشی اقبال بیشتری را نسبت به فناور ارتباطات و اطلاعات نشان دهند. به‌طور کلی یک فرد هر اندازه که نسبت به یک ورزش به‌خصوص و یا یک تیم علاقه‌مند باشد باز هم نمی‌تواند همه مسابقات مربوط به آن را تماشا کند، اما روی کار آمدن برخی فناوری‌های جدید این امکان را فراهم کرده تا هواداران در هر شرایطی که هستند بتوانند به‌صورت زنده و مستقیم مسابقه‌های مورد علاقه خود را دنبال کنند.

برای مثال، شرکت ESPN به‌تازگی اعلام کرده از اواخر سال آتی میلادی خدمات جدیدی را برای تلفن‌های همراه راه‌اندازی خواهد کرد تا شما تنها آن دسته از اخبار ورزشی را که دوست دارید به صورت روزانه روی تلفن‌همراه خود دریافت کنید. این رویس جدید که شامل اخبار تصویری نیز می‌شود و فعلا فقط برای مشترکان شبکه ESPN در آمریکا راه‌اندازی خواهد شد، پس از گذشت مدتی کوتاه به دیگر کشورهای جهان نیز راه خواهد یافت. این شرکت پیش‌بینی می‌کند که با راه‌اندازی این سرویس جدید بخش قابل‌ توجهی از جوانان آمریکایی، به‌خصوص پسران را به‌سمت خود جلب خواهد کرد.

علاوه بر این، تیم بسکتبالNBA که برای چند سال متوالی قهرمان جهان بوده، مدتی است که به مشترکان تلفن‌همراه امکان می‌دهد تا آخرین بازی‌های ویدئویی ورزشی را روی گوشی خود دریافت کنند، در هر مکانی که هستند مسابقات این تیم را به‌صورت زنده ببینند، اخبار مربوط ه تیم NBA روزانه در اختیار آن‌ها قرار گیرد و از صدای ستاره‌های تیم NBA برای زنگ تلفن خود استفاده کنند. خبرهای جدید همچنین نشان می‌دهد که فدراسیون ملی فوتبال و بیسبال آمریکا نیز با انعقاد یک قرارداد جدید قصد دارد به همه مشترکان تلفن‌همراه در ایالت متحده امکان دهد تا در هرجایی که هستند صدای همه مسابقه‌های ورزشی را به‌صورت مستقیم روی تلفن‌همراه خود دریافت کنند. این فناوری‌ها و خدمات مشابهی که در گوشه‌وکنار دنیا ارایه می‌شود، باعث شده تا علاوه بر افزایش تعداد هواداران، مسابقات ورزشی با کیفیت بهتری برگزار شود. در کنار مسایل یاد شده این سؤالات وجود دارد که آیا ساخت بازی‌های کامپیوتری جدید و باکیفیت برای تلفن‌های همراه اقبال هواداران ورزشی را برای تماشای مسابقات افزایش خواهد داد یا تمایل آن‌ها را کم خواهد کرد؟ آیا اینترنت می‌تواند موجبات رشد و پیشرفت ورزش را فراهم کند یا اینکه باعث تخریب ورزش خواهد شد؟ آیا ورزش در دنیای مجازی جای ورزش در باشگاه‌ها را خواهد گرفت؟ و…

به‌طور کلی باید توجه داشت که هنوز مدت زیادی از زمان تولد فناوری در دنیای ورزشی نمی‌گذرد و به ‌همین خاطر نمی‌توان پاسخ قطعی به این سؤالات داد، ولی با این وجود تغییراتی که تاکنون به‌واسطه فناوری در دنیای ورزش صورت گرفته واضح و مشهود است.

کرک ویکفیلد (Kirk Wakefield) یکی از کارشناسان ورزشی دانشگاه Baylor در ایالت تگزاس آمریکا در این‌باره می‌گوید: “شاید نفوذ فناوری در دنیای ورزش باعث شود تا ما به یک هوادار پروپاقرص ورزشی تبدیل شویم. هواداران ما امروزه تفاوت‌های فراوانی با هواداران 20 سال گذشته دارند و این امر باعث شده تا آن‌ها برای تماشای یک مسابقه معیارهای مختلفی را در نظر بگیرند.”

یکی از مهم‌ترین تاثیراتی که فناوری در ورزش برجای گذاشته، در دسترس بودن همه مسابقات ورزشی است تا افراد به‌راحتی بتوانند هر مسابقه‌ای را که دوست دارند ببینند. ابزارهایی نظیر اینترنت و تلویزیون این امکان را برای همه مردم فراهم م‌کنند تا در هر کجای دنیا که هستند، مسابقه ورزشی دلخواه خود را به‌صورت زنده تماشا کنند و یا آخرین اخبار در مورد آن مسابقه را به‌‌صورت آنلاین بخوانند.

جان کاسنر(John Kosner) معاون شرکت رسانه‌ای ESPN هم در این‌باره خاطرنشان کرد: “هواداران ورزشی همواره مشتاق دریافت اطلاعات جدید درباره تیم مورد علاقه خود هستند. این یکی از نکته‌هایی است که باید همواره به آن توجه کرد تا مخاطب در هر کجای جهان که هست بتواند اطلاعات ورزشی مورد نیاز خود را دریافت کند.”

فناوری با تقسیم ورزش به شاخه‌های مختلف و از بین بردن قیود و رسوم سنتی، امکانات بی‌شماری را در اختیار ورزشکاران و هوداران ورزشی قرار داده است. برای مثال، هم‌اکنون شبکه تلویزیونی NFL در هر هفته از هر مسابقه ورزشی 10 دقیقه را انتخاب کرده و برای افراد نمایش می‌دهد تا در جریان آخرین اخبار قرار گیرند. با توجه به اینکه این برنامه ورزشی برای مشترکان تلویزیون کابلی پخش می‌شود، افراد می‌توانند از مسؤولان شبکه NFL بخواهند که تنها تصاویر مربوط به ورزش مورد علاقه آن‌ها را پخش کند. این تصاویر می‌توانند توسط هر یک از افراد بارها و بارها دیده شوند. این شبکه همچنین ماه گذشته اعلام کرد که از این پس مشترکان می‌توانند حین تماشای برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های کامپیوتری مختلف را روی گیرنده خد اجرا کنند و یا به‌صورت آنلاین با دیگر مشترکان بازی کنند.

فناوری برای هواداران

استقبال قابل ‌توجه مراکز ورزشی آمریکایی از فناوری‌های جدید باعث شده امروزه 13 تا 15 میلیون هوادار آمریکایی بتوانند تمام مسابقات ورزشی مورد علاقه خود را از طریق خدمات وابسته به ICT دنبال کنند. جفری توماس (Jeffrey Thomas) مدیر سایت اینترنتی SportsBuff.com معتقد است، مردم این روزها تصور می‌کنند فناوری باعث شده تا آن‌ها به نسل جدیدی از هواداران ورزشی تبدیل شوند. فوتبال یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های دنیاست و کارشناسان می‌کوشند که بیش از دیگر رشته‌های ورزشی، فناوری‌های جدید را برای هوادارن فوتبال عرضه کنند.

تجربه نشان داده که مردم در بیشتر مواقع دوست دارند مسابقات‌ورزشی را در کنار دیگر افراد تماشا و به‌صورت جمعی تیم مورد نظر خود را تشویق کنند. اگرچه استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات باعث کمرنگ شدن روابط میان افراد شده و ارتباطات گروهی آن‌ها را کمتر کرده است، کارشناسان امروزه می‌کوشند دستگاه‌هایی تولید کنند که به‌واسطه آن‌ها افراد در کنار یکدیگر مسابقات ورزشی خود را تماشا کنند یا به تشویق تیم مورد علاقه خود بپردازند.

فناوری نه‌تنها باعث از بین بردن قید و بندها برای هواداران ورزشی می‌شود، بلکه می‌تواند بازیکنان ورزشی را نیز د بهترین شرایط ممکن قرار دهد. امروزه دیده می‌شود که بیشتر ورزشکاران سرشناس دنیا با ساخت وب‌سایت‌های شخصی برای خود تبلیغ می‌کنند و یا سعی می‌کنند تا از این طریق برای انجمن‌های خیریه پول جمع کنند. برای مثال، حدود 30 بازیکن معروف تیم ورزشی NFL Hall که از جمله آن‌ها می‌توان به جری رایس (Jerry Rice) اشاره کرد، به‌صورت مشترک یک سایت اینترنتی ورزشی راه انداخته‌اند و این در حالی است که 10 نفر از آن‌ها به‌صورت جداگانه وب‌سایت شخصی دارند.

افزایش اطلاعات سؤال‌برانگیز روی اینترنت موجب شده تا استقبال کاربران نسبت به سایت‌های ورزشی بالا رود و بر این اساس، سایت‌های اینترنتی به یکی از معتبرترین منابع موجود برای کسب آخرین اطلاعات ورزشی تبدیل شوند. در یک مطالعه معلوم شده است، آن دسته از سایت‌های اینترنتی که حاوی اطلاعات شخصی ورزشکاران بوده‌اند بیش از سایت‌های مشابه مخاطب داشته‌اند.

هواداران موبایلی

یکی از ابزارهایی که امروزه محبوبیت فراوانی در بین ورزشکاران و ورزش‌دوستان به‌دست آورده، تلفن‌همراه است. این دستگاه که در ظاهر تنها برای برقراری ارتباط بین افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث شده تا این روزها خدمات گسترده‌تری در اختیار هواداران تیم‌های ورزشی قرار گیرد. اما این سؤال مطرح است که آیا استفاده از تلفن‌همراه در استودیوم‌های ورزشی می‌تواند باعث بروز تاثیرات منفی شود؟ آیا مردم از تماشای مسابقات ورزشی در تلفن‌همراه لذت خواهند برد؟ آیا آن‌ها حاضر خواهند شد تلفن‌همراه را جایگزین گیرنده‌های تلویزیون کنند؟ ویکفیلد که یکی از متبحرترین کارشناسان در این زمینه است، تا به‌حال موفق‌نشده که به سؤالات یاد شده پاسخ دهد. به عقیده او، ایجاد تغییرات در سیستم اطلاع‌رسانی ورزشی و عرضه خدمات چندرسانه‌ای مهم‌ترین اهدافی است که هم‌اکنون در تیم‌های ورزشی دنبال می‌شود. به هر حال، هر اندازه هم که فناوری در دنیای محبوب ورزش قدم بگذارد باز هم شما می‌‌توانید روش دلخواه خود را بای تماشای مسابقات انتخاب و در صورت تمایل، همچنان با روش‌های سنتی بازیکنان مورد علاقه‌تان را تشویق کنید.

تلفن‌های همراه این روزها به‌عنوان ترمینال‌های رسانه‌ای محسوب می‌شوند و روی کار آمدن سرویس‌های نسل سوم تلفن‌همراه (3G) موجب شده تا پس از گیرنده‌های تلویزیون و کامپیوترهای شخصی، این دستگاه ارتباطی مهم‌ترین ابزار برای کسب اخبار و اطلاعات محسوب شود. مانیش جیها (Manish Jha) معاون شرکت ESPN Mobile در این‌باره اظهار داشته است: “نوجوانان و جوانان بیشترین مخاطبان تلفن‌همراه را تشکیل می‌دهند. آن‌ها دوست دارند که با استفاده از این دستگاه چندین کار مختلف را انجام دند. اگرچه این امکان هم‌اکنون فراهم شده که به کمک یک گوشی تلفن‌همراه امکان برقراری ارتباط، جست‌وجو در سایت‌های اینترنتی و… فراهم شود، ما در تلاشیم تا خدمات ورزشی را به مجموع خدمات موجود بیفزاییم. این قبیل خدمات به‌طور قطع با استقبال کاربران مواجه خواهند شد.”

آن دسته از محققانی که دید مثبتی نسبت به فناوری ندارند معتقدند، استفاده از تلفن‌همراه باعث خواهد شد تا میزان شرط‌بندی در مسابقات ورزشی افزایش یابد. این اتفاق که هم‌اکنون در اینترنت رخ می‌دهد باعث بروز مشکلات عدیده‌ای شده و مسؤولان IT کشورهای مختلف می‌کوشند با وضع قوانین جدید از ادامه یافتن آن جلوگیری کنند.

در کنار مشکلاتی که فناوری ممکن است برای ورزش ایجاد کند، میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان می‌‌کوشند تا با دریافت اطلاعات کافی از اینترنت و بررسی آن‌ها، درباره سلامت جسمانی ورزشکاران و موفقیت‌آن‌ها در آینده قضاوت کنند. برخی از سایت‌‌ها نیز نظیر ESPN.com نیز به‌عنوان یک پورتال کامل ورزشی محسوب می‌شوند و اطلاعات مربوط به چندین سایت را در خود ذخیره می‌کنند. برای مثال، آن دسته از افرادی که تمایل دارند اطلاعات کاملی در مورد تاریخچه فوتبال، بهترین‌باشگاه‌ها، مسابقات و… به‌دست آورند، با مراجعه به این سایت همه نیازهای خود را برطرف خواهند کرد.

اخبر جدیدی که از سوی منابع آگاه بریتانیایی منتشر شده نشان می‌دهد، دولت بریتانیا در تابستان گذشته 25 طرح مختلف را به مرحله اجرا رسانده تا به‌واسطه آن‌ها تمایل دانش‌آموزان را برای ورزش کردن بیشتر کند. در این میان گفته می‌شود که تمامی 25 طرح یاد شده به‌واسطه فناوری اطلاعات و تجهیزات جانبی آن راه‌اندازی شده بودند.

در حالی که این روزها تنها مزایای فناوری برای ورزش نمایان شده است و کمتر کسی از حضور ابزارهای جدید در بین ورزشکاران و ورزش‌دوستان اظهار نارضایتی می‌کند، هنوز نگرانی‌های برخی کارشناسان در این زمینه از بین نرفته است. آن‌ها معتقدند که اگر نفوذ فناوری ه همین صورت ادامه پیدا کند، در آینده با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد. این مشکلات می‌تواند رونق بازار فناوری را در آینده کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا