اینترنت

مزایا سرور مجازی نسبت به هاست چیست؟

سرور مجازی یا هاست اشتراکی یا اختصاصی، کدام یک از این گزینه‌ها را برای میزبانی وب‌سایت خودمان انتخاب کنیم؟ این سوالی است که اغلب مدیران وب‌سایت‌ها و کسانی که نیاز به یک سرویس میزبانی مناسب برای وب‌سایت یا سرویس‌های آنلاین خودشان دارند مطرح می‌کنند.

زیرا برخی از افراد تصور می‌کنند که سرور در واقع همان هاست است و بین این دو سرویس تفاوتی وجود ندارد. در صورتی که حتی بین نمونه‌های مختلف هاست‌ها مانند هاست ابری و هاست اشتراکی نیز تفاوت وجود دارد.

در ادامه نحوه کار سرور مجازی و هاست را بررسی کرده و به تفاوت‌هایی که بین این دو سرویس وجود دارد پرداخته‌ایم. با شناخت این موارد بهتر می‌توانید سرور مجازی مانند سرور مجازی آلمان یا هاست ابری را برای استفاده تهیه کنید.

تفاوت هاست و سرور

سرور فیزیکی یک بستر سخت افزاری قدرتمند متشکل از پردازنده، حافظه، قطعات سخت افزاری مانند استوریج و… است. این سرویس در ۲۴ ساعت شبانه‌روز آماده به کار بوده و با کمک نرم افزارهای نصب شده روی سرور می‌توانید از آن برای میزبانی سرویس‌های آنلاین استفاده کنید.

با توجه به نیاز کاربران سرورها قابلیت سفارشی‌سازی دارند و هر اندازه پردازش‌های بیشتری در شبکه انجام شود، لازم است که سرورهای قدرتمندتری برای راه‌اندازی یک زیرساخت مناسب در نظر گرفته شده باشد. سرورها کاربردهای مختلفی دارند و برای مواردی مانند میزبانی سایت‌ها و کنترل و مدیریت آن‌ها نیز قابل استفاده هستند.

منابع سرور فیزیکی توسط تجهیزات نرم‌افزاری مخصوص به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. سپس هر کدام از این بخش‌ها که هاست نام دارد، برای میزبانی داده‌های وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف استفاده می‌شود.

قابلیت‌های سرور مجازی  در برابر هاست

۱) میزان انعطاف‌پذیری

وقتی سرور مجازی آلمان یا یکی از بهترین سرور مجازی‌های ارائه شده توسط سایت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب است را تهیه می‌کنید، این امکان برایتان وجود خواهد داشت که در صورت نیاز منابع سرور را ارتقاء داده و عملکرد آن را بهینه‌تر کنید؛ اما در هاست‌ها مخصوصاً هاست اشتراکی و اختصاصی منابع مشخصی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و تنها به همان اندازه می‌توانند سرویس‌های آنلاین خودشان را توسعه دهند.

۲) امنیت سرویس

در هاست‎‌های اشتراکی عملکرد هر وب‌سایت می‌تواند روی سایر سایت‌هایی که روی سرویس میزبانی می‌شوند تأثیر گذار باشد. چون منابع سرور محدود است و استفاده بیش از حد از منابع توسط یک سرویس، کند شدن سایر سرویس‌های آنلاین یا از دسترس خارج شدن آن‌ها را پی خواهد داشت.

با توجه به اینکه تمام این وب‌سایت‌ها در یک هاست میزبانی می‌شوند، امنیت سرویس را نمی‌توان به طور کامل تضمین کرد. این موضوع کاملاً مشابه خانه‌ای است که اتاق‌های آن به افراد مختلف اجاره داده شده‌اند و با وجود اینکه هر فردی اتاق خودش را دارد؛ اما امکان دسترسی دیگران نیز به آن محل وجود خواهد داشت.

سرور مجازی به صورت ایزوله و اختصاصی برای کاربران آماده شده و امکان سفارشی‌سازی و تغییر تنظیمات امنیتی آن وجود دارد. در نتیجه، دیگران نمی‌توانند به آنچه در این بستر رد و بدل می‌شود دسترسی داشته و اطلاعات کاربران و سرور را شنود کنند؛ بنابراین سرور مجازی نسبت به هاست امنیت بیشتری دارد.

۳) نیاز به نصب و پیکربندی

هاست‌های اشتراکی و اختصاصی از پیش آماده شده هستند و کاربران به محض خرید سرویس می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند؛ اما سرور مجازی خام است و باید فرد دانش کافی در زمینه نصب و پیکربندی اولیه سرور را برای راه‌اندازی آن داشته باشد.

بنابراین در صورتی که امکان نصب و پیکربندی سرور مجازی را دارید، خرید سرور مجازی امارات و… می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد.

۴) عملکرد مناسب

حتی اگر بهترین هاست اختصاصی با بیشترین منابع را در اختیار داشته باشید، باز هم این سرعت سایت است که برای کاربرانتان اهمیت دارد؛ یعنی کاربران به اینکه در پس زمینه وب‌سایت شما چه اتفاقی رخ می‌دهد و چه منابعی را برای آنلاین نگه داشتن سایت استفاده می‌کنید اهمیت نمی‌دهند، بلکه این موضوع برایشان مهم است که وب‌سایتی که به آن مراجعه کرده‌اند در کمتر از چند ثانیه در دسترس قرار بگیرد.

سرعت بالای سایت در کنار آپ تایم مناسب و دسترسی همیشگی کاربران به سرویس‌های آنلاین، یکی از مزیت‌های سرورهای مجازی محسوب می‌شود. با انتخاب پلن مناسب سرور مجازی و تخصیص منابع به سرویس‌های آنلاین خودتان می‌توانید آن‌ها را در اختیار کاربران بیشتری قرار دهید، بدون اینکه نگران افت سرعت سایت یا از دسترس خارج شدن آن باشید.

۵) امکان کانفیگ و شخصی‌سازی سرور

وی پی اس یا سرور مجازی در دو نوع مدیریت شده و مدیریت نشده ارائه می‌شود. سرورها مدیریت شده دارای پلن‌های مشخصی هستند که از قبل تعریف شده‌اند و کاربران صرفاً می‌توانند با خرید  آن‌ها از سرور استفاده کنند؛ اما پلن‌های مدیریت نشده، این امکان را برای مدیران سایت‌ها فراهم می‌کند که سرور را با توجه به نیازمندی‌هایشان شخصی‌سازی کنند.

با وجود این آزادی عمل، مدیر سرور می‌تواند محدودیت‌هایی که برای استفاده از این سرویس وجود دارد را تا حد امکان کاهش داده و در مواقع نیاز منابع سرور را افزایش دهد؛ بنابراین با افزایش پیامک‌ها، تماس‌ها و تعداد کاربران نیاز به تغییر سرویس نخواهد بود و وب‌سایت یا اپلیکیشن می‌تواند به خوبی به کارش ادامه دهد.

۶) صرفه‌جویی در هزینه

برای خرید سرورهای اشتراکی نیاز به پرداخت هزینه بالا نخواهید داشت؛ اما کندی سرور و کم بودن امنیت آن از جمله معایبی هستند که کاربران را از داشتن هاست‌های اشتراکی منصرف می‌کند. هاست‌های اختصاصی این مشکل را ندارند و کاربران و مدیران وب‌سایت‌ها می‌توانند با توجه به نیازشان منابع سرور را رزرو کنند، اما هزینه بالایی برای این سرویس‌های میزبانی وب در نظر گرفته شده.

سرور مجازی امکانات هاست اختصاصی را با پرداخت هزینه مقرون‌به‌صرفه در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با پرداخت هزینه سرور مجازی ابری به منابع نامحدود سرور دسترسی دارید و در صورت نیاز می‌توانید منابع سرویستان را ارتقاء داده یا کاهش دهید؛   بنابراین نیازی به پرداخت یک مبلغ مشخص برای رزرو مقدار مشخصی از منابع سرور نخواهید داشت.

۷) میل سرور اختصاصی

وجود میل سرور  اختصاصی در سرور مجازی امکان دریافت یا ارسال ایمیل را به صورت نامحدود برای مدیران سایت‌ها و پلتفرم‌های آنلاین فراهم می‌کند. همچنین، با وجود اختصاصی بودن میل سرور و داشتن آی پی اختصاصی در این سرویس‌ها، مشکلاتی مانند ایمیل‌ها بلاک یا اسپم وجود نخواهد داشت و ایمیل‌های ارسالی و دریافتی در اینباکس ایمیل قرار خواهند گرفت.

۸) مدیریت بکاپ‌ها

سرور مجازی‌های ارائه شده توسط شرکت‌های میزبانی وب معتبر دارای قابلیت بکاپ گیری مداوم هستند. با تنظیم این قابلیت خیالتان از بابت اینکه داده‌ها یا اطلاعات سرور از دست نمی‌روند و همیشه در دسترستان هستند راحت خواهد بود.

این سرورها اطلاعاتی که رد و بدل می‌شوند را در بازه‌های زمانی مشخص و به صورت جداگانه سازمان‌دهی کرده و آن‌ها را روی دیسک بکاپ یا همان سرور میزبانی ذخیره می‌کنند. به وقت نیاز به داده‌ها، به راحتی می‌توانید از این بخش آن‌ها را فراخوانی کرده و اطلاعات سرویس را در اختیار داشته باشید.

۹) مقیاس‌پذیری سرور

برای خرید سرور وی پی اس آزادی عمل بیشتری نسبت به هاست‌های اشتراکی و اختصاصی خواهید داشت؛ زیرا این سرویس‌ها در چند پلن ارائه می‌شوند و می‌توانید پلن پایه سرور مجازی را تهیه کنید، سپس به مرور منابع سرور را با توجه به نیازتان و رشد کسب و کارتان افزایش دهید.

۱۰) کنترل پنل اختصاصی

با خرید سرور مجازی یک کنترل پنل اختصاصی در اختیارتان قرار می‌گیرد. این کنترل پنل امکان بررسی وضعیت سرور را از طریق کامپیوتر و گوشی برایتان فراهم می‌کند. مدیر سرور می‌تواند از طریق ین کنترل پنل وضعیت سرور را به طور کامل تحت نظر داشته باشد و منابع سرور را کم یا زیاد کرده و آپتایم و دسترسی سرور را کنترل کند.

۱۱) ارائه آدرس IP اختصاصی

سرور مجازی یک IP اختصاصی متعلق به کشورهای اروپایی مانند آلمان، فنلاند و …. یا دبی، آمریکا و… را در اختیارتان قرار می‌دهد. با کمک این آی پی اختصاصی می‌توانید یک آدرس مجازی در یک کشور دیگر داشته باشید و بدون نگرانی از بابت تحریم‌ها از سرویس‌های آنلاین استفاده کرده یا ترید کنید.

سخن پایانی

هاست ابری و سرورهای مجازی با هدف افزایش امنیت داده‌ها و پیشگیری از دست‌کاری آن‌ها و امکان افزایش منابع سرور در صورت نیاز راه‌اندازی شده‌اند. اگر تریدر هستید و نیاز به یک IP ثابت مجازی دارید، یا هدفتان از حضور در اینترنت فعالیت در پلتفرم‌های بین‌المللی است، سرور مجازی می‌تواند گزینه مناسبی برایتهاست ان باشد.

هاست ایران سرور مجازی‌های آلمان و امارات را با امکاناتی مانند نصب کنترل پنل‌های Plesk و cPanel، دسترسی کامل به کنسول، امکان پرداخت به میزان مصرف (Pay As You Go) و امکان اختصاص IP اضافه ارائه کرده است. برای اطلاع بیشتر درباره این سرویس‌ها و خرید آن‌ها با تیم هاست ایران در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا