تکنولوژی

بسته نرم‌افزاري سيستم عامل لينوكس فارسي در سالن نشر الكترونيك عرضه مي‌شود

دنيا اقتصاد- عرضه و نمايش سيستم عامل ملي (لينوكس فارسي) همزمان با برپايي هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب در سالن نشر الكترونيك به منظور فرهنگ‌سازي استفاده از لينوكس فارسي در كشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ما مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف طي تفاهمنامه‌اي با شركت داده‌پردازي ايران پشتيباني، آموزش و اطلاع‌رساني در زمينه سيستم عامل ملي را در اختيار اين شركت قرار داده است.

محمد تشكري مدير پروژه لينوكس در شركت داده‌پردازي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: سيستم عامل لينوكس فارسي داراي مجوز بين‌المللي GPL است و طبق اين مجوز كاربران مي‌‌توانند از نرم‌افزار به تعداد دلخواه كپي‌برداري كنند و مجاز هستند تا كد منبع Source نرم‌افزار را طبق نياز خود تغيير دهند.

وي افزود: همچنين استفاده ‌كنندگان از لينوكس آزاد هستند كه منبع نرم‌افزار را در اختيار داشته و مطالعه كنند و يا آن را تغيير داده و سپس آن را توزيع كنند كه مي‌تواند اين فعاليت در قبال دريافت وجه يا رايگان صورت گيرد.

تشكري در ادامه گفت: در سه روز اول برپايي نمايشگاه 3هزار عدد از بسته‌هاي نرم‌افزار لينوكس فارسي به مردم عرضه شد كه استقبال زياد مردم نشان دهنده علاقه‌مندي كاربران ايراني به استفاده از سيستم عامل فارسي زبان لينوك است.

وي در ادامه گفت: كساني كه به زبان انگليسي تسلط ندارند براي استفاده از كامپيوتر مي‌توانند اين سيستم عامل را تهيه كنند و هم اكنون بسته نرم‌افزاري لينوكس زير قيمت اصلي (3هزار و هفتصد تومان) و به قيمت 3هزار تومان و يا 2هزار تومان در اين نمايشگاه عرضه مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه مركز IT شريف هنوز در حال تكميل پروژه لينوكس فارسي است گفت: تاكنون 80درصد پروژه انجام شده و بسته نرم‌افزاري فعلي خروجي اين پروژه است كه هنگام تكميل پروژه شركت داده‌پردازي ايران سي‌دي‌هاي به روز كننده لينوكس فارسي را به كاربران خود ارائه مي‌كند.

ارائه گواهينامه رسمي لينوكس با تاييد دانشگاه شريف
همچنين فرامرز خالقي سرپرست مركز آموزش عالي انفورماتيك (دانشكده) داده‌پردازي ايران به خبرنگار ما گفت: در راستاي پشتيباني از كاربران لينوكس فارسي دانشكده داده‌پردازي اقدام به برگزاري دوره‌هاي تخصصي لينوكس از 16خرداد سال جاري مي‌كند.

وي افزود: علاقه‌مندان به شركت در اين دوره‌ها مي‌توانند با مراجعه به وب سايت www.dpi.ir اطلاعات تكميلي شامل محتويات، سرفصل دوره و فرم ثبت نام دوره‌ها را دريافت كنند.

خالقي در ادامه گفت: برخي از كاربران ممكن است بدون شركت در اين دوره‌ها و در منزل اقدام به آموختن لينوكس كنند ب همين دليل شركت داده‌پردازي ايران تا پايان سال جاري اقدام به برپايي آزمون سراسري لينوكس مي‌كند تا كساني كه با دوره‌هاي كاربري و مديريتي لينوكس آشنا شده‌اند بتوانند گواهينامه رسمي دريافت كنند.

وي تصريح كرد: گواهينامه رسمي دوره‌هاي لينوكس فارسي با مهر دانشگاه صنعتي شريف و امضاي دانشكده داده‌پردازي ايران صادر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا