هوش مصنوعی

ارزش اپن‌ای‌آی به ۱۵۷ میلیارد دلار رسید

اپن‌ای‌آی (OpenAI) در دور جدید تأمین مالی (جذب سرمایه گذاران) ۶.۶ میلیارد دلاری، موفق شد ارزش خود را به ۱۵۷ میلیارد دلار برساند.جایگاه جدید اپن‌ای‌آی، این شرکت را در رده‌ی محدود استارتاپ‌های فناوری قرار داده و ارزش شرکت‌های خصوصی را به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش داده است.

در طی این فرآیند تامین مالی، مبلغی معادل 6.6 میلیارد دلار جذب سرمایه صورت گرفته که تقریباً دو برابر ارزش‌گذاری اپن‌ای‌آی در فوریه گذشته است. همین واقعیت نشان‌دهنده‌ی انتظارات بسیار بالای سرمایه‌گذاران از رونق تکنولوژی هوش مصنوعی مولد است که اپن‌ای‌آی با انتشارChatGPT  در سال ۲۰۲۲، توسعه بزرگی در این زمینه ایجاد کرد.

روز چهارشنبه اپن‌ای‌آی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این تأمین مالی جدید به ما این امکان را می‌دهد که تمرکز خود را روی تحقیقات پیشگام صنعت هوش مصنوعی تقویت کنیم، ظرفیت محاسباتی را افزایش دهیم و ابزارهایی توسعه دهیم که به مردم در حل مسائل دشوار کمک می‌کند.»

این دوره جذب سرمایه در زمانی انجام شده که این استارتاپ ۹ ساله- به مدیریت سم آلتمن، مدیرعامل اپن‌ای‌آی – با رقابت فزاینده‌ای از سوی شرکت‌هایی مانند گوگل، متا و سایر استارتاپ‌های هوش مصنوعی روبرو است. این در حالی است که اپن‌ای‌آی با مشکلات متعددی پیرامون رشد و توسعه خود دست و پنجه نرم می‌کند – این مشکلات، به‌ ویژه با چالش بزرگ سال گذشته دامن زده شد. سال گذشته به دلیل بروز تعارضاتی بین اعضای هیئت‌مدیره، آلتمن برای مدت کوتاهی اخراج و سپس ظرف پنج روز دوباره به کار خود بازگشت.

این شرکت که تلاش می‌کند از یک آزمایشگاه تحقیقاتی غیردولتی، به یک تولیدکننده برتر محصولات تجاری تبدیل شده و از رونق گسترده هوش مصنوعی در صنعت بهره‌برداری ‌کند، از سال گذشته تا کنون با موجی از استعفاهای کارمندان سطح بالا مواجه شده است. ماه گذشته، مدیر ارشد فناوری اپن‌ای‌آی، میرا موراتی، به طور غیرمنتظره‌ای استعفا داد تا طبق ادعای خود«زمان و فضای لازم برای اکتشافات شخصی خود را ایجاد کند.». همچنین این هفته مجله فورچون گزارش داد که برخی از کارمندان اپن ای‌آی نگرانی‌هایی بابت اولویت‌بندی‌های شرکت در فرآیند توسعه و عرضه محصولات جدید ابراز کرده‌اند. به عقیده این دسته از کارمندان، به دلیل رقابت شدید در حوزه هوش مصنوعی و فشار برای پیشی گرفتن از رقبا (مانند گوگل، متا و دیگر شرکت‌ها)، اپن‌ای‌آی ممکن است بیشتر بر سرعت در عرضه محصولات تمرکز کرده و به اندازه کافی به امنیت و اخلاقی بودن این فناوری‌ها توجه نکند.

با وجود این آشفتگی داخلی، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران همچنان مشتاق به دست آوردن سهمی از این استارتاپ هستند.

اپن‌ای‌آی اسامی سرمایه‌گذاران را اعلام نکرد، اما شرکت سرمایه‌گذاری Thrive Capital در ایمیلی به مجله فورچون تأیید کرد که در این دور سرمایه‌گذاری شرکت کرده و آن را رهبری کرده است. به گزارش بلومبرگ، که اولین بار خبر این دوره جذب سرمایه را منتشر کرد، Khosla Ventures، Altimeter Capital، Fidelity، SoftBank، و MGX مستقر در ابوظبی نیز در این دور شرکت کرده‌اند. همچنین به نام شرکت سازنده تراشه‌های هوش مصنوعی Nvidia و مایکروسافت – که پیش‌تر ۱۳ میلیارد دلار در اپن‌ای‌آی سرمایه‌گذاری کرده بود – نیز اشاره شده است.

در گزارش‌هایی که تا کنون منتشر شده بود، ادعا شد که اپل در حال بررسی امکان سرمایه‌گذاری در اپن‌ای‌آی بوده اما به گزارش Axios، اپل در این دور سرمایه‌گذاری دخیل نبوده است.

اپن‌ای‌آی (OpenAI) با کسب این سرمایه‌گذاری، موقعیت خود را به عنوان یکی از ارزشمندترین استارتاپ‌های جهان، تثبیت کرده و حالا در رده سوم و پس از شرکت بایت‌دنس – مالک تیک‌تاک با ارزش ۲۲۵ میلیارد دلار- و شرکت اسپیس‌اکس ایلان ماسک – با ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار- قرار دارد. این اطلاعات از فهرست ارزش‌گذاری شرکت‌های یونیکورن فناوری، توسط CB Insights ارائه شده است.

اپن‌ای‌آی اعلام کرد که بیش از ۲۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان هر هفته از ChatGPT استفاده می‌کنند. این شرکت نتایج مالی خود را افشا نمی‌کند، اما نیویورک تایمز گزارش داده که درآمد ماهانه اپن‌ای‌آی در آگوست(مرداد ماه) به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و انتظار می‌رود که در سال آینده ۱۱.۶ میلیارد دلار درآمد کسب کند.

سرمایه‌گذاران اپن‌ای‌آی معتقدند ارزش فعلی شرکت تقریباً ۱۳ برابر درآمدی است که انتظار می‌رود اپن‌ای‌آی در سال آینده کسب کند. در مقابل، شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل) در بازار عمومی با ضریب ۵.۳ برابر درآمد سال آینده معامله می‌شود، و انویدیا تقریباً ۱۶ برابر درآمد پیش‌بینی‌شده ارزش‌گذاری شده است.

اپن‌ای‌آی در روز چهارشنبه به اصول بنیان‌گذاری خود اشاره و اعلام کرد که «ما در حال پیشرفت در مأموریت خود هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که هوش مصنوعی عمومی (AGI) به نفع تمام بشریت باشد.» هوش مصنوعی عمومی یا AGI، مفهومی نظری است و به سیستمی از هوش مصنوعی اشاره دارد که می‌تواند وظایف را به همان خوبی یا بهتر از انسان‌ها انجام دهد. در سال 2015 آلتمن، ایلان ماسک و دیگر بنیان‌گذاران، به دنبال ایجاد یک وزنه تعادلی در برابر دیپ‌مایند گوگل و به منظور مقابله با استفاده صرفا تجاری از AGI، شرکت اپن‌ای‌آی را توسعه دادند.

ماسک، که بعدها اپن‌ای‌آی را ترک کرد، این شرکت را به رها کردن مأموریت اصلی خود متهم کرده، در حالی که خودش کسب‌وکار هوش مصنوعی تجاری خود، xAI، را راه‌اندازی کرده است.

اوایل سال جاری ارزش اپن ای‌آی حدود ۸۰ میلیارد دلار برآورد شد و همان زمان پیشنهاد خرید سهام کارمندان این شرکت، به سرمایه‌گذاران خصوصی ارائه شد. از آن زمان تا کنون، ارزش‌ اپن‌ای‌آی تقریباً دو برابر شده است.

منبع:fortune

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا