تکنولوژی

طرح صدور گواهي امضاي ديجيتالي قبل از نيمه‌ي سال جاري آماده‌ي بهره‌برداري مي‌شود

وزير بازرگاني گفت: با بهره‌برداري از طرح صدور گواهي امضاي ديجيتالي كه قبل از نيمه‌ي سال جاري آماده‌ي بهره‌برداري مي‌شود، هر فرد كه بخواهد در شبكه‌ي تجارت جهاني فعاليتي انجام دهد، به راحتي مي‌تواند از طريق اينترنت اقدام كند و از جهت نرم‌افزاري، سخت‌افزاري و امنيت اين سيستم اطمينان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سرويس فناوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر مسعود ميركاظمي ‌در مراسم افتتاحيه‌ي دوازدهمين نمايشگاه الكامپ كه از صبح امروز – 27 تيرماه – آغاز شد، با اشاره به اهميت و اثر بخشي فناوري اطلاعات در زندگي مردم، گفت: متاسفانه در كشور به برخي از مزيت‌ها و استفاده‌هايي كه اين فناوري مي‌تواند داشته باشد، به خوبي توجه نشده است، به ويژه اين فناوري در حوزه‌ي كسب و كار از اهميت خاصي در نظام‌هاي مختلف در جهان برخوردار است.

وي با تاكيد بر اين‌كه اين فناوري رقابت سختي را در جهان به وجود آورده است، اظهار داشت: با استفاده از IT اين توان به وجود آمده كه در كمتر از 48 ساعت بازار محصول شناسايي، طراحي و متناسب با نياز مشتري به بازار عرضه شود؛ بنابراين به طور قطع اين كار با روش سنتي امكان‌پذير نيست و اين مباحث موضوعات بسيار پراهميتي است كه امروز در دنيا در حال وقوع است و ما نيز نبايد از اين قافله عقب بمانيم.

وزير بازرگاني در ادامه با بيان اين‌كه ICT امروزه محور تحول در بنگاه‌ها شده است، گفت: چرخه‌ي عمر محصولات به خصوص محصولات الكترونيكي در بازار به طور مرتب در حال تغيير است و چرخه‌ي عمر آن‌ها كم شده است؛ چگونه مي‌شود به سرعت نياز بازار شناسايي، طراحي شده و مواد اوليه نيز تامين و از طرفي خدمات بعد از فروش نيز در بازده زماني كوتاه مدت فراهم شود؟

وي در ادامه خاطرنشان كرد: ايجاد شبكه يكي از محورهايي است كه براي رسيدن به اين منظور بايد به آن توجه شود؛ در اين رابطه بحث سخت‌افزاري و نرم‌افزار، ارتباط در شبكه و موضوع امنيت نيز بسيار مهم است كه بايد در كشور ايجاد و زيرساخت‌هاي مورد نياز نيز براي آن فراهم شود و وزارت‌خانه‌هاي مربوطه ماموريت دارند اين كارها را انجام دهند.

وزير بازرگاني در ادام به موضوع امنيت شبكه‌ها، اشاره و تصريح كرد كه چه كسي متولي امنيت شبكه‌ها در كشور است؟

وي در بخشي از سخنان خود اظهار داشت: بايد براي فعال كردن تجارت الكترونيكي به مباحثي چون ارتباطات، سخت‌افزار، امنيت شبكه و قوانيني كه بايد برروي شبكه فعال شود، توجه شود.

ميركاظمي‌ اظهار داشت: در چند ماه گذشته جلسات و برنامه‌ريزي‌هايي در وزارت بازرگاني درباره‌ي مباحث مرتبط در اين حوزه كه وزارت بازرگاني كه مسووليت انجام آن به عهده داشت برگزار شد و تيم‌هاي جديدي ايجاد شده‌اند.

وي در ادامه به موضوع امضاي ديجيتالي اشاره كرد و اظهار داشت: بحث ارتباطات اين موضوع در وارت ICT برگزار مي‌شود، و تعاملاتي نيز در اين زمينه با بانك‌ها انجام شده و با بهره‌برداري اين طرح از اين پس هر كسي كه بخواهد در شبكه‌ي تجارت جهاني فعاليتي انجام دهد، به راحتي از طريق اينترنت مي‌تواند اقدام كند و از جهت نرم‌افزاري، سخت‌افزاري و امنيت اين سيستم اطمينان وجود دارد.

وزير بازرگاني در ادامه با تاكيد بر اين‌كه بخش توسعه‌ي اقتصادي كشور مرهون ICT است، گفت: حجم بالايي از شناسايي بازار، حضور و پايداري در بازار توجه به موضوع ICT است. به گزارش ايسنا وي در ادامه به سيستم پرداخت پول همزمان با خريد محصول كشاورز اشاره كرد و گفت: تا به امروز به حدود 900 هزار كشاورز پولي در حدود 1500 ميليارد تومان پرداخت شده است.

وي به سيستم خريد گندم كه در حال حاضر در 17 استان اجرايي شده است، اشاره كرد و گفت: اين سيستم تا شهريورماه تمام مي‌شود و از اين پس ميزان واردات و صادرات در اين حوزه قابل كنترل خواهد بود.

او در ادامه به بحث طبقه‌بندي و كدينگ ملي در كشور كه يكي از فاكتورهاي مهم تجارت است، اشاره كرد و افزود: اين موضوع تا ماه آينده به شكل رسمي‌ اعلام مي‌شود و توليدكنندگان مي‌توانند از طريق اينترنت كالاهاي خود را تعريف كنند.

وي با بيان اين‌كه فرهنگ‌سازي در مباحث IT بسيار قابل اهميت است، اظهار داشت: در بحث پياده‌سازي سيستم‌ها 70 درصد يك موضوع به فرهنگ‌سازي و اجراي مناسب آن سيستم در جامعه مربوط مي‌شود و اميدواريم در سال آينده در نمايشگاه شركت‌هايي حضور يابند كه هنر مديريت تحول داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا