هوش مصنوعی

ناسا در حال ساخت ابزاری شبیه به ChatGPT برای فضانوردان

علی‌رغم بی‌اعتمادی این روزها به هوش مصنوعی و نگرانی‌ها نسبت به تهدیدات این فناوری برای بشریت، مزیت‌های این فناوری هم کم نیست و حالا قرار است به کمک متخصصان در ماموریت‌های فضایی بیاید.

گاردین در گزارشی اعلام کرد که سازمان فضایی ناسا در حال کار روی سیستمی‌جدید است که این امکان را برای فضانوردان فراهم می‌کند تا با استفاده از یک ابزار شبیه به چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT)، کارهایی همچون مانورها، برخی آزمایش‌ها و … را انجام دهند.

دکتر لاریسا سوزوکی در جریان نشست IEEE گفت: هدف از این طرح، رسیدن به نقطه‌ای است که در آن، تعاملاتی در قالب مکالمه با تجهیزات فضایی داشته باشیم و آنها نیز بتوانند در مواقع اضطراری، با ما صحبت کنند و از یافته‌های جدید خود در منظومه شمسی و فراتر از آن بگویند.

ناسا قصد دارد این سیستم را در دروازه‌ مدارگرد قمری خود پیاده کند. این ایستگاه فضایی به دور ماه می‌چرخد و پشتیبانی ماموریت فضایی آرتمیس را نیز برعهده دارد.

به گفته ناسا، این ابزار هوش مصنوعی از یک رابط زبان طبیعی بهره می‌برد و به فضانوردان اجازه می‌دهد در مورد آزمایش‌ها، مشورت بگیرند یا مانورها را راحت‌تر انجام دهند.

ناسا اخیرا از کسب‌وکارهای کوچک خواسته تا از دروازه مدارگرد قمری پشتیبانی کنند و اعلام کرد که از فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای مدیریت سیستم‌های مختلف دروازه مدارگرد قمری خود استفاده خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا