تکنولوژی

تعجيل و اشتباه سايت بازتاب در مقايسه بازديد کنندگان سايتهاى فارسى

نام نویسنده: عليرضا شيرازى

در همين زمينه:
* گزارش بازتاب از بازديد کنندگان سايت هاى ايرانى
*آلكسا يك مرجع دقيق نيست
باز هم بازتاب باز هم عجله!

بخش مقاله آى تى ايران – سايت بازتاب که يک سايت خبرى با گرايش سياسى است در اقدامى تعجب برانگيز اقدام به انتشار گزارشى از مقايسه بازديدکنندان سايتهاى فارسى کرده است.در گزارش فوق فهرستى از سايتهاى فارسى به عنوان پربيينده ترين بازديدکنندگان ذکر شده است. اما حقيقتى وجود دارد. اين گزارش براساس اطلاعات غلط تهيه شده است.
منبع اصلى اين گزارش گزارشان و رتبه بندى سايت Alexa.com است. اين سايت عرضه کننده يکى از محبوب ترين نوارهاى ابزار (Toolbar) براى مرورگرها و همچنين خدمات جستجو در وب را با کمک گوگل و Dmoz ارائه ميکند.
همچنين اين سايت ترافيک سايتهاى مختلف را بررسى و به آنها رتبه ميدهد که ميتوانيد پر بيننده ترين سايتها از نظر اين سايت و يا ترافيک و امتياز يک سايت مشخص را در اين سايت مشاهده کنيد.اما سوالى که قطعا برى هر فرد آگاهى پيش خواهد آمد آن است که سايت Alexa چگونه آمار ترافيک سايتها را محاسبه و يا بهتر بگويم حدس ميزند. در حاليکه که محاسبه آمار يک سايت نياز به دسترسى به لوگ عمکرد آن در سرور سايت و يا اجراى برنامه اى براى هر بار اجراى صفحات سايت دارد و چنين کارى در مورد بسيارى از سايتها غير ممکن است.
پس آلکسا چگونه چنين کارى را انجام ميدهد؟ پاسخ در نوار ابزار آلکسا هست. در واقع نوار ابزار Alexa که بسيارى از کاربران انگليسى زبان آنرا بر مرورگر خود نصب کرده اند اطلاعاتى از سايتهاى بازديد شده به سايت اصلى Alexa مى فرستند.
همچنين Alexa از فهرست سايتهاى سايت Dmoz نيز استفاده ميکند بطوريکه براى تقسيم بنده و تشخيص موضوع سايتها از اين سايت استفاده ميکند و عموما سايتهايى که در فهرست Dmoz نباشند نمى توانند در رتبه بندى آلکسا جاى مناسبى را کسب کنند چرا که حداقل در آلکسا امکان تشخيص موضوع سايت را نخواهد داشت.
همانطور که گفته شد دامنه آمار و معيار اصلى سايت آلکسا از ميزان علاقه کاربران نوار ابزاز آلکسا به يک سايت بهمراه برخى محاسبات آمارى هست.پس اگر بطور مثال يک سايت مورد توجه کاربران اين ابزار باشد باشد امتياز بهترى به سايت تعلق خواهد گرفت.
کاربران اين ابزار در دنيا بسيار هستند اما در ايران و بخصوص کاربران فارسى زبان اين نوار ابزار چندان عمومت ندارد.بنابراين آمار اين سايت نميتواند دقيق باشد و گاهى هم کامل اشتباه است.
براى مثال اگر شما سايتى داريد که در سايت آلکسا رتبه پايينى دارد ميتوانيد نوار ابزار آلکسا را براى مروگر خود نسبت کنيد و يا نصب آنرا به چند دوست و يا بازديدکننده سايت خود پيشنهاد کنيد قطعا در ماه هاى بعدى شاهد رشد چشمگير امتياز سايت خود خواهيد بود چرا که با توجه به معدود کاربران فارسى زبانى که از اين نوار ابزار استفاده ميکنند چند بازديد از مرورگر مجهز به اين نوار ابزار معدود نقش بسيار موثرترى خواهد داشت.
در گزارش سايت بازتاب اين قضيه کاملا مشهود است و براحتى ميتوان به تناقص گزارشا رسيد.
آيا به نظر شما بخش فارسى گوگل از يک سايت که بيشتر بازديدکننده اش(براساس برنامه آمارى خود سايت) 950 نفر در روز بوده
است امتياز کمتر و يا بازديدکننده کمترى دارد؟
چندين مورد از چنين تناقصات بديهى در گزارش سايت بازتاب ديده ميشود . اين قطعى است که سايتهاى ذکر شده در گزارش بازتاب از جمله سايتهاى مشهور فارسى هستند. اما با اطمينان ميتوان گفت بسيارى از آمارهاى اشاره شده اشتباه و غلط است. سايت بازتاب از اعتبار خوبى در ميان علاقمندان سايتهاى خبرى فارسى برخوردار است و اين مسئله نيز مسئوليت سايت را سنگين تر خواهد کرد چرا که چنين گزارشى ديدى اشتباه از ميزان بازديدکنندگان سايتهاى فارسى (بخصوص آنکه گزارش ديدى مقايسه اى بين سايتها داشته است) القاء خواهد کرد

[email protected]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا