تکنولوژی

امنيت فيزيکى کامپيوترهاى Laptop

سخاروش – تعداد زيادى از کاربران ، خصوصا” افراديکه مسافرت هاى متعدد تجارى و يا علمى را انجام مى دهند ، از کامپيوترهاى Laptop استفاده مى نمايند . استفاده از اين نوع کامپيوترها ، به دليل کوچک بودن و حمل آسان به امرى متداول تبديل شده است .

با توجه به گسترش استفاده ازکامپيوترهاى فوق ، سارقين نيز بر روى اين موضوع سرمايه گذارى کرده و برنامه ريزى لازم در خصوص سرقت آنان را انجام مى دهند. ( اهدافى جالب ، جذاب و چند منظوره !) . تمامى استفاده کنندگان کامپيوترهاى Laptop ، مى بايست دقت لازم در خصوص حفاظت از ماشين و اطلاعات موجود بر روى آن را داشته باشند .

تهديدات
صرفا” خود شما مى توانيد تشخيص دهيد که با سرقت کامپيوتر ، چه چيزى در معرض تهديد قرار خواهد گرفت . اولين موضوع نگران کننده ، سرقت خود کامپيوتر است و در صورتى که سارق کامپيوتر ، قادر به دستيابى اطلاعات موجود بر روى کامپيوتر گردد ، تمامى اطلاعات در معرض تهديد قرار خواهند گرفت.افراد غير مجاز، نمى بايست به اطلاعات مهم سازمانها و يا اطلاعات حساس مشتريان دستيابى پيدا نمايند .

احتمالا” اخبار متعددى در خصوص نگرانى و هراس سازمان هائى را شنيده ايد که برخى از کامپيوترهاى Laptop آنان گم و يا به سرقت رفته است . علت اصلى اين همه نگرانى به وجود اطلاعات حساس و مهم بر روى اينگونه از کامپيوترها برمى گردد. حتى اگر بر روى آنان، اطلاعات حساس سازمانى وجود نداشته باشد ، ساير اطلاعات موجود در معرض تهديد خواهند بود . اطلاعاتى نظير : قرار ملاقات ها ، رمزهاى عبور ، آدرس هاى Email و ساير اطلاعات مرتبط .

توصيه هائى به منظور حفاظت کامپيوترهاى Laptop

حفاظت از کامپيوتر با استفاده از رمز عبور . پيشنهاد مى گردد به منظور استفاده از کامپيوتر و Log in نمودن به آن از يک رمز عبور استفاده شود ( نحوه انتخاب و حافظت از رمزهاى عبور ) .

نگهدارى کامپيوتر در تمامى مدت نزد خود : در زمان مسافرت ، کامپيوتر Laptop را نزد خود نگهدارى نمائيد . در اغلب موارد ، سارقين به دنبال فرصت هاى مناسبى مى باشند که بتوانند به اهداف خود نائل گردند ( بررسى اطاق هاى هتل به منظور دسترسى به کامپيوترهاى بى مراقب ) . در صورتى که قصد شرکت در يک همايش و يا نمايشگاه بازرگانى را داريد ، لازم است به اين موضوع دقت شود که اين نوع مکان ها شرايط مناسب و مطلوبى را براى سارقين فراهم مى نمايند .

کم اهميت جلوه دادن داشتن يک کامپيوتر Laptop . ضرورتى ندارد که تبليغ داشتن کامپيوتر Laptop خود را براى سارقين انجام دهيد ! سعى نمائيد در مکان هاى عمومى از کامپيوترهاى Laptop استفاده نکرده و براى جابجائى آنان از کيف هاى سنتى استفاده نگردد .

استفاده از يک قفل و يا دزدگير : تعداد زيادى از شرکت ها، قفل ها و يا دزدگيرهائى را ارائه نموده اند که مى توان با تهيه آنان ، حفاظت کامپيوتر Laptop خود را افزايش داد . در صورتى که شما اغلب مسافرت مى نمائيد و يا در مکان هاى شلوغ مشغول به کار هستيد ، مى توانيد از تجهيزات فوق به منظور ايمن سازى کامپيوتر Laptop خود استفاده نمائيد .

گرفتن backup از فايل هاى موجود بر روى کامپيوتر . به منظور پيشگيرى در خصوص از دست دادن اطلاعات ، پيشنهاد مى گردد از اطلاعات مهم موجود بر روى کامپيوتر، Backup گرفته شده و آنان را در يک مکان جداگانه ذخيره نمائيد ( چند عادت خوب امنيتى ) . در چنين مواردى نه تنها شما قادر به دستيابى اطلاعات خواهيد بود ، بلکه در صورت سرقت کامپيوتر ، امکان بررسى اين موضوع که چه اطلاعاتى در معرض تهديد مى باشند نيز وجود خواهد داشت .

اقدامات لازم در صورت سرقت کامپيوتر
در صورتى که کامپيوتر laptop شما سرقت شده است ، مى بايست در اسرع وقت موضوع را به اطلاع سازمان هاى ذيربط قانونى رسانده تا آنان مراحل و اقدامات لازم را انجام دهند . در صورتى که بر روى کامپيوتر ، اطلاعات حساس سازمانى و يا اطلاعات مربوط به مشتريان وجود داشته است ، مى بايست بلافاصله موضوع را به اطلاع افراد مسئول در سازمان خود رسانده تا آنان سريعا” اقدامات لازم را انجام دهند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا