تکنولوژی

حمله لفظی ترامپ به مارک زاکربرگ و تهدید به زندانی کردن او

خصومت دونالد ترامپ با مارک زاکربرگ روز به روز شدیدتر می‌شود. رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز سه شنبه در یک پست درTruth Social ، تهدید کرد که “تقلب‌کنندگان انتخابات” را به زندان خواهد انداخت و در این میان به مؤسس متا اشاره کرد.

ترامپ نوشت: «تمام چیزی که می‌توانم بگویم این است که اگر من به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شوم، شرایطی ایجاد خواهم کرد که تقلب‌کنندگان انتخابات برای مدت طولانی به زندان فرستاده شوند. ما از همین حالا، همه آنها را می شناسیم و به آنها هشدار می‌دهیم. زاکرباکس، مراقب باش! »

این تهدید چهار ماه پس از آن صورت می‌گیرد که ترامپ در برنامه Squawk Box شبکهCNBC  ، از فیسبوک به عنوان “دشمن مردم” یاد کرد. سال گذشته نیز ترامپ خواستار محاکمه زاکربرگ شد و در Truth Social نوشت: «او در انتخابات تقلب کرد. تمام سیستم وی تقلبی است. چرا او محاکمه نمی‌شود؟ دموکرات‌ها فقط بلدند تقلب کنند. آمریکا دیگر این را تحمل نخواهد کرد!»

خشم ترامپ نسبت به زاکربرگ به مدت‌ها قبل بازمی‌گردد. در طول دوران ریاست‌جمهوری‌اش، او از فیسبوک به دلیل تبعیض علیه محافظه‌کاران انتقاد و تهدید به طرح دعوی دولتی علیه این شرکت (و گوگل) کرد.

ترامپ در ژوئن ۲۰۱۹ به شبکه فاکس بیزنس گفت: «نگاه کنید، ما قائدتا باید از گوگل و فیسبوک و همه آنها شکایت کنیم و شاید این کار را در آینده انجام دهیم، درست است؟»

با این حال، اوضاع در سال ۲۰۲۰ به شدت تشدید شد، زمانی که فیسبوک ترامپ را پس از حمله ۶ ژانویه به کنگره، به طور نامحدود مسدود کرد. زاکربرگ در آن زمان نوشت: «ما معتقدیم که خطرات اجازه دادن به رئیس‌جمهور برای ادامه استفاده از خدمات ما در این دوره، بسیار زیاد است. بنابراین، ما حساب‌های فیسبوک و اینستاگرام این شخص را مسدود کرده‌ایم که به طور نامحدود و حداقل تا دو هفته آینده، تا زمانی که انتقال قدرت به صورت مسالمت‌آمیز انجام شود، تمدید خواهد شد.” (این ممنوعیت در نهایت به دو سال کاهش یافت و اکنون ترامپ به طور منظم در سایت پست می‌گذارد.)

فیسبوک اولین سرویس شبکه اجتماعی بود که ترامپ را به طور نامحدود مسدود کرد. توییتر قبلاً حساب او را برای ۱۲ ساعت قفل کرده بود، اما این تعلیق موقت، روز بعد لغو شد.

ترامپ و زاکربرگ علیرغم اختلافاتشان، در یک مقطع روابط دوستانه‌ای داشتند. ترامپ در سال ۲۰۱۹ در کاخ سفید، میزبان یک شام محرمانه با مؤسس متا بود، زمانی که زاکربرگ برای معرفی لیبرا، ارز دیجیتال پیشنهادی فیسبوک (که هرگز راه‌اندازی نشد) در واشنگتن دی‌سی حضور داشت. این دو نفر یک ماه قبل از آن نیز ملاقات کرده بودند. اما ترامپ از زمانی که از ریاست جمهوری کنار گذاشته شد، با زاکربرگ خصومت پیدا کرد.

در سال ۲۰۲۲ نیز ترامپ اظهارات عجیبی مطرح کرد و مدعی شد که زاکربرگ شب قبل در کاخ سفید با او شام خورده، در حالیکه شواهد این ملاقات را تایید نمی‌کرد.

ترامپ در مارس درباره فیسبوک صحبت کرد در حالیکه بحث ممنوعیت تیک‌تاک مطرح بود، و نگرانی‌های خود را بیان کرد که چنین اقدامی فقط فیسبوک را بزرگتر می‌کند. (ترامپ درباره تلاش‌های خود برای ممنوع کردن تیک‌تاک در دوران ریاست‌جمهوری خود صحبت نکرد.)

تهدیدات اخیر ترامپ زمانی مطرح می‌شود که او گفته است قصد دارد از کسانی که آنها را دشمنان سیاسی خود می‌داند، انتقام بگیرد. فعلا مشخص نیست این ادعا به معنای واقعی، زندانی شدن زاکربرگ باشد یا خیر.

این پست و توجهی که به آن شد، پلتفرم Truth Social که رقیب فیسبوک است را در مرکز توجه قرار داده است. اما این اتفاق باعث افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به این پلتفرم نشده است.

منبع: fastcompany

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا