تکنولوژی

ناکامی يک ماهواره روسی که همزمان با سينا به فضا پرتاب شد

ایسنا – با گذشت بيش از يك روز از پتاب موشك «كاسموس ـ 3» به همراه چندين ماهواره فضايي ديگر هنوز هيچ علائمي از ماهواره روسي Mozhayets دريافت نشده است.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يك مقام آگاه در آكادمي علوم نظامي Mozhiasky به خبرگزاري اينترفاكس گفت كه دانشمندان و مهندسان روسي در مركز فضايي «پلستسك» همچنين منتظر دريافت علائمي از اين ماهواره هستند؛ با اين حال تلاش اين دانشمندان جهت از سر گيري كنترل اين ماهواره همچنان ناكام مانده است.

اين در حالي است كه مقامات فضايي روسيه روز گذشته از اين ماهواره روسي به عنوان محموله اصلي موشك «كاسموس -3» كه حدود ساعت 10 و 52 دقيقه صبح ديروز به وقت محلي از پايگاه فضايي «پلستسك» روسيه به فضا پرتاب شد، ياد كردند.

به گفته دانشمندان، اين ماهواره در مدار زمين قرار نگرفته و هنوز هيچ علائمي به زمين ارسال نكرده است.

گفتني است كه اين ماهواره به همراه هفت ماهواره خارجي ديگر از جمله ماهواره ايراني «سينا-1» به مدار زمين پرتاب شد.

به گفته دانشمندان ماهواره‌هاي ديگر در نقاط از پيش تعيين شده قرار گرفتند و كنترل بر آنها به سازمان‌هاي صاحب‌ آنها منتقل شده است.

خبرگزاري چيني شين‌هوا نيز گزارش داد كه ماهواره روسي در سومين مرحله از جداسازي راكت بالا برنده خود ناكام بوده است.

به گزارش ايسنا، مقاات رسمي در روسيه به خبرگزاري ايتارتاس گفتند كه بر اساس آخرين اطلاعات تله‌متريك موجود سومين مرحله از جدا سازي راكت بالا برنده كاسموس ـ3 صورت نگرفته است و در حال حاضر اين ماهواره به همراه قطعه ياد شده در نزديكي مدار زمين معلق مانده است .

هم‌چنين شبكه دوم تلويزيون دولتي روسيه روز جمعه نيز در تاييد اين خبر اعلام كرد يك ماهواره روسي كه روز پنجشنبه به همراه هفت ماهواره غيرروسي ديگر به فضا پرتاب شده بود از كنترل خارج شد.

به گزارش ايسنا، شبكه دوم تلويزيون دولتي روسيه در اين خصوص گزارش داد: ماهواره نظامي و آموزشي Mozhayets از بدنه موشك «كاسموس» جدا نشده و همچنان در مدار زمين سرگردان مي‌باشد.

آژانس فضايي فدرال روسيه اعلام كرد: ارتباط مخابراتي با ماهواره ياد شده برقرار نشده و تلاش در اين زمينه بي‌نتيجه بوده است. با اين حال هفت ماهواره ديگر در موعد مقرر، در خارج از محدوده تعقيب و رديابي دستگاههاي مخابراتي فضايي از موشك جدا شده و ارتباط با آنها برقرار شده است.

با احتساب اين ماهواره، در يك ماه گذشته روسيه سه ماهواره فضايي را در مدار زمين از دست داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا