تکنولوژی

سايت ITIRAN مورد آزمايش پروژه ملى IP ايران

نام نویسنده: عليرضا کاشيان

بخش مقاله ITiran – همانطور که ميدانيد، آمار دقيق از بازديدکنندگان يک سايت و بررسى عملکرد دقيق آنها، بطور قطع مى‌تواند دارندگان وب سايتها را در برنامه‌ريزى دقيق‌تر و همچنين تدوين سياستهاى تبليغاتى مفيد يارى دهد.
از آنجا که شرکت ايران سرورز، طراحى بانک اطلاعاتى IP ايرا را بعهده گرفته است، پس از مدتها تلاش اين بانک به مراحل نهايى آماده سازى خود نزديک شده و در همين حين، تعدادى از علاقمندان پيشنهادات جذابى براى استفاده و تست اين بانک اطلاعاتى ارائه داده‌اند و شرکت ايران سرورز از تاريخ 6 نوامبر 2003، از تعدادى از وب سايتهاى معتبر که داراى بازديدکنندگان متنوعى مى‌باشند، درخواست نمود تا در مبحث طراحى آمارى، اين شرکت را يارى دهند.
از جمله سايت ITIRAN در يک همکارى نزديک، با قراردادن کدهاى آزمايش در سايت خود، به اين شرکت اجازه داد تا اطلاعات آمارى کاربران و بازديدکنندگان اين سايت را بررسى و نتيجه آمارى مطلوب را به اين سايت اعلام نماي.
در همين راستا اطلاعات و آمار جذابى گردآورى و طبقه بندى شد که در گزارش زير بطور دقيق ارائه مى‌گردد.
قابل توجه دارندگان سايتهاى معتبر اينکه در صورت تمايل به داشتن گزارشهاى کاملا دقيق از سايت خود، مى‌توانند با آدرس پست الکترونيک زير تماس بگيرند.
iranip@iranservers.biz

گزارش آمارى سايت ITIRAN
توجه: اين گزارش مربوط به صفحه Main(صفحه اصلى سايت ) بوده و لذا هيچ کدام از اعداد و آمار ارائه شده، نشانگر تعداد کاربران کلى اين سايت نمى‌باشد و آنچنانکه مسئولان سايت معتقدند ميزان بازديد مستقل از صفحات اخبار و مقاله( به دليل لينک هاى مستقيم خارجى) ر کدام به طور جداگانه باميزان بازديد صفحه اول برابرى مى کند لذا قطعا اين آمار قابليت استناد نهايى جهت کل کاربران سايت را نخواهد داشت.

زمان شروع و پايان گزارش:
شروع: ساعت 8:30 بامداد روز 8 نوامبر 2003
پايان: ساعت 8:30 بامداد روز 10 نوامبر 2003
تعداد ساعات: مجموعا 48 ساعت مورد بررسى
صفحه تحت آزمايش: صفحه اصلى سايت ITIRAN

تعداد کل بازديدکنندگان نهايى در 48 ساعت: 2367 بازديد
تعداد کل بازديدکنندگان خالص (بدون تکرار): 2065 بازديد
تعداد کل تکرارهاى بى مورد در نمايش سايت: 302 بار
تعداد کل بازديدکنندگان نهايى ايران: 1969 بازديد
تعداد کل بازديدکنندگان خالص ايران: 1752 بازديد
تعداد کل تکرارهاى بى مورد در نمايش سايت از طرف افراد مقيم ايران: 217 بار

نکات جذاب:
1- تعداد کل بازديدکننده از کشور هند 3 نفر و از کشور چين 5 نفر مى باشد که در برابر جمعيت اين کشورها و همچنين ايرانيان مقيم در آنها جهت مطالعه يک سايت فارسى زبان، بسيار قابل تامل است. از کشور همسايه ايران يعنى پاکستان تنها يک نفر سايت را مرور کرده است.
2- حضور کشور Hong Kong با رتبه 8 در بين ليست جالب به نظر مى‌رسد.
3- حضور ايران در رتبه اول بسيار طبيعى است. نام کانادا، آمريکا، انگليس و آلمان نيز در ليست بالاترين قرار گرفته و نمايشگر حضور خوانندگان فارسى زبان نسبتا بالاتر در اين کشورهاست.

در زير 23 کشور برتر به همراه تعداد بازديدکنندگان هر کشور به صورت نزولى ذکر گرديده است:
Iran —>1969
United States —>91
United Kingdom —>57
Kuwait —>36
Spain —>30
Germany —>27
Canada —>22
Hong Kong (SAR) —>17
United Arab Emirates —>16
Netherlands —>15
France —>10
Sweden —>7
Lithuania —>6
Turkmenistan —>6
Israel —>6
Italy —>6
China —>5
Australia —>4
Saudi Arabia —>4
Turkey —>3
Belgium —>3
India —>3
Japan —>3

ليست تمامى کشورها بصورت بازديدکننده نهايى و بازديدکننده خالص در آدرس زير قابل مشاهده است:
http://iranservers.biz/ipproject/itiran.htm

توضيح: تفاوت تعاد نهايى و تعداد خالص در بررسى فعاليت واقعى يک سايت بسيار موثر مى‌باشد. در بسيارى از موارد، بازديدکننده يک سايت بدليل عدم مشاهده درست سايت و يا مشکلات تماس اينترنتى و يا حتى بازى کردن با مرورگر خود، چندين بار صفحه مرورگر خود را Refresh مى‌نمايد. اين عمل باعث مى‌شود که به ازاى هر درخواست تکرارى، يک بيننده جديد شمرده شود. در اغلب شمارشگرهاى اينترنتى مانند NedStat و يا BraveNet، اين درخواستهاى تکرارى به عنوان يک بيننده جديد تلقى شده و لذا آمار ارائه شده، آمارى حدودى با درصد خطاى بالاى 5 تا 10 درصد است. در اين پروژه آمارى، برنامه نويسان با بررسى نمونه‌هاى آمارى فراوان، تصميم ر آن شد که تنها بازديدکنندگانى که داراى IP يکسان بوده و در بازه زمانى کمتر از 3 دقيقه يک سايت را مجددا تکرار ننموده است، به عنوان بازديدکنندگان خالص شمرده شوند. در اين صورت، هر بازديدکننده‌اى که در يک بازه 3 دقيقهاى، چندين بار يک سايت را Refresh نمايد، تنها يک بار شمرده خواهد شد و به همين دليل آمار بازديدکنندگان خالص به مراتب صحيح‌تر و به واقعيت نزديک‌تر است.

در اينجا مثالى را ذکر مى کنيم:
80.111.93.251 – 11/8/2003 12:08:22 AM
80.111.93.251 – 11/8/2003 12:08:58 AM
80.111.93.251 – 11/8/2003 12:10:10 AM

همانطور که ملاحظه مى کنيد، اين بازديدکننده (که از IP آن مشخص است( در حدود يک بازه کمتر از 2 دقيقه، سه ار درخواست بازديد را ارسال نموده است. به اين صورت ما مطمئن هستيم که بازديدکننده خالص تنها يک نفر است و نه سه نفر.
ناگفته نماند که بسيارى از سرويس‌دهندگان اينترنتى از Proxy و Cache Server در مجموعه خود استفاده مى‌کنند و تعدادى از آنهاIP مربوط به Cache Server خود را به عنوان IP خروجى تنظيم نموده‌اند.
لذا بازديدکنندگانى که از آن ISP به اينترنت متصل مى‌شوند، همگى از ديدگان ما داراى IP يکسان مى‌باشند در صورتيکه هر کدام از آنها يک بازديدکننده مستقل محسوب مى‌شوند. ما به اين مساله توجه خاص داشتيم و با دقت تمام اطلاعات بانک خود را بررسى نموديم و به جز يک مورد در 6000 مورد، اين حالت خاص که در يک بازه 3 دقيقه‌اى 2 نفر بطور همزمان از يک ISP داراى cache Server ، از يک سايت يکسان بازديد نموده باشند، مورد ديگرى يافت نشد. با اينحال در صورتى که اين آزمايش بر روى يک سايت با تعداد بازديدکنندگان بسيار بالا انجام شود، قطعا نتايج خوبى بدست نخواهيم آورد و به نظر مى‌رسد که تنها راه بدست آوردن عدد مطلوب خالص در شرايطى که با بازديدکنندگان حجيمى مواجه باشيم، کوچک کردن بازه از 3 دقيقه به 1 دقيقه يا 30 ثانيه مى‌باشد.
در آمار مربوط به کل کشورها، نتايج جالبى را مشاهده مى‌کنيم. بطور مثال مى‌توان ديد که از کشورهايى همچون مکزيک، ليبى، برزيل و يمن نيز به سايت ITIRAN مراجعه نمده‌اند و پراکندگى جغرافيايى بازديدکنندگان يک سايت را بدست آورد.
حتى مى‌توان فهميد که نفوذ تبليغاتى يک سايت در کدام يک از کشورها بالاتر بوده است و علاقمندان بيشترى در آن کشور دارد. لذا دارندگان يک سايت مى‌توانند تبليغات خود را به نحو جذاب‌ترى در نقاطى از دنيا که کاملا غير شناخته شده هستند، بهبود بخشند.

آمار ارائه شده جهت سايت ITIRAN بدليل سنجش تنها 48 ساعت فعاليت، قطعا آمار دقيقى نخواهد بود. بطور مثال بسيارى از مردم در روزهاى خاصى مثل تعطيلات به سايتها سر مى زنند و يا حتى بعضى تبليغات موضعى اعداد را بدليل کوچک بودن، به شدت تحت تاثير قرار مى‌دهند. در صورتيک اين سنجش براى يک بازه يکماهه و يا 2 ماهه انجام شود، مطمئنا قابليت اعتماد بيشترى خواهد داشت.
بزودى آمار جذاب ترى مختص بازديد کنندگان از کشور ايران، ارائه خواهد شد. در اين آمار، درصد بازديدکنندگان در شهرهاى مختلف ارائه شده و 10 سرويس دهنده برتر اينترنت ايران که حجم وسيعى از بازديدکنندگان را بخود اختصاص مى‌دهند، معرفى خواهند گرديد.
علاقمندان جهت استفاده از سرويسهاى آمارى فوق مى‌توانند بطور رايگان بمدت 72 ساعت سايت خود را مورد آزمايش قرار داده و نتايج نهايى را از طريق ايميل خود پس از 12 ساعت از اتمام آزمايش دريافت دارند. شما مى‌توانيد با آدرس پست الکترونيک زر مکاتبه و يا با شماره 8733022 در تهران تماس بگيريد:
iranip@iranservers.biz
باهمکارى: مهندس سارا شيرزاده

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بررسی و نظرات کاربران در مورد ساعت هوشمند پوکو واچ شیائومی – Xiaomi Poco Watch گفت:

    عکس های گوشی ردمی K40S شیائومی – Xiaomi Redmi K40S

    رابط کاربری MIUI 13 چهارم تیر برای محصولات ۲۰۱۹ به بعد شیائومی منتشر می‌شود

    قیمت تلویزیون شیائومی Mi TV Q1 مدل 75 اینچ

    daneshgu.ir/%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%b1%d8%b3%d9%85%db%8c-%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%db%8c%d8%a7%d8%a6%d9%88%d9%85%db%8c/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا