اینترنت

تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی چیست؟

فرض کنید می‌خواهید یک مغازه یا فروشگاه برای خودتان راه بیندازید. اینجا دو راه پیش روی شماست:

یا یک واحد مستقل بر خیابان اجاره می‌کنید و به سلیقه خودتان آن را تجهیز می‌کنید، یا یک واحد از یک مجتمع تجاری را اجاره می‌کنید.

اینجا فضای اختصاصی خودتان را دارید، ولی در استفاده از امکانات مشترکی مثل آب و برق و آسانسور و… با بقیه واحدهای مجتمع شریک هستید؛ بدون اینکه این شراکت، تداخلی در کار هر کدام از واحدها ایجاد کند.

انتخاب و تفاوت بین سرور اختصاصی و سرور مجازی هم تقریباً مثل همین مثال است. در این مقاله می‌خواهیم مقایسه‌ای بین این دو نوع سرور داشته باشیم و با بررسی تفاوت‌ها و مزایا و معایب هرکدام، انتخاب را برای شما راحت‌تر کنیم.

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

سرور مجازی یا VPS چیست؟

همان‌طور که گفتیم، سرور مجازی، مثل یک واحد تجاری، در یک مجتمع تجاری است؛ یعنی فضای اختصاصی و مستقل خودتان را دارید و می‌توانید هر کاری که دلتان می‌خواهد با آن انجام دهید، ولی خب نهایتاً جزوی از یک مجتمع حساب می‌شوید.

سرور مجازی هم در اصل یک سرور فیزیکی است که طی فرایندی به نام مجازی‌سازی، به چندین VPS یا همان سرور مجازی خصوصی تبدیل شده است.

هر کدوم از این VPSها سیستم عامل، منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مثل CPU، RAM، هارد دیسک و فضای ذخیره‌سازی اختصاصی خودشان را دارند و می‌توانند به‌راحتی و بدون اینکه تداخلی در کار سایر VPS‌ها ایجاد شود، منابع‌شان را کم و زیاد کنند و سیستم‌عامل‌شان را تغییر دهند.

شاید فکر کنید با چیزی شبیه به هاست اشتراکی طرف هستید؛ ولی این سرویس‌های میزبانی کاملاً با هم متفاوت هستند.
مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی با هاست اشتراکی این است که در هاست اشتراکی هیچ فضای اختصاصی ندارید و تمام منابع یک سرور واحد بین چندین سایت به اشتراک گذاشته می‌شود؛ بنابراین در هاست اشتراکی با مشکلاتی مانند امنیت و سرعت کمتر، آپتایم پایین و منابع محدود روبرو هستید.

یکی از ویژگی‌های مهم VPS این است که شما می‌توانید برای کاربردهای مختلفی مثل گیم، وصل شدن به بازارهای مالی بین‌المللی و خرید و فروش ارز دیجیتال، میزبانی از سایت‌ها، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها و… از این سرور استفاده کنید.

نکته‌ای که نباید فراموش کنید، انتخاب لوکیشن سرور مجازی است. سرورهای مجازی بر اساس محل قرارگیری دیتاسنترها انواع محتلفی مثل سرور مجازی ایران، فنلاند، آلمان و… دارند. پیشنهاد ما خرید سرور مجازی هتزنر آلمان است، زیرا هتزنر یکی از بهترین و مجهزترین دیتاسنترهای آلمان است.

سرور اختصاصی چیست؟

همان‌طور که از اسم آن می‌توانید حدس بزنید، این نوع سرور، یک سرور فیزیکی است که تمام منابع و ظرفیت‌های آن مثل CPU، RAM، هارد دیسک و فضای ذخیره‌‌سازی و… اختصاصاً در اختیار یک سایت قرار می‌گیرد و صاحب آن سایت می‌تواند سرور را بر اساس نیازهای خودش از صفر کانفیگ و پیکربندی کند.

پس خرید سرور اختصاصی مثل همان اجاره واحد مستقل و بر خیابان است که گفتیم. شما با هیچ سایت دیگری در امکانات‌تان شریک نیستید و اختیار تمام‌وکمال سرورتان را در دست دارید. پس این نوع سرور به شما عملکرد پایدارتر و امنیت و سرعت بیشتری را ارائه می‌دهد.

البته این را هم بگوییم که سرور اختصاصی لزوماً به‌صورت فیزیکی در اختیار شما قرار نمی‌گیرد و در ۹۹ درصد مواقع، شما فقط می‌توانید کل یک سرور فیزیکی را اختصاصاً اجاره می‌کنید و خود دستگاه سرور، داخل دیتاسنتر باقی می‌ماند.

سرورهای اختصاصی، در دو نوع مدیریت‌شده و مدیریت‌نشده ارائه می‌شوند که تفاوت‌هایی با هم دارند.

فرق سرور مدیریت‌شده و مدیریت‌نشده چیست؟

در سرور‌های اختصاصی مدیریت‌شده صفر تا صد فرایند نصب، پیکربندی، مسائل فنی و سخت‌افزاری، آپدیت‌ها نرم‌افزارها، تعمیر و نگهداری و کلاً مدیریت و پشتیبانی از سرور برعهده شرکت هاستینگ است و شما دخالتی در این فرایندها ندارید.

در حالی که در سرور‌های اختصاصی مدیریت‌نشده، رسیدگی به همه این وظایف بر عهده خودتان است و شرکت هاستینگ دخالتی در اموری مثل نظارت، پشتیبان‌گیری و عیب‌یابی سرور ندارد.

سرور مدیریت‌شده سطوح بالاتری از پشتیبانی تخصصی را به‌صورت 24 ساعته ارائه می‌دهد، در حالی که سرور مدیریت‌نشده معمولاً از پشتیبانی محروم است یا به‌صورت خیلی محدود می‌تواند از خدمات پشتیبانی استفاده کند.

ناگفته نماند که برای استفاده، راه‌اندازی و پیکربندی سرور مدیریت‌نشده به تخصص و دانش فنی زیادی نیاز دارید. از طرفی هم سرور مدیریت‌شده به دلیل خدمات اضافی و پشتیبانی ارائه‌شده توسط ارائه‌دهنده معمولاً گران‌تر از سرور مدیریت‌نشده است.

در کل اگر می‌خواهید زمان خود را صرف کارهای اساسی کسب‌وکارتان کنید و درگیر نگهداری و سر و کله زدن با سرور نباشید، سرور مدیریت‌شده گزینه بهتری است.

مزایا و معایب سرور مجازی در یک نگاه

اگر قصد خرید سرور مجازی دارید، قبل از انجام هر کاری بهتر است به مزایا و معایب این نوع سرور واقف باشید.

مزایا

  • سرور VPS مقرون‌به‌صرفه‌تر از سرورهای اختصاصی است و قیمت کمتری نسبت به آن دارد.

  • از نظر امنیت، سرور مجازی نسبت‌به سرویس‌های میزبانی مثل هاست اشتراکی ایمن‌تر است.

  • راه‌اندازی، مدیریت و عیب‌یابی سرور مجازی راحت‌تر و سریع‌تر از سرورهای اختصاصی مدیریت‌نشده است.

  • ‌VPSها برای طیف وسیعی از کاربردها مانند میزبانی وب، میزبانی برنامه‌ها و نرم‌افزارها، گیم، ترید و … مناسب هستند.

  • سرورهای مجازی قابل مقیاس‌بندی هستند و می‌توانید منابع VPS خود را متناسب با نیازهایتان افزایش یا کاهش دهید.

معایب

  • کاربر کنترل کاملی بر سخت‌افزار فیزیکی سرور خود ندارد.

  • اگر VPS شما به‌درستی پیکربندی نشده باشد، ممکن است در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر باشد؛ در کل عملکرد و پایداری سرورهای مجازی، به هاستینگ ارائه‌دهنده بستگی دارد.

سرور اختصاصی چه مزایا و معایبی دارد؟

حالا که مزایا و معایب سرورهای مجازی را فهمیدیم، بد نیست نگاهی هم به مزایا و معایب سرورهای اختصاصی بیندازیم.

مزایا

  • سرور اختصاصی کاملاً تحت کنترل و نظارت کاربر است.
  • امکان پیکربندی و ارتقا راحت و سریع منابع در سرورهای اختصاصی وجود دارد.
  • امنیت بیشتری نسبت‌به سرور مجازی دارد و کمتر مورد حملات هکرها قرار می‌گیرد.
  • سرورهای اختصاصی محدودیت‌های کمتری روی قدرت پردازش دارند.
  • سرورهای اختصاصی در مقایسه با VPS قابلیت اطمینان و آپتایم بالاتری دارند.
  • برای مشاغلی که اطلاعات حساس دارند، حریم خصوصی بیشتری را فراهم می‌کنند.

معایب

  • هزینه سرور اختصاصی به‌مراتب بیشتر از سرور مجازی است.
  • سرور اختصاصی مدیریت‌نشده به تخصص فنی بالا نیاز دارد.

کدام بهتر است؟ سرور مجازی یا سرور اختصاصی؟

جواب این سوال به نیازهای فعلی و آینده، بودجه و میزان تخصص فنی شما بستگی دارد. شما با سرور مجازی بخشی از سرور فیزیکی را در اختیار دارید و از عملکرد و امنیت بالاتر نسبت به میزبانی اشتراکی بهره‌مند خواهید شد.

درحقیقت، سرور مجازی برای کسانی مناسب است که نه محدودیت هاست اشتراکی و نه منابع کامل سرور اختصاصی را می‌خواهند؛ بنابراین سرور VPS برای مشاغل کوچک تا متوسط مناسب است.

در ضمن کسانی که برای گیم، میزبانی از اپلیکیشن‌ها یا خرید و فروش ارز دیجیتال به آی‌پی ثابت و یک سرور با آپتایم بالا نیاز دارند، سرورهای مجازی بهترین گزینه است.

سرور اختصاصی هم برای وبسایت‌های پربازدید که ترافیک بالایی دارند و به منابع پایدار و زیادی نیاز دارند، گزینه ایدئالی است. با این حال، سرورهای اختصاصی قیمت بالاتری دارند و برای مدیریت آن‌ها باید تخصص و دانش کافی داشته باشید؛ معمولاً کسب‌وکارهایی که از سرور اختصاصی استفاده می‌کنند اغلب تیمی از متخصصان IT هم دارند.

بنابراین، برای اکثر افراد و کسب‌وکارها، خرید سرور مجازی گزینه بهتری است، مگر اینکه یک سایت پربازدید با نیازهای منحصربه‌فرد داشته باشید.

از کجا سرور مجازی و اختصاصی تهیه کنیم؟

در نهایت، برای خرید سرور مجازی و اختصاصی، می‌توانید به سایت لیموهاست سری بزنید و با توجه به نیازهایتان، از بین پلن‌های مختلف، یکی را انتخاب کرده و خریدتان را تکمیل کنید.

لیموهاست یکی از معتبرترین هاستینگ‌‌های ایرانی است که علاوه بر قیمت منصفانه‌تر نسبت‌به سایر ارائه‌دهندگان سرویس‌های میزبانی، سرعت، کیفیت و امنیت بالایی را برای مشترکان خود فراهم کرده است.

در ضمن، تیم پشتیبانی تخصصی و سریع لیموهاست، ۲۴/۷ آماده پاسخگویی و رفع سوالات و مشکلات شما هستند و می‌توانید قبل از خرید، از مشاوره رایگان آن‌ها استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا