تکنولوژی

خودروهاى ترانزيتى ایران از طريق اينترنت رديابى مى‌شوند

دنياى اقتصاد – گمرك ايران به منظور رديابى محموله‌هاى ترانزيتى اقدام به نصب سيستم انتقال اطلاعات بين گيرنده و مكان‌ياب (GPS) روى خودرو و يا كاميون‌هاى ترانزيتى كرده است.

سيد ابوطالب نجفى مشاور رييس كل گمرك در امور IT در گفت‌وگو با خبرنگار گروه كامپيوتر دنياى اقتصاد، ضمن بيان اين مطلب گفت: در اين طرح با استاده از سيستم‌هاى مكان‌ياب و ردياب به عنوان يك وسيله ارتباطى مى‌توان از طريق GPS نصب شده روى خودرو به وسيله راديو، موبايل و ماهواره و نيز استفاده از برنامه‌هاى كاربردى Web-based بر محموله‌هاى ترانزيتى نظارت و در هر نقطه با استفاده از اينترنت مانيتور و ردگيرى شوند.

وى همچنين گفت: هم‌اكنون امكان استفاده از اين سيستم ميان گمرك بازرگان و آستارا از شهريور سال جارى فراهم شده است كه پس از ارزيابى سيستم تا پايان سال در 50 گمرك كه 90 درصد واردات و صادرات كشور را پوشش مى‌دهند اجرا مى‌شود.

نجفى افزود GPS : نصب شده روى كاميون مسير طى شده را ضبط مى‌كند و كارشناسان مى‌توانند متوجه انحراف يا توقف بيش از حد يك محموله شوند و اكنون با توجه به رشد حجم كالاهاى ترانزيتى از مبداهاى ورودى و خروجى كشور نيازمند كنترل نامحسوس آنها و تسهيل در عمليات و كاهش زمان كنترل محموله‌ها در گمرك هستيم.

وى افزود: اين طرح از قاچاق كالاها جلوگيرى مى‌كند و موجب هماهنگى بين ارگان هاى مربوطه و افزايش بهره‌ورى سازمان‌ها مى‌شود.

نجفى استفاده‌كنندگان از نتايج اين طرح را تاكنون شركت‌هاى حمل‌ونقل، سازمان حمل‌ونقل پايانه‌ها، نيروى انتظامى، راه‌آهن جمهورى اسلامى و گمرك ايران عنوان كرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا