تکنولوژیخودروخودرو الکتریکی

ب‌ام‌و از فناوری تغییر رنگ خودرو رونمایی کرد

شرکت ب‌ام‌و در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ لاس‌وگاس از فناوری تغییر رنگ بدنه خودرو تحت عنوان E Ink رونمایی کرد.

عملکرد این فناوری جدید با فناوری مورد استفاده در کتاب‌خوان‌های آمازون کیندل تقریبا مشابه است و می‌تواند تمامی‌سطح بدنه خود را از رنگ سفید به خاکستری و یا خاکستری به سفید تغییر دهد. این دستاورد به دارندگان نسل جدید خودروهای ب‌ام‌و کمک می‌کند تا رنگ خودروی خود را به دلخواه و در موقعیت‌ها و فصول مختلف تغییر دهند.

اگرچه در این مراسم، تنها رنگ‌های خاکستری و سفید برای این فناوری استفاده شده اما به گفته این خودروسازی مونیخی، در آینده و با توسعه این فناوری می‌توان از رنگ‌های بیشتر و متنوع‌تری نیز برای بدنه بیرونی خود استفاده کرد.

فناوری تغییر رنگ ب‌ام‌و به همراه خودروی مفهومی iX Flow معرفی شد. به گفته این شرکت، در پوشش بدنه بیرونی این خودرو، از چند میلیون میکروکپسول استفاده شده که قطر هر کدام از آنها با ضخامت یک تار موی انسان برابری می‌کند. هر کدام از این میکروکپسول‌ها، حاوی رنگدانه‌های سفید با بار منفی و رنگدانه‌های سیاه با بار مثبت هستند.

این شرکت در ادامه عنوان کرد که با توجه به تنظیمات انتخاب‌شده توسط کاربر و ایجاد یک میدان الکتریکی باعث می‌شود که رنگدانه‌های سفید یا سیاه در سطح کپسول جمع شوند و رنگ دلخواه را روی بدنه خودرو نمایش دهند.

فرانک وبر، از مدیران ارشدی ب‌ام‌و در این خصوص می‌گوید: تجربه‌های دیجیتال در آینده تنها محدود به نمایشگرها نخواهد بود و شاهد ادغام بیشتر پدیده‌های واقعی و مجازی خواهیم بود. با خودروی  BMW iX Flow، ما می‌توانیم حس زنده بودن را به بدنه خودرو اضافه کنیم.

در این فناوری، تغییرات رنگ توسط یک روکش بدنه در تمامی‌سطح بیرونی خودرو توسعه می‌یابد و کل خطوط خودرو را در برمی‌گیرد. به گفته این شرکت، زمانی که تحریک توسط سیگنال‌های الکتریکی صورت می‌گیرد، فناوری الکتروفوتیک رنگدانه‌های رنگی مختلفی را به سطح می‌آود و باعث می‌شود رنگ بدنه خودرو به رنگ درخواه تغییر پیدا کند.

به زعم BMW، این فناوری می‌تواند در گرم و یا سرد کردن خودرو در فصول مختلف سال نیز بسیار موثر باشد. در بیانیه این شرکت آمده که سطح سفید بدنه خودرو، نور خوشید را بسیار بیشتر از سطح سیاه بازتاب می‌دهد و در نتیجه باعث خنک شدن خودرو می‌شود. همچنین رنگ سیاه نیز با جذب بیشتر نور، می‌تواند در جذب گرمای خورشید کمک کند.

فناوری تغییر رنگ خودروی BMW معرفی شد

چند سالی است که مفهوم «شخصی‌سازی» در میان خودروسازان بزرگ دنیا رایج شده و توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. اما اغلب اقدامات و تغییر صورت‌‎گرفته، تنها به فضای داخل کابین خلاصه و محدود می‌شد. اما شرکت BMW سعی کرد تا با این فناوری جدید، مفهوم شخصی‌سازی را به نمای بیرونی خودرو بیاورد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا