تکنولوژیموبایل

پردازنده نسل ۷ کوالکام : پردازش مشابه چت‌جی‌پی روی موبایل‌های ارزان قیمت

آی تی ایران – اگرچه تاکنون به دلیل نبود قدرت پردازشی لازم استفاده از هوش مصنوعی مولد روی دستگاه‌های موبایل امروزی تنها از طریق پردازش روی کلاد ممکن بوده اما افزایش قدرت پردازنده‌های موبایلی راه را برای پردازش روی موبایل ابزارهای هوش مصنوعی مولد باز کرده است.

‏‏شرکت سازنده پردازنده کوالکام چند هفته پس از رونمایی از تراشه‌های موبایل جدید که هوش مصنوعی مولد شبیه به ChatGPT را  گوشی‌های گرانقیمت می‌آورد، از تراشه‌های جدیدی خبر داده است که این فناوری را به گوشی‌های ارزان هم می‌آورد. تراشه Snapdragon 7 Gen 3 در گوشی‌هایی از برندهای Honor، vivo و سایر تولیدکنندگان استفاده خواهد شد، که اولین دستگاه‌ها اواخر ماه جاری میلادی وارد بازار می‌شوند.

در رویداد Snapdragon کوالکام در هاوایی، این شرکت هوش مصنوعی مولد روی دستگاه را به عنوان ویژگی کلیدی معرفی کرد که گوشی‌های مجهز به تراشه‌های جدید Snapdragon را در سال ۲۰۲۴ متمایز خواهد کرد. تراشه Snapdragon 8 Gen 3، که در حال حاضر در سری گوشی‌های Xiaomi 14 که در چین موجود است، راه‌اندازی شده است، قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد مانند استفاده از Stable Diffusion برای ایجاد تصاویر جدید از راهنماها و گسترش عکس‌ها فراتر از مرزهای اصلی آن‌ها را فعال می‌کند.

سوال مهم این است که آیا تراشه Snapdragon 7 Gen 3 قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد مشابه با  Snapdragon 8 Gen 3 را دارا خواهد بود یا خیر. کوالکام تا زمان انتشار این خبر به درخواست توضیح پاسخی نداده است.

با این حال، صرف نظر از توانایی هوش مصنوعیمولد  چیپ، هنوز باید به پیاده‌سازی آن توجه کرد، زیرا هر تولیدکننده تصمیم می‌گیرد که چقدر از این قابلیت در گوشی‌هایی که از Snapdragon 7 Gen 3 استفاده می‌کنند، به کار گرفته شود.

از نظر مفهومی، هوش مصنوعی مولد روی دستگاه نسبت به راه‌حل‌های مبتنی بر  کلاد مزایایی دارد: از آنجا که نیازی به ارسال پرسش‌ها به  سرور و دریافت پاسخ‌ها از آن‌ها نیست، زمان پاسخگویی کمتری دارد. همچنین می‌تواند اطلاعات شخصی مانند الگوهای رفتاری را در نظر بگیرد، زیرا داده‌ها را به بیرون منتقل نمی‌کند و می‌تواند در مناطقی که سیگنال تلفن همراه ندارند نیز کار کند. این واقعیت که وظایف را به صورت محلی ( روی دستگاه کاربر)  انجام می‌دهد، همچنین می‌تواند به حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران هم کمک کند.

علاوه بر هوش مصنوعی تولیدکننده، تراشه Snapdragon 7 Gen 3 بهبودهای دیگری نسبت به نسل قبلی خود دارد. همانند سایر تراشه‌های اخیراً اعلام شده توسط کوالکام، ۷ Gen 3 دارای یک واحد پردازش عصبی ارتقاء یافته است تا وظایف هوش مصنوعی مولد را انجام دهد. این تراشه ۱۵% سریع‌تر از Snapdragon 7 Gen 2 سال گذشته است، ۲۰% بهره‌وری انرژی بهتری دارد و از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند که قادر است باتری را از حالت خاموش به ۵۰% ظرفیت در پنج دقیقه برساند. برای اولین بار در سری ۷، ۷ Gen 3 دارای صدای فضایی با ردیابی سر است.

تراشه Snapdragon 7 Gen 3 همچنان از CPUهای Kyro استفاده می‌کند که کوالکام برای مدتی در تراشه‌های موبایل رده بالای خود به کار می‌برد، اما سال آینده می‌تواند شاهد افزایش جدی در عملکرد و بهره‌وری باشد اگر شرکت آن را با CPU جدید Oryon که در تراشه Snapdragon X Elite برای کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد، جایگزین کند.

در رویداد Snapdragon ماه گذشته، این شرکت اعلام کرد که CPUهای Oryon به تراشه‌های خطوط محصول دیگر راه پیدا خواهند کرد، که از سال ۲۰۲۴ با موبایل‌ها آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا