تکنولوژی

بررسى مشكلات نمايشگاه‌هاى آى‌تى ايرانى‌

نام نویسنده: مينو مومنی

دنیای اقتصاد- برگزارى نمايشگاه‌هاى كامپيوترى و آى‌تى يكى از مهم‌ترين رويدادها‌ى فناورى اطلاعات و ارتباطات در كشور محسوب مى‌شود، كم‌كم با گسترش تكنولوژى‌هاى ارتباطى موضوع برگزارى نمايشگاه‌هاى بزرگ آى تى توجيه فرهنگى و اقتصادى خود را باز مى‌نمايد هر چند اغلب محصولات مرتبط با اين قسمت هم اكنون از طريق فروشگاه‌ها قابل دستيابى و استفاده است اما كسى نمى‌تواند نقش بالقوه نمايشگاه‌هاى آى تى را در عرضه يك جانبه و همه‌گير محصولات مرتبط انكار كند.

در حقيقت اين نمايشگاه‌ها به دليل فراهم كردن فضاى لازم براى عرضه و همچنين خريد محصولات هم از طرف توليد كنندگان و فروشندگان و هم از سوى خريداران با استقبال مواجه مى‌شوند.

يكى ديگر از ويژگى‌هاى نمايشگاه‌هاى آى تى ارائه سريع و متغيير محصولات است كه اين موضوع به دليل ويژگى اين تكنولوژى و خلق نوآورى‌هاى مختلف انجام مى‌گيرد، از اين رو كاربران و مصرف كنندگان همواره به دنبال محصولات جديد هستند و اين موضوع اين بازار را بسيار جذاب و پويا كرده است.

اما برگزارى مناسب هر نمايشگاهى بى‌شك به عوامل متعدد بستگى دارد كه صرفا ارائه محصولات بخش مشترك همگى آن‌هاست.

حداقل در طول چند سال گذشته مشخص شده نه تنها نمايشگاه‌هاى كامپيوترى، بلكه بسيارى از ديگر نمايشگاه‌ها نيز از استاندارد مناسبى برخوردار نيستند اين موضوع مشخص مى‌كند صنعت نمايشگاهى كشور نيازمند تحول جدى در شكل عرضه است.

اغلب نمايشگاه‌هاى كامپيوترى كه طى سال‌هاى اخير برگزار شده‌اند داراى همان مشكلاتى بودند كه ساير نمايشگاه‌ها از آن رنج مى‌بردند. كمبود فضاى نمايشگاهى،‌ فقدان مديريت دقيق اجرايى و عدم اطلاع رسانى مناسب نمونه‌هاى از نقاط منفى مشترك اغلب نمايشگاه‌هاى آى تى بوده است.

يك كارشناس در‌اين باره اعتقاد دارد: صرفا با داشتن يك فضاى خالى و چند سالن كه روى آنها شماره‌اى نصب شده است نمى‌توان گفت كه آماده برگزارى يك نمايشگاه هستيم. تجربه‌ سال‌هاى گذشته به ما نشان داده همواره موضوعاتى مثل‌ حمل و نقل وسايل غرفه‌ها و قيمت آنها بزرگ‌ترين مشكلات شركت‌كنندگان بوده است از طرف ديگر عدم برنامه‌ريزى براى اطلاع رسانى دقيق و كمبود خدمات رفاهى مكررا باعث اعتراض بازديد كنندگان از نمايگاه شده است.

وى در ادامه مى‌افزايد: به نظر مى‌رسد تجربه تلخ اين سال‌ها بايد به همگان ثابت كرده باشد كه يا دانش و توان برگزارى يك نمايشگاه مطلوب را در زمينه‌هاى مختلف از جمله آى تى نداريم و يا نمى‌توانيم از دانش و توان خود در اين زمينه بهر‌ه بگيريم.

هم اكنون در بسيارى از كشورها نمايشگاه‌هاى آى تى توسط شركت‌هاى خارجى اداره مى‌شوند كه سال‌ها در زمينه برگزارى نمايشگاه‌هاى از اين دست تجربه دارند به عنوان مثال نمايشگاهى چون جى‌تكس در دبى كه سرآمد بسيارى از نمايشگاه‌هاى منطقه به حساب مى‌آيد توسط يك شركت انگليسى براى مدت 5 سال اداره مى‌شود‌‌‌، ثمرات هر‌ه‌گيرى از مشاوران خارجى به گونه‌اى است كه بسيارى از شركت‌هاى منطقه و همچنين شركت‌هاى بزرگ كامپيوترى جهان تلاش مى‌كنند همه ساله در نمايشگاه جى تكس شركت كنند.

برنامه ريزى مسوولان اين نمايشگاه به گونه‌اى است كه بلافاصله بعد از پايان هر نمايشگاه غرفه‌بندى و اجاره آن براى سال آينده انجام مى‌گيرد و اين در حقيقت نشان دهنده دور انديشى و مديريت دقيق اين نمايشگاه است.

اما به جز موضوعاتى مثل نحوه برگزارى نمايشگاه مشكلات ديگرى نيز وجود دارد نمايشگاه‌هاى آى تى به دليل ويژگى‌هاى خاص خود و مرتبط بودن با نسل جوان نيازمند فضاى متناسب با سن و سال جوانان است با اين حال برخى از محدوديت‌ها همواره دست شركت‌كنندگان را براى نوع‌آورى در عرضه محصولات مى‌بندد.

از طرف ديگر تعدد نمايشگاه‌هاى آى تى معضل ديگرى است كه اين روزها گريبانگر جامعه آى تى شده است گاهى اين نمايشگاه‌ها به فاصله‌اى كمتر از يك ماه برگزار مى‌شود و اين موضوع عملا بر كيفيت حضور شركت‌كنندگان و بازديدكنندگان تاثير مى‌گذارد. به نظر مى‌آيد صنعت نمايشگاهى كشور و خصوصا متوليان نمايشگاه‌هاى آى تى نيازمند بازنگرى در شيوه‌‌ها و روش‌هاى خود هستند تا بتوانند نمايشگاه‌هاى ايرانى را به سطح مطلوبى برسانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا