فضا

ناسا برای بازگشت فضانوردان بوئینگ، از اسپیس‌اکیس کمک می‌گیرد

پس از هفته‌ها گمانه‌زنی، ناسا در نهایت روز شنبه رسماً اعلام کرد دو فضانوردی که در ماه ژوئن با فضاپیمای استارلاینر بوئینگ به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرده بودند، با آن فضانورد به زمین باز نخواهند گشت. در عوض، این سازمان از اسپیس‌اکس درخواست کرده تا با استفاده از فضاپیمای کرو دراگون، این دو فضانورد- بوچ ویلمور و سونی ویلیامز- را به زمین بازگرداند.

تصویر فضانوردان ناسا- بوچ ویلمور و سونیتا ویلیامز- در کپسول استارلاینر بوئینگ، که قرار است در فوریه ۲۰۲۵ با کپسول دراگون اسپیس‌اکس به زمین بازگردند. (اعتبار تصویر: ناسا)

بیل نلسون، مدیر ناسا، در آغاز یک کنفرانس خبری در عصر روز شنبه در مرکز فضایی جانسون گفت ناسا تصمیم گرفته که در ماه فوریه آینده، بوچ و سونی با کرو-۹ بازگردند.

در نشانه‌ای از اهمیت این تصمیم، هم نلسون و هم پام ملروی، معاون مدیر ناسا، در جلسه بررسی آمادگی پرواز که روز شنبه در هیوستون برگزار شد حضور داشتند. در این جلسه که با حضور مقامات ارشد سازمان برگزار شد، یک نظرخواهی غیررسمی برای تصمیم درمورد “اجازه/عدم اجازه” انجام شد و تمامی حاضران به اتفاق آرا، رای به بازگشت ویلمور و ویلیامز با فضاپیمای کرو دراگون دادند.

بنابراین، فضاپیمای استارلاینر بوئینگ اوایل ماه آینده -تاریخ موقت آن ۶ سپتامبر تعیین شده – از ایستگاه جدا شده و سعی خواهد کرد به صورت خودکار به زمین بازگردد و در صحرای جنوب غربی ایالات متحده فرود آید.

سپس، فضاپیمای کرو دراگون با دو فضانورد (ناسا هنوز نام این دو خدمه را اعلام نکرده) به ایستگاه فضایی پرتاب شده که دو صندلی خالی خواهد داشت. ویلمور و ویلیامز به این دو فضانورد کرو-۹ ملحق خواهند شد تا دوره شش ماهه حضورشان در ایستگاه فضایی به اتمام برسد و سپس هر چهار نفر با فضاپیمای کرو دراگون به زمین بازخواهند گشت.

شکست مأموریت استارلاینر: پیامدهای جدی برای آینده بوئینگ در پروازهای فضایی

تصویر اولین کپسول فضایی سرنشین‌دار استارلاینر بوئینگ، از چشم انداز یک پنجره در ایستگاه فضایی بین‌المللی (اعتبار تصویر: ناسا)

اعلامیه روز شنبه ناسا، پیامدهای بزرگی برای بوئینگ به همراه دارد. بوئینگ بیش از یک دهه پیش به برنامه «خدمه تجاری» ناسا پیوسته و به تلاش‌های ناسا در زمینه پرداخت به شرکت‌های خصوصی جهت حمل و نقل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی، اعتبار قابل توجهی داده است. علی‌رغم تمجیدهای مقامات ناسا در کنفرانس خبری روز شنبه، این مأموریت استارلاینر شرکت بوئینگ، یک شکست محسوب می‌شود و بر آینده این شرکت در حوزه پروازهای فضایی تأثیر خواهد گذاشت. وب‌سایت Ars به زودی پوشش بیشتری از مسیر آینده استارلاینر ارائه خواهد داد.

مشکلات پیشرانه استارلاینر: نگرانی ناسا و عدم امکان رفع سریع نقص‌ها

پس از رسیدن استارلاینر به ایستگاه فضایی در ژوئن، مقامات بوئینگ و ناسا به بازگشت امن فضانوردان اعتماد داشتند، اما پنج پیشرانه از ۲۸ پیشرانه کوچک این فضاپیما دچار مشکل شدند. مهندسان بوئینگ و ناسا در ماه جولای پیشرانه‌ها را آزمایش کردند و متوجه شدند که یک قطعه تفلون متورم، باعث اختلال در ورود اکسیدکننده و در نتیجه باعث کاهش رانش شده است. این مشکل ناسا را نگران کرد و با توجه به اینکه سازنده پیشرانه نیز چنین مسئله‌ای را پیش بینی نکرده بود، ناسا به این نتیجه رسید که شناسایی و رفع مشکل در زمان کافی ممکن نخواهد بود.

اعتماد ناسا به اسپیس‌اکس: از رقیب نوپا تا نجات‌دهنده فضانوردان بوئینگ

نتیجه این عدم قطعیت باعث شده که ناسا اکنون به تأمین‌کننده دیگر خدمه تجاری خود، یعنی اسپیس‌اکس، روی بیاورد. این وضعیت برای بوئینگ خوشایند نیست، شرکتی که یک دهه پیش از اسپیس‌اکس به عنوان تازه‌واردی بی‌تجربه نام برد و ریسک همکاری با آن را بالا عنوان کرد.

اکنون ناسا از اسپیس‌اکس درخواست کرده تا فضانوردان بوئینگ که در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارند را به نوعی نجات دهد. این اولین باری نیست که اسپیس‌اکس به رقیبان خود کمک می‌کند. در دو سال اخیر، اسپیس‌اکس ماهواره‌های OneWeb و همچنین ماهواره‌های گالیلئو اروپا را به فضا پرتاب کرده و حتی فضاپیمای Cygnus ساخته شرکت Northrop Grumman را نیز چندین بار به ایستگاه فضایی برده است.

جیم فری، یکی از مقامات ناسا، در پاسخ به این موضوع گفت که اسپیس‌اکس با پرتاب‌های متعدد و موفقیت‌آمیز خود به ناسا ثابت کرده که شریک قابل اعتمادی است.

منبع: arstechnica

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا