تکنولوژی

۱۰سئوال درباره 45 ميليارد تومان اعتبار

نام نویسنده: محمد ميثاقى – [email protected]

آی تی ایران – مديران وزارت پست و تلگراف و تلفن قديم و ICT جديد در آستانه تغيير دولت مدتى است به تکاپوى جدى افتاده اند تا فعاليت هايى را در حوزه ICT انجام دهند و پروژه هاى تحقيقاتى و اجرايى متعددى را اجرا کنند.

تخصيص ناگهانى اعتبار 45 ميليارد تومانى براى گسترش و توسعه ICTاز سوى مرکز تحقيقات مخابرات که تقريبا چهار برابر بودجه سال جارى طرح تکفا است نيز فعاليتى است که با سئوالات زيادى توام است:

1- تعيين بيش از 48 محور تحقيقاتى و پژوهشى و تعريف پروژه براى آن بر اساس کدام برنامه کلان و طرحى بوده است؟

2- چه متخصصينى در تعيين اين اولويت ها نقش داشته اند؟ افرادى خارج از وزارت خانه و يا کارشناسانى از درون اين سيستم؟ اعتبار سنجى يا Validation تعيين اولويت ها چيست؟

3- با توجه به انجام بخش زيادى از اين پروژه ها توسط سازمان هايى مانند شوراى عالى اطلاع رسانى و طرح تکفا، شوراى عالى انفورماتيک، وزارت صنايع، وزارت بازرگانى،نهاد رياست جمهورى و سايرين، دلايل تکرار دوباره اکثر آن ها چيست؟ اين فعاليت ها تکميلى است يا دوباره کارى؟ تدوين آن ها به تنهايى صورت گرفته يا مشارکت اين سازمان ها را نيز در برداشته است؟

4- مخاطبين اين پروژه ها و اقدامات چه بخشى از جامعه هستند؟ عموم مردم،نهادهاى دولتى و يا شرکت هاى بخش خصوصى؟ و يا خود وزارت ICT؟ که در اين صورت شمول عام پروژه ها به کدامين دليل است؟

5- نتيجه اين پروژه ها قرار است چه باشد؟ توسعه و گسترش آى تى در جامعه و يا توانمند کردن و رقابتى نمودن شرکت هاى بخش خصوصى؟ آيا براى خودتان مشخص است؟

6- چه تضمينى وجود دارد تا اگر همه پروژه هاى فوق به خوبى انجام شد بتوان رشد و توسعه آى تى در کشور را به طور ملموسى شاهد بود؟ چه کسى تصمين خواهد داد؟ وزارت خانه يا مديرانى که تا چندى بعد معلوم نيست در چه پستى هستند؟

7- مکانيزم هاى جذب اعتبار 45 ميليارد تومان براى 48 محور مهم و راه کارهاى اجرايى و نظارتى و مديريت، کنترل و هماهنگى آن چيست؟ و چه بازه زمانى براى آن ديده شده است؟ آيا فکر مى کنيد بتوانيد بهينه مصرف کردن اين مقدار اعتبار را تضمين نمائيد؟

8- با توجه به اتمام کار دولت فعلى و تغييرات در وزارت خانه هاى کشور،طبيعتا بايد شاهد تغيير در نوع نگرش ها به مقوله آى تى و برنامه هاى آن بود و با اين حال اقدام براى واگذارى پروژه هايى که بعضى از آن ها حداقل دو سال به طول خواهد انجاميد با چه هدفى صورت گرفته است؟ آيا اين نوعى اسراف هزينه و تزريق بودجه اى بى هدف نخواهد بود؟

9- در حالى که وزارت ICT در پياده سازى زير ساخت هاى ارتباطى و مخابراتى کارهاى ناتمام زيادى دارد و هنوز نتوانسته است نيازهاى بخش خصوصى و مردم را به خوبى و سهولت فراهم کند، چه انگيزه اى آنان را بر آن داشته است تا در توسعه کاربردهاى آى تى نيز وارد شود و سر رشته امور را به عهده بگيرد؟ آيا براى آن نيرو و توان لازم را دارد؟

10- بايد باور کرد که توسعه گسترده ICT در کشور نيازمند استفاده از توان و تجربه همه بخش هاى کشور و وجود طرح و برنامه اى مشخص و منسجم است. آيا وزارت ICT فکرى براى آن کرده است؟

و به راستى، هدف اين تعجيل چيست؟

www.iranict.blogfa.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا