تکنولوژی

برون‌‌سپارى: مذاکره براى رسيدن به توافقى همه‌‌جانبه

نام نویسنده: عارف محمد

همكاران سيستم – بديهى است يک قرارداد شفاف، عادلانه که پس از مذاکرات موثر منعقد شده است، شراکتى سودمند و درازمدت را در حوزه­ى برون‌سپارى پايه­گذارى مي­کند. موارد کليدى قرارداد به توافق­هاى خدماتى، مجازات­ها و پاداش­ها، نظارت منظم، ضرب­العجل­ها و راه‌هاى گريز احتمالى مي­پردازد.

بهتر است پيشاپيش شکل فعاليت برون‌­سپارى را به طور دقيق در قرارداد تشريح کنيم. هم­چنين قرارداد ياد شده بايد وسعت دامنه­ى خدمات شرکت و خدماتى را که تامين‌كنندگان مسئول انجام آن هستند، تعيين کند. به طور خلاصه قرارداد بايد از برنامه‌هاى دقيق تشکيل شده باشد تا هيچ ابهامى در مورد خدمات تامين­‌کننده براى طرفين باقى نماند.

از نظر مايکل هيل­تافت، مشاور ارشد بخش برون‌­سپارى موسسه‌­ى کوآنتوم مثبت، تعيين حدود خدمات به نحوى که هر دو طرف از مزاياى آن بهره­‌مند شوند، پايه و اساس تنظيم قراردادهاى برون­سپارى است. ­او اضافه مي­کند: “به اين ترتيب خدمات قابل اجرا بوده، در نتيجه سطح توقع خود را از تامين‌کننده تعيين مى‌­کنيم. قراردادهاى خوب هم­چنين روش‌هايى براى تعيين حدود خدمات در نظر مى‌گيرند. در ضمن نبايد مجازات يا تشويق را از ياد ببريم.”

شرکت­ها در زمان تنظيم قرارداد بايد قبل از هر چيز نکات اساسى و به اصطلاح حياتى را در نظر بگيرند، زيرا انواع مختلف فعاليت‌هاى خدماتى هزينه‌هاى گوناگونى به دنبال دارد و هزينه‌هاى غير ضرورى، کار را براى تامين‌کننده دشوار مى‌کند.

ريچارد پينات، تحليل‌‌گر ارشد موسسه‌­ى تحقيقاتى فورستر، مى‌گويد: “تعيين حدود و سطح براى خدمات، چالش­هاى زيادى ايجاد مى‌­کند. شرکت­ها بيش‌تر فهرستى از خدمات مورد نظر خود را تهيه مى‌کنند، متاسفانه اين فهرست‌ها در بيش­تر مواقع ناقص هستند. تيم مذاکره‌ى مصرف‌کنندگان بيش از همه بايد براى تبديل SLA به اصطلاحات قانونى هزينه کند.

جيليان کامرون، شريک موسسه‌ى حقوقيMaclay Murray & Spens ، مى‌گويد: “شفاف بودن کليد تمام مشکلات است. اگر سيستم پيچيده‌اى در شرکت شما فعال است کار دشوارى در پيش داريد و ممکن است سطوح مختلف خدمات راه حل مناسبى براى همه‌ى آن‌ها باشند. ساده ­كردن امور اولين اقدام براى از ميان برداشتن مشکلات است. در صورت مبهم بودن توافق‌ها هر دو طرف ضرر مى‌کنند.”

از نظر کامرون عينى و عادلانه بودن شرايط اهميت زيادى دارد. “سعى کنيد درباره‌ى موضوعات واقعى تصميم بگيريد تا در نهايت ابهامى باقى نماند. از کلمات دو پهلو در قرارداد استفاده نکنيد.”

منبع : www.ComputerWeekly

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا