تکنولوژی

يکصد مرکز فناوری اطلاعات طی يک سال در تهران ايجاد می شود

ایسنا – سازمان فرهنگى و هنرى شهردارى تهران، نشست خبرى با حضور ”اسفنديار رحيم مشايي”‌رئيس سازمان فرهنگى هنرى شهردارى تران و ”حميد بقايي” رئيس مركز IT اين سازمان به منظور آشنايى با فعاليت‌هاى مركز فناورى اطلاعات و معرفى نخستين پروژه‌ى كنكور مجازى در فرهنگسراى IT برگزار كرد.

به گزارش خبرنگار سرويس فناورى اطلاعات خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، نخست در اين نشست ”مشايي” اظهار داشت: توجه به فناورى اطلاعات از ضروريات تمام سازمان‌هاست، به همين منظور مديريت شهرى به دليل كاركردهاى متفاوت IT و تنوع در حوزه‌ى مديريتى اهميت بسيارى به اين امر داده است، به عنوان نمونه مى‌توان به راه‌اندازى فرهنگسراى IT اشاره كرد كه اقدام كوچكى در جهت توسعه‌ى IT در اين سازمان بوده است.

وى با بيان اينكه در عرصه‌ى جديد، ما با دنياى مجازى مواجه‌ايم، گفت: بشر با رشد دانش فناورى اطلاعات و تكنولوژى ارتباطات به نقطه‌اى رسيده كه فرصت‌هاى طلايى بسيارى در اختيارش قرار گرفته است، بنابراين مى‌تواند با بكارگيرى آن به تعالى رهنمون شود.

مشايى، فناورى اطلاعات را در فرآيند زندگى آتى در جامعه‌ى جهانى و به ‌ويژه جامعه‌ى ايرانى بسيار مهم تلقى كرد و ابراز داشت: در اين راستا مديريت شهرى در كنار تمامى دستگاه‌هاى مسؤول وظايف سنگينى را بر عهده دارد كه بر اين اساس بايد امكانات بهره‌گيرى از آخرين دستاوردهاى تكنولوژى روز دنيا براى دسترسى عموم شهروندان فراهم كرده، همنين بايد فرصت‌هاى برابرى را براى عموم شهروندان در جهت رشد زندگى فردى و جمعى آنها ايجاد كند.

وى، اجراى پروژه‌ها و برنامه‌هاى سازمان را در جهت توسعه‌ى فرهنگ كاربرى، ايجاد ظرفيت‌ها و بسترهاى لازم و كاربرد IT در تمام ابعاد سازمان دانست و تصريح كرد: اگر برنامه‌ريزى در حوزه‌ى IT در بخش فرهنگ و هنر در همه‌ى ايده‌ها محقق شود، هزينه‌ى ارائه‌ى خدمات فرهنگى و هنرى در ضريب كوچك‌تر از يك ضرب و بهره‌ها در ضريب بزرگ‌تر از يك ضرب مى‌شود، بنابراين دنياى مجازى (IT) سعى دارد هزينه‌ها را تا حد امكان پايين آورد و بهره‌ورى را افزايش دهد، كه بر اين اساس ديگر لازم نيست ميلياردها تومان هزينه بپردازيم تا شمع سازمان روشن بماند.

مشايى، با بيان اينكه دنياى جديد به سوى حاكميت نرم‌افزارى حركت كرده است، گفت: در اين حاكميت افرادى سهم بيشترى دارند كه در فرآيند فكرى و توليدى نقش داشته باشند، بنابراين ايران به عنوان كشور داراى استعدادهاى ذهنى و فكرى ناب مى‌تواند سهم عمده‌يى در حاكميت نرم افزارى داشته باشد چرا كه حاكميت نرم افزارى هيچ گاه نمى‌تواند در انحصار گروه خاصى باقى ماند.

وى در پايان به ايجاد 100 مركز خدمات رايانه‌ى و اينترنتى براى دسترسى عموم شهروندان به ويژه جوانان و ونوجوانان در سطح شهر تهران با همكارى شهردارى‌هاى مناطق تهان در يكسال آينده، اشاره كرد.

در ادامه‌ى اين نشست ”بقايي” به فعاليت‌ها و ماموريت‌هاى مركز IT اشاره كرد و گفت: در سال‌هاى قبل سازمان فرهنگى و هنرى تشكيلاتى در خصوص فناورى اطلاعات وجود نداشته، اما امروز بالغ بر 250 مركز در سطح شهر تهران در ابعاد مختلف در اين زمينه فعاليت مى‌كنند.
وى تاسيس مركز فناورى اطلاعات در اين سازمان تلاش در جهت توسعه‌ى فرهنگ كاربرد IT و انجام فعاليت‌ها مختلف فرهنگى، هنرى، اجتماعى، علمى آموزش و خدمات رسانى در بستر IT دانست و عنوان كرد: به همين منظور بزرگترين مركز IT در بعد توسعه‌ى فرهنگى را در جنوب شهر تهران راه اندازى خواهيم كرد.

ى، اجراى جشنواره‌هاى مجازى را يكى ديگر از فعاليت‌هاى اين مركز دانست و بيان كرد: در اين راستا سعى داريم جشنواره‌ى چهره‌هاى ماندگار در حوزه‌ى IT در داخل و خارج از كشور را براى اولين در ايران برگزار كنيم و اميدواريم در سال‌هاى آينده اين جشنواره در بعد بين المللى هر ساله برگزار شود.

بقايى، در ادامه پروژه‌ى كنكور مجازى اشاره كرد و گفت: كنكور مجازى به همكارى سازمان فرهنگى هنرى شهردارى تهران و موسسه‌ى رايان شهر طراحى شده است كه مطالب آموزش در قالب CD و كتاب در اختيار متقاضيان قرارمى‌گيرد و تا رسيدن زمان كنكور نهايى در سال 84، 14 آزمون مجازى براى كاربران برگزار مىشود.

وى، ادامه داد: اين طرح در حدود 30 درصد داوطلبين كنكور پوشش مى‌دهد كه طبق برنامه‌ قرار است از 7 مهر ماه فعاليت خود را آغاز كند.

در پايان نيز گفتنى جلسه‌ى پرسش و پاسخى در خصوص ساير فعاليت‌هاى مركز برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا