استارتاپ

۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و خلق ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش ناخالص داخلی

گزارش عملکرد ۵ ساله حرکت اول منتشر شد.

حرکت اول به تازگی گزارش ۵سال فعالیت خود در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی را منتشر نموده است. در این گزارش محمد مهدی عباسخانی مدیرعامل این شرکت اعلام کرده است پرتفوی حرکت اول در ۵سال گذشته بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش ناخالص (GMV) داشته‌اند و تعدادی از کسب و کارها از زمان سرمایه گذاری حرکت اول به رشد ۱۰X رسیده‌اند و البته انحلال آدرس به عنوان اولین شکست سرمایه گذاری حرکت اول نیز اعلام شده است.

به گفته عباسخانی حمایت حرکت اول جهت ورود استارتاپهایش به بازار سرمایه، مشارکت استراتژیک با بازیگران صنعت، سرمایه گذاری بین المللی و مشارکت در کسب و کار‌های داخلی در مراحل مختلف عمر از برنامه‌های ادامه مسیر این هلدینگ سرمایه گذاری می‌باشد.  

در ادامه بخشهایی از این گزارش را بررسی میکنیم:

حرکت اول گزارش عملکرد 5ساله خود را منتشر کرد

متوسط عمر کسب و کارهای حرکت اول ۵ ساله است و بیشترین رشد در مدت سرمایه گذاری مربوط به جاجیگا، فلای تودی، آچاره، نبض و نت باکس بوده است.

در این گزارش آمده است که بیش از ۲۰ میلیون سفارش در کسب و کارهای حرکت اول ثبت شده که بیشترین سهم از این عدد مربوط به میاره و بیشترین رشد در سفارش متعلق به جاجیگا، فلای تودی و نبض بوده است.

تحقق بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی

پیشتر حرکت اول وعده داده بود که ۱۰۰۰میلیارد تومان در اکوسیستم سرمایه گذاری خواهد نمود و در این گزارش تحقق این رقم عنوان شده است.

بررسی ۱۰۷۳ طرح داخلی و ۶۴ طرح بین المللی

عدم تطابق با مرحله عمر مهمترین دلیل عدم سرمایه گذاری حرکت اول در طرحها  و بیشترین طرحه‌های دریافتی در صنعت تجارت الکترونیک و تبلیغات بوده است.

حرکت اول گزارش عملکرد 5ساله خود را منتشر کرد

حرکت اول گزارش عملکرد 5ساله خود را منتشر کرد

حرکت اول و پول هوشمند

در این گزارش حرکت اول خدمات و امکانات همراه اول که در اختیار استارتاپهایش قرار داده است را از جمله زیرساختهای تبلیغاتی، خدمات امنیت شبکه، در اختیار دادن شبکه فروش، زیرساختهای فنی و…  معرفی کرده است:

حرکت اول گزارش عملکرد 5ساله خود را منتشر کرد

سرمایه انسانی

بیش از۱۱۰۰ نفر در کسب و کارهای حرکت اول به طور مستقیم و ۳۵هزار نفر نیز به طور غیرمستقیم در کسب و کارهای پلتفرمی مشغول به فعالیت هستند، میانگین سنی تیمهای استارتاپی ۳۰ سال است و از این بین ۶۰درصد اعضای تیم خانمها هستند.

متوسط تعداد سرمایه انسانی در پرتفوی حرکت اول هم ۴۵ نفرعنوان شده است و فلای تودی و میاره بزرگترین تیم را دارند.

حرکت اول گزارش عملکرد 5ساله خود را منتشر کرد

15 میلیون کاربر استارتاپها

بیشنرین کاربران مربوط به آلا، جاجیگا، همراه مکانیک، آچاره و فلای تودی است.

دو تولد و یک خداحافظی

آچاره سازه و چی بخونم دو استارتاپی ست که در ۳سال گذشته در پرتفوی حرکت اول متولد شده اند.

در این گزارش اطلاعات جالبی نیز راجع به بیشترین درآمد و سفارشها در برخی از استارتاپها ارائه شده است:

گزارشات آماری از تیم کارآفرینان

جوانترین تیم کارآفرینی مربوط به استارتاپ نبض با میانگین سنی ۲۷.۵ سال و مسنترین تیم مربوط به همراه مکانیک با میانگین سنی ۴۱ سال است و به طور میانگین هر کسب و کار از ترکیب سه نفره تیم کارآفرینی بنا شده است.

اما سکان مدیرعاملی با نسبت ۶۰درصدی در دستان دهه ۶۰‌ای‌ها هست و متوسط سن مدیرعاملان استارتاپهای حرکت اول ۳۷ سال است.

طبق این گزارش تمامی بنیانگذاران استارتاپها فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی هستند و بیش از ۷۰ درصد آنها فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف هستند.

نکته جالب توجه حضور رتبه یک کنکور سال ۸۱ رشته ریاضی در جمع بنیانگذاران آچاره و اوبار است.

این گزارش که سبک و سیاق آن با گزارشات پیشین حرکت اول متفاوت است با شوخی با مدیرعامل استارتاپها و مقایسه برخی ویژگیهای شخصیتی آنها به اتمام میرسد.

حرکت اول گزارش عملکرد 5ساله خود را منتشر کرد

حرکت اول به عنوان هلدینگ سرمایه گذاری خطرپذیر همراه اول در هفتم مهرماه ۱۳۹۷ تاسیس شده است و تاکنون در ۱۴ کسب و کار و دو صندوق سرمایه گذاری و یک صندوق سرمایه گذاری بین المللی مشارکت داشته است.

متن کامل گزارش را از اینجا دانلود کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا