تکنولوژی

ارزش استارتاپ هوش مصنوعی ElevenLabs به یک میلیارد دلار رسید

استارتاپ ElevenLabs که در زمینه ایجاد و تکثیر صداهای مشابه در بیش از ۲۰ زبان فعالیت می‌کند با جذب سرمایه‌گذاری جدید به ارزش ۱ میلیارد دلاری رسید.

میزان سرمایه‌گذاری استارتاپی در  حوزه هوش مصنوعی طی دو سال اخیر رشد قابل توجهی گرفته و تازه‌ترین تکشاخ در این عرصه این استارتاپ فعال در زمینه صدا است که از عمر تاسیس آن دوسال بیشتر نمی‌گذرد.

استارتاپ ElevenLabs در تازه‌ترین مرحله سرمایه‌گذاری خود موفق که توسط شرکت اندریسن هورویتز یکی از مشهورترین سرمایه‌گذاران استارتاپی هدایت می‌شد توانست ۸۰ میلیون دلار جذب سرمایه کند و میزان سرمایه‌گذاری در آن را به ۱۰۱ میلیون دلار رساند

سرمایه‌گذاران مشهور استارتاپی دیگری مانند سکویا کپیتال،اسمش کپیتال و SV Angel هم در این مرحله سرمایه‌گذاری مشارکت داشته‌اند.

ماتی استانیزوسکی مدیرعامل این استارتاپ اعلام کرده که این تامین مالی جدید ارزش این شرکت را به ۱.۱ میلیارد دلار رسانده است.

میزان سرمایه‌گذاری روی استارتاپهایی که روی ابزارهای هوش مصنوعی در زمینه صدا و ویدیو فعالیت می‌کنند رشد قابل توجهی پیدا کرده و هدفگیری این ابزارها استفاده در تبلیغات و رسانه‌هاست.

در مقابل رشد این ابزارها باعث نگرانی محققان درباره گسترش جعل تصویر و استفاده از آنها در کلاهبرداری، پورنوگرافی و یا سیاست شده است.

طی سال جاری میلادی نیمی از مردم جهان پای صندوق‌های رای خواهند رفت و همین نگرانی نسبت به سواستفاده از این ابزارها را در انتخابات افزایش داده به طوری که بخش مهمی از میزگردها و بحثهای مطرح در مجمع جهانی اقتصاد امسال پیرامون هوش مصنوعی و مقررات گذاری درباره آنها بود.
استارتاپ ElevenLabs یکی از شرکتهایی است که محصولات آن قبلا مورد سواستفاده قرا رگرفته و اوایل سال ۲۰۲۳ نیز خود این استارتاپ به استفاده‌های نامناسب از تکنولوژی این شرکت اعتراف کرد.

مدیرعامل این استارتاپ گفته که ایجاد کلیپ‌های صوتی و جعل هویت افراد بدون رضایت آنها ممنوع است و این استارتاپ آنها را حذف می‌کند.

این استارتاپ که ۴۰ نفر در آن کار می‌کنند ۵ نفر را روی نظارت بر محتواهای تولید شده متمرکز کرده و گفته این تعداد را نیز افزایش خواهد داد. به گفته ماتی استانیزوسکی ۹۹ درصد از موارد استفاده از تکنولوژی این شرکت به شکل مناسب بوده است.

تخریب خلاق هالیوود

با این سرمایه‌گذاری جدید این استارتاپ انتظاردارد که بتواند دایره استفاده از تکنولوژی آن از کتاب‌های صوتی و بازی‌های ویدیویی به سمت تولید محتوا در رسانه‌ها گسترش پیدا کند از جمله برای دوبله فیلم‌ها یا ساخت کاراکترهای هوش مصنوعی برای بازی در فیلم‌هاست.

هالیوود نسبت به استفاده از هوش مصنوعی به شدت نگران است و رشد استفاده از این ابزارها باعث گسترش اعتصابات و اعتراضاتی در این صنعت شده است.

همچنین گسترش تکنولوژی‌هایی مانند  ElevenLabs به این نگرانی دامن می‌زند که بتوان از صدای بازیگرن و سلبریتی‌ها بدون اجازه از آنها در ویدیوها و فیلم‌ها استفاده کرد.

برای حل این مشکل مدیرعامل این استارتاپ خواستار مشارکت با صنعت سرگرمی برای یافتن راه حل مناسب شده هست.

سرمایه‌گذاری جدید این استارتاپ با ارایه محصول جدید آن همزمان شده که به افراد اجازه می‌دهد نسخه هوش مصنوعی از صدای خود بسازند و در صورت استفاده دیگران از آن صدا از آن کسب درآمد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا