فضا

شکار کهشکان‌هایی توسط جیمز وب که نباید وجود داشته باشند

سال گذشته میلادی، جیمز وب اکتشافات خود را آغاز کرد و از روز عملیاتی شدن این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری، تصاویر و اطلاعات ارزشمندی از اجرام آسمانی به زمین ارسال شده است.
اخیرا این تلسکوپ به اطلاعات تازه‌ای دست یافته که به گفته محققان، می‌تواند درک ما از گیتی را به طور کامل تغییر دهد. تصاویر ارسالی از جیمز وب از نزدیکی دب اکتبر، شش کهکشان را نشان می‌دهد که بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ شکل گرفتند.

حال این امر که کهکشان‌های کشف‌شده می‌توانند تقریبا ۱۳ میلیارد سال نوری قدمت داشته باشند، برای اخترشناسان عجیب نیست بلکه این موضوع که طبق محاسبات دانشمندان، می‌توانند به اندازه کهکشان راه شیری، ستاره داشته باشند، تعجب متخصصان این حوزه را به دنبال داشته است.

به گفته اخترشناسان، این کهکشان‌ها طبق نظریه کیهان‌شناسی فعلی، نباید وجود داشته باشند چراکه در آن زمان، ماده کافی مورد نیاز برای تشکیل کهکشان‌ها وجود نداشت. تصاویر ارسالی جیمز وب، چند نقطه نوری بسیار روشن را نشان می‌دهد که رنگ آنها به قرمز متمایل است و این یعنی، عمر آنها بسیار زیاد است.

جوئل لجا، از دانشمندان حاضر در گروه تحقیقاتی برای کشف ابعاد این تصاویر، می‌گوید دانشمندان در کاوش‌های خود در جهان باستان، عموما انتظار دارند کهکشان‌های کوچک و جوان را ببینند که به رنگ آبی می‌درخشند.

وی با اشاره به این تصاویر عنوان کرد: ما برای اولین بار، جهان اولیه را نظاره‌گر بودیم و هیچ تصوری از اینکه دنبال چه هستیم، نداشتیم. اما چیزی بسیار غیرمنتظره را پیدا کردیم که دانش ما را به چالش می‌کشد. جیمز وب پیشتر تصاویری از کهکشان‌هایی حتی قدیمی‌تر را که حدود ۳۵۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ تشکیل شده بودند، ثبت کرده بود اما آنها کوچک هستند و دانش ما در این حوزه را به چالش نمی‌کشند.

بنابر اعلام دانشمندان، برای شکل‌گیری این شش کهکشان قدیمی‌و بزرگ، به نظر می‌رسد اندکی پس از بیگ بنگ، صدها ستاره در سال تشکیل می‌شدند و این کهکشان‌ها شکل می‌گرفتند. این در حالی است که در کهکشان راه شیری، هر سال حدود یک یا دو ستاره جدید شکل می‌گیرد.

افزون بر این، این کهکشان‌های بالقوه، با وجود برخورداری از تعداد ستاره‌های بیشتر، حدود ۳۰ برابر فشرده‌تر از کهکشان راه شیری هستند. دانشمندان می‌گویند این احتمال وجود دارد که نقاط قرمز موجود در این تصاویر، چیز دیگری همچون اختروش ضعیف و یا سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم باشند.

همچنین این احتمال وجود دارد که این کهکشان‌ها، برخلاف پیش‌بینی‌های دانشمندان، از لحاظ اندازه، کوچک‌تر باشند. البته فعلا هیچ قطعیتی در این رابطه وجود ندارد و اظهارنظر درست، نیازمند کسب اطلاعات و تصاویر بیشتری است که قطعا تا سال آینده و به لطف تصاویر ارسالی جیمز وب، محقق خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا