تکنولوژی

محمود اروج زاده:رسانه‌هاى حوزه‌ى IT بايد هويت مستقلى داشته باشند

ايسنا – رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران داراى موضعى هستند كه اعلام آن عامل اشكال نيست، بلكه نچه مهم است، توجه متخصصان اين حوزه به مصالح و متقضيات و اولويت‌هاى فناورى اطلاعات و محول كردن ساير امور سياسى و اجتماعى به حوزه‌هاى مربوطه است.
محمود اروج زاده – مدير مسوول ماهنامه‌ى دنياى كامپيوتر و ارتباطات – در گفت و گو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب، در خصوص نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانى حوزه‌ى فناورى اطلاعات، اظهار داشت: در دنياى امروز در قلمروهاى مختلف زندگى و حيات اجتماعى، ‌در هر زمينه‌يى كه جامعه‌اى داراى گسترش، بسط و عمق بيشترى باشد، داراى رسانه‌هاى موفق‌ترى در آن حوزه است.
در جامعه‌ى ما نيز حوز‌ى فناورى اطلاعات كه اكنون حوزه موثرى در زندگى انسان محسوب مى‌شود، در حال گسترش است و طبيعا در اين حوزه نيز مانند ساير حوزه‌ها انتظار مى‌رود كه داراى رسانه‌هاى قويتر، حرفه‌يى تر و موثرترى باشيم.
وى، افزود: اكنون مراكز، سايتها و نشرياتى كه به اين حوزه مى‌پردازند، بسيار است و مى‌توان گفت از اين نظر داراى تنوع و تعداد خوبى هستيم. كه اميدواريم به تدريج داراى تعميق و تاثير فراوان در بحث فناورى و بعد اطلاع رسانى شوند و بتوانند در جهت گذارى‌هاى مختلف اجتماعى و علمى موثر هم باشند.
وى، در ادامه در خصوص ويژگى‌هاى رسانه‌هاى اين حوزه، گفت: رسانه به معناى دقيق خود، داراى ويژگى‌ها و مشخصاتى است كه اگر آنها نباشند، شايد اكنون تمام آنچه كه در جامعه وجود دارند را نمى‌توانيم رسانه بناميم. طبيعا رسانه‌ها بايد هويت مشخص و مستقلى داشته باشند، در حالى كه اكنون بخش زيادى از مجموعه‌هايى كه به حوزه‌ى فناورى اطلاعات مى‌پردازند، خودشان هويت مستقلى ندارند و بخش و يا جزيى از رسانه‌ى ديگر هستند كه به هر انگيزه‌اى در حال پرداختن به اين مقوله هستند.
وى، افزود: حال اگر اكنون تمام آنچه كه وجود دارد با قدرى چشم پوشى رسانه بناميم، گمان مى‌كنم نياز به بررسى و مطالعه بر روى آنها وجود دارد. از آنجا كه اين بحث اكنون در جامعه‌ى ما رشد زيادى پيدا كرده و داراى تاثير و عمق زيادى است.
وى، ياد آور شد: مشكلاتى كه در رسانه‌هاى موجود به چشم مى‌خورد اين است كه رسانه‌هاى ما بيشتر به بحث‌هاى مقطعى و زودتر و حتى ابتدايى و حكى مى‌پردازند. بعنى آنچه در رسانه‌ها مطرح مى‌شود هنوز به عمق مساله راه پيدا نكرده است. لذا پس از مدتى آنچه كه از رسانه‌ها دريافت مى‌شود، به صورت تكرارى جلوه مى‌كند. وى، گفت: جهت گيرى و هدف در رسانه‌ها ‌كوتاه مدت و ميان مدت است در نتيجه رسانه‌ها در انتشار اخبار اطلاعاتى كه دريافت مى‌كنند از يك فيلتر برنامه‌ريزى استفاده نمى‌كنند. نشانه‌ى واضح اين مساله نيز، وجود تعداد متعددى خبر ر رسانه‌هاست. از آنجا كه بحث فناورى، اطلاعات ، بحث ورود تكنولوژى كه به سرعت در حال تغيير و تحول است به كشور محسوب مى‌شود، طبيعا ما با اخبار زيادى مواجه هستيم، كه هم‌ اكنون ميزان استفاده در آنها در رسانه‌ها در حال تكرار است.
وى، ياد آور شد: واقعيت مطبوعات ما اين است كه با توجه الزام اقتصادى، آنها را تبليغات و آگهى، را مبناى حيات خود مى‌گذارند. بنابراين در شكل گيرى رسانه‌هاى مكتوب طبيعا بحث الزام اقتصادى يك واقعيت است كه نمى‌توان آنرا نديده گرفت. اما در حوزه‌ى فناورى اطلاعات اين رابطه در حال شدت يافتن است.
وى، گفت: رسانه‌هاى مكتوب در حيطه‌ى فناورى اطلاعات در حال حاضر، با كمتر حوزه‌يى قابل مقايسه هستند. در واقع تعداد نشرياتى كه در اين حوزه چاپ مى‌شوند، اعم از ماهنامه، هفته نامه و روزنامه شايد در ساير حوزه‌ها به اين ميزان وجود نداشته باشد، لذا اين توقع را از نشريات و رسانه‌ها بيشتر مى‌كند كه در تاثيرگذارى و گسترش پيشرفت اين حوزه موثر باشند.
وى، در ادامه در خصوص جهت گيرى رسانه‌ها، گفت: رسانه‌ها و روزنامه نگاران براى خود موضعى دارند كه داشتن و اعلام موضع عامل اشكال نيست. بلكه آنچه مهم است، روزنامه نگاران و خبرنگاران اين حوزه بايد مصالح و مقتضيات حوزه و حيطه تخصصى را در نظر بگيرند. چرا كه ابعاد سياسى و اجتماع در ساير حوزه‌ها بررسى مى‌شود و طبيعا در مرحله‌ى اول اولويت‌هاى حوزه‌ى فناورى اطلاعات بايد توسط متخصصان اين حوزه بررسى شود.
اروج زاده، در پايان در خصوص آينده‌ى اين رسانه‌ها و چگونگى ادامه روند ابراز داشت: تمامى رسانه‌ها ايرادات خاص خود را دارد كه اگر بررسى شود، طبيعا رسانه‌هاى قوى تر و موثرترى خواهيم داشت تا فاصله‌اى را با سطح موفقيت در اين حوزه داريم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا