تکنولوژی

سفارتخانه مجازى چه تحولاتى را با خود به همراه مى آورد؟

ديپلماسى ديجيـتال – قاعدتاً مى توان سفارت مجازى ايجاد نمود. اما نکته اين است که سفارت مجازى چه تحولى را ايجاد خواهد نمود.
اگر بکارگيرى (ساختار مجازى) صرفا روش متفاوتى براى انجام امور باشد آيا واقعا شايسته است که به لحاظ مديريتى و يا سياسى مورد توجه خاص باشد؟
اگر سفارت مجازى در کشور همسايه ايجاد شود و از طريق پست الکترونيكى ارتباط برقرار نمايد, هرچند امرى قابل ملاحظه است اما صرفا اين موضوع پيشرفت فنى در پست (به شيوه سنتى) و تلفن خواهد بود. هنوز سفير آكرديته در کشور پذيرنده عامل كليدى در ارتباط ميان FO کشور پذيرنده و مرکز مى باشد هرچند كه اين ارتباط به شكل غير مستقيم برقرار شود. او مى بايست با FO کشور پذيرنده روابط شخصى برقرار کرده، هر وضعيتى را تفسير و ارزيابى نموده و پيشنهادهاى سياسى متنوع ترى را ارايه نمايد و البته مسوليت آنها را نيز به عهده بگيرد.
چرا که اين ويژگيهاى مجازى صرفا مواردى فنى بوده و نمى توان آن را سفارت مجازى خواند. اگرچه به لحاظ فنى اين سفارتها به روز شده اند اما هنوز de-localized نشده اند.
اگر سفارت مجازى در مرکز واقع باشد، آنوقت براى ساختار موجود مديريت منطقه اى و کارشناسان مربوطه اين نوع سفارت چيزى جز يک نام خيالى نخواهد بود.
عنصر کليدى نقش محورى سفير مقيم است. او ممکن است در کشورى که آکرديته آن است و يا هر جاى ديگرى بجز در مرکز باشد که همين موضوع براى سفير در پيوستگى) مجموعه دستورات Chain of command ) تداخل ايجاد خواهد نمود.
بسيارى از کار ويژه هاى هر سفارت را مى توان در قالب سفارت مجازى گنجاند. برخى از پرسنل بخش کنسولى ارتباط چندانى با مسايل مطرح شده نداشته و کمتر مايلند كه با اين گونه مسايل درگير شوند. به همين دليل ديدگاه مبتنى بر دسته بندى مجدد کارويژه ها به تخصصى تر شدن فعاليتها کمک کرده و و موجب افزايش کارآمدى خواهد شد و شرايط زندگى بهترى را نيز براى کارکنان فراهم خواهد آورد.مثال مشخص اين موضوع شرکتهايى هستند که در سراسر دنيا حضور داشته و سيستم پاسخگويى ماشينى شماره (رايگان) 0800 را در اختيار دارند. عملا اين شركتها مجموعه اى به هم مرتبط را تشکيل مى دهند و مانند اين است که در يک کشور حضور دارند.
از جمله موضوعاتى را كه مى توان مجددادر قالب سفارت مجازى گروه بندى نمود عبارتند از:
– ارزيابى مدارک لازم براى صدور ويزا
– بسيارى از وظايف کنسولى ( ثبت ولادت و وفات، ازدواجها، گواهى تحصيلى، وکالت براى راى دادن، حقوق بازنشستگى و …)
– پاسخ به سوالات در خصوص کشور ( توريسم، اطلاعات ويزا، ارتباطات تجارى و … )
– مطبوعات، اطلاعات و اخبار

در اصول فضاوردى پرواز و حرکت همزمان يك دسته ماهواره کوچک به خوبى عملکرد يك ماهواره بزرگ (مانند ماهواره هابل) است و اين اصل در مورد مفهوم ” سفارت مجازى” نيز صادق است. مى توان يک فرد مجرب را به عنوان سفير منطقه اى داشت که اختيار دستور دادن داشته باشد، گروهى از سفراى تازه کار در پايتخت کشورها را هماهنگ نموده و راهنمايى نمايد تا در مورد بسيارى از موضوعات منطقه اى به اجماع و نظرى يک دست برسند و در مورد بحرانها نيز يك کلام باشند. او همچنين مى تواند افراد را متناسب با نيازها تقسيم نمايد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. راهنمای کامل و جامع درباره استراتژی تولید محصول که باید حتمادر نظر بگیرید گفت:

    نکته های اساسی درباره rankbrain
    ایده های ارزشمند و حرفه ای در مورد ۶ مزیت لوکال سئو به همراه مثال های کاربردی
    ایده ها و راهکارهای خلاقانه برای سئو سایت در کرج | آپدیت جدید ۱۴۰۲

    نکته های بسیار مهم درباره ارائه تولید محتوا که باید بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا