خودروخودرو الکتریکی

خودروی مفهومی‌ الکتریکی مرسدس بنز ویژن EQXX معرفی شد

مرسدس بنز با رونمایی از خودروی مفهومی ویژن EQXX که از قدرت پیمایش ۶۴۸ مایلی (۱۰۴۲ کیلومتری) بهره می‌برد، نام خود را به عنوان یکی از چند تولیدکننده خودروی الکتریکی با بیشترین میزان پیمایش ثبت کرد.

این یعنی کاربران خودروهای ویژن EQXX می‌توانند با یک بار شارژ، مسافت بین نیویورک تا سینسیناتی یا برلین تا پاریس و یا پکن تا نانجینگ را طی کنند. اگرچه مرسدس بنز توانسته با این خودرو، نگاه‌ها را به خود جلب کرده اما در حال حاضر‏، خودروهای الکتریکی دیگری همچون Lucid Air با قدرت پیمایش ۵۲۰ مایلی و یا تسلا مدس اس لانگ رینج پلاس با پیمایش ۴۰۲ کیلومتری نیز در خیابان‌ها تردد می‌کنند.

مرسدس بنز در حالی از این خودرو در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ و به صورت مجازی رونمایی کرد که چند هفته‌ای مشغول تست آن بود. اما با این حال، ویژن EQXX

فعلا در قامت یک مدل مفهومی معرفی شده و مشخص نیست که آیا به مرحله تولید و عرضه به بازار راه خواهد یافت یا خیر.

به هر روی، مرسدس بنز در طراحی این خودروی الکتریکی هنز مهندسان خود را به رخ کشیده است. طراحی اسپرت و آینده‌نگرانه‌ای که نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که اگر این محصول به فاز تولید وارد شود، قطعا به رقیبی جدی برای خودروهایی همچون پورشه تایکان، آئودی E-Tron GT و تسلا رودستر تبدیل خواهد شد.

به گفته مرسدس بنز نرخ مصرف انرژی این خودرو برابر با ۱۰ کیلووات ساعت برای هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است. این شرکت همچنین اعلام کرد که میزان مسافت قابل پیمایش برای این خودرو واقع‌بینانه عنوان شده و حتی در آینده و با توجه به معماری ماژولار این خودرو، می‌توان فناوری‌های جدیدی را نیز به آن اضافه کرد.

وزن این خودرو نیز برابر با ۱۷۵۰ کیلوگرم عنوان شده که از این لحاظ، آن را در شمار شاسی‌بلندهای کامپکت جای می‌دهد تا یک خودروی اسپرت. البته بخش زیادی از این وزن به باتری بزرگ این خودرو برمی‌گردد که قادر به ذخیره ۱۰۰ کیلووات ساعت انرژی در خود است.

همچنین روی سقف این خودرو از ۱۱۷ سلول خورشیدی استفاده شده که می‌تواند با ذخیره انرژی در خود، به میزان مسافت قابل پیمایش خودرو اضافه کند. به گفته مرسدس، این سلول‌های خورشیدی می‌توانند انرژی مورد نیاز برای پیمودن ۲۵ کیلومتر را تامین کنند.

در داخل خودرو نیز از طراحی خاص و جذابی استفاده شده به طوری که شاهد به‌کارگیری یک نمایشگر ۴۷.۵ اینچی در فضای داخلی کابین هستیم که از رزولوشن ۸K و گرافیک بسیار پیشرفته بهره می‌برد.

مرسدس اعلام کرد که با شرکتی به نام NAVIS Automotive Systems وارد همکاری شده تا بتواند اولین سیستم ناوبری سه‌بعدی لحظه‌ای را روی نمایشگر بزرگ این خودرو اضافه کند.

مرسدس نیز به مانند دیگر خودروسازان بزرگ جهان به سمت الکتریکی کردن تمامی‌محصولات خود حرکت می‌کند و اخیرا اعلام کرد سرمایه‌ای ۴۷ میلیارد دلاری را برای الکتریکی کردن خودروهای خود تا سال ۲۰۳۰ اختصاص داده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا