تکنولوژی

برنامه نويسى مبتنى بر رويداد در وب

سخا روش – ASP.NET – با ارائه يک مدل برنامه نويسى مبتنى بر رويداد ، تحولات مهمى را در خصوص طراحى و پياده سازى برنامه هاى وب ، ايجاد نموده است . برنامه نويسى مبتنى بر رويداد ايده جديدى نبوده و تاکنون شاهد استفاده از آن در سيستم هاى متعددى بوده ايم. مثلا” بخش رابط کاربر( اينترفيس ) سيستم عامل ويندوز ، يک محيط مبتنى بر رويداد است که صرفا” پس از تحقق يک رويداد،عملياتى انجام خواهد شد .پس از بروز يک رويداد و تشخيص آن، برنامه مربوطه فعال و مسئوليت پاسخگوئى به رويداد را برعهده خواهد گرفت . مثلا” زمانى که بر روى يک آيکون موجود بر روى Desktop کليک نموده و يا منوى Start ، فعال مى گردد ، يک رويداد ايجاد و برنامه مرتبط با آن فعال مى گردد.ASP.NET با وضعيتى مشابه آنچه گفته شد با رويدادها برخورد مى نمايد .
در فرم هاى وب ASP.NET که مسئوليت ارائه بخش رابط کاربر برنامه هاى وب را برعهده دارند ، رويدادها داراى جايگاهى خاص بوده و به محض ايجاد يک رويداد ، کد مرتبط با آن اجراء مى گردد.با استفاده از امکانات ارائه شده در HTML ، امکان اجراى حجم اندکى از کدهاى نوشته شده سمت سرويس گيرنده نيز وجود خواهد داشت . ASP.NET با ارائه مفهوم جديدى با نام Postback ، اطلاعاتى اضافه را به منظور انجام پردازش هاى لازم براى سرويس دهنده ارسال مى نمايد . بدين ترتيب، پس از ايجاد يک رويداد ، اطلاعات مورد نياز به منظور پردازش رويداد مربوطه، براى سرويس دهنده ارسال مى گردد. ويژگى فوق ،پتانسيل هاى متعددى را در اختيار برنامه نويسان وب ، قرار مى دهد . مثلا” در موارديکه کاربران اقدام به درج داده در يک TextBox نموده و يا يکى از اقلام اطلاعاتى موجود در يک ليست را انتخاب مى نمايند ، امکان نگهدارى و بخاطر سپردن اطلاعات موجود در يک فرم وب در زمان حرکت بين صفحات متعدد ، وجود خواهد داشت.مدل برنامه نويسى مبتنى بر روداد ارائه شده در ASP.NET ، صرفا” محدود به اين امکانات نبوده و مى توان کدهاى مورد نياز را در توابع و يا برنامه هاى جانبى مستقر و در زمان بروز يک رويداد، آنان را اجراء نمود.
در اين مقاله به بررسى موارد زير خواهيم پرداخت :

رويداد چيست ؟
مدل مبتنى بر رويداد چيست ؟
بررسى رويدادهاى عمومى ASP.NET
رويدادهاى HTML
رويدادهاى کنترل هاى سرويس دهنده ASP.NET
بررسى کنترل Button در ASP.NET
نحوه پردازش يک رويداد از طريق کدهاى نوشته شده سمت سرويس گيرنده
تاثير مدل برنامه نويسى مبتنى بر رويداد در ايجاد برنامه هاى وب
رويداد چيست ؟
به منظور آشنائى با مفهوم يک رويداد در دنياى برنامه نويسى ، اجازه دهيد با يک مثال در دنياى واقعى کار خود را آغاز نمائيم :
فرض کنيد، کارمند بخش فروش يک شرکت به منظور دريافت اطلاعات از دو روش تلفن و نامه الکترونيکى ، استفاده مى نمايد.به صدا در آمدن زنگ تلفن نشاندهنده تحقق يک رويداد بوده که مى بايست به آن پاسخ داده شود. کارمند مورد نظر ، بروز رويداد را تشخيص و با برداشتن گوشى تلفن و پس از آگاهى از نوع درخواست ، عکس العمل لازم را انجام مى دهد.( آگاهى از درخواست متقاضى ، ثبت سفارش ، ارسال کالاى مورد نياز ) .
کارمند مورد نطر، مى تواند از طريق Email نيز اخبارى را نظير سياست هاى فروش از مدير خود، دريافت نماي. مثلا” مدير بخش مربوطه مى تواند با ارسال يک Email به وى اعلام نمايد که قيمت يک کالاى خاص افزايش يافته است. پس از ايجاد رويداد فوق ، کارمند مورد نظر مى تواند واکنش لازم به منظور برخورد با رويداد را با هر روشى که خود مى داند ، انجام دهد . مثلا” مى تواند با مشترى مورد نظر تماس گرفته و به وى بگويد : ” متاسفيم ، شما مى بايست يک مبلغ اضافه ديگر بابت خريد اين کالا را پرداخت نمائيد ” و يا مى تواند در پاسخ به مدير خود بگويد : ” ما هم اينک نيز بابت فروش اين کالا پول زيادى را از مشترى گرفته و نيازى به افزايش قيمت کالا نمى باشد ” . (نحوه برخورد با يک رويداد ، به نوع آن بستگى خواهد داشت ).

ادامه اين مقاله را در سايت سخا روش بخوانيد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا