اپل

همه چیز در مورد پردازنده‌های جدید اپل

با وجود اینکه سال جاری میلادی رو به پایان است، اپل سخت افزار جدیدی رونمایی کرده است. اپل به دلیل نزدیک شدن به مناسبت هالووین، برنامه‌ای مجازی با تِم ترسناک  برگزار کرد و در این برنامه نسل بعدی تراشه‌هایM3  را معرفی کرد: تراشه‌های M3 ، M3 Pro و M3 Max. به علاوه، اپل اعلام کرد که دستگاه‌هایی که به این پردازنده‌های جدید تجهیز شده عبارت‌اند از مک‌بوک پرو در سایزهای 14 اینچ و 16 اینچی و آی مک 24 اینچی.

تراشه‌های سری M3

اپل از سال 2020، تولید پردازنده‌های سری M را آغاز کرد. امسال  زمان عرضه رسمی این تراشه‌ها، طی سه سال اخیر غیر معمول و غیر قابل پیش‌بینی بوده و تا پیش از این همیشه بر اساس یک ترتیتب خاص معرفی می‌شده‌اند: تراشه مدل بیسیک (M1  و M2) اول از دیگر مدل‌ها و در ادامه تراشه‌های مدل پیشرفته‌تر (نسخه Pro، Max و Ultra ) معرفی شدند. اما این اولین بار است که اپل سه مدل از تراشه‌های جدید خود را به طور همزمان معرفی می‌کند: مدل‌های M3 ، M3 Pro و M3 Max.

بر خلاف نسخه‌های پیشین از تراشه‌های اپل، که با تکنولوژی پردازش 5 نانومتری ساخته شده‌اند، تمام سه مدل تراشه‌های جدید به تکنولوژی پردازش 3 نانومتری تجهیز شده‌اند. به عبارت دیگر در این سه مدل جدید، ترانزیستورها در فضای به نسبت کوچک‌تری قرار گرفته‌اند و همچنین سرعت و راندمان انرژی این چیپست‌ها ارتقا یافته است.

اپل، تراشه‌های سریM3  را به چند قابلیت جدید مجهز کرده است. اولین قابلیت، ذخیره سازی پویا(dynamic caching) نام دارد که به پردازنده این امکان را می‌دهد که به صورت دینامیک و پویا، برای انجام هر فعالیتی، یک فضای ذخیره سازی به خصوص در نظر بگیرد. این فضای ذخیره سازی بر اساس میزان احتیاج پردازنده، کم یا زیاد می‌شود. تا قبل از این، یک میزان فضای ذخیره سازی مشخص در پردازنده‌ها، برای انجام تمامی دستورات و فعالیت‌ها به صورت یک جا و کلی اختصاص می‌یافت. نتیجه این تکنولوژی جدید، افزایش راندمان و صرفه جویی در مصرف منابع در پردازنده است. قابلیت جدید دیگر، ردیابی اشعه(ray tracing) و سایه زنی شبکه(mesh shading) نام دارد-که کارایی آن در برنامه‌ها و بازی‌هایی است که گرافیک بالا نیاز دارند. برنامه نویسان گیم‌ها می‌توانند با استفاده از قابلیت ray tracing، وضوح عناصر نورپردازی گیم‌های خود را دقیق‌تر طراحی کنند مثلا اضافه کردن انعکاس تصاویر و یا سایه‌ها. mesh shading نیز قابلیت جدید سخت افزاری است که کمک می‌کند تصاویر و صحنه‌های مختلف در گیم، واقع گرایانه‌تر و روان‌تر نمایش داده شوند.

اپل مدعی است که گرفیک تراشه‌های سریM3  با سرعت به مراتب بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی طراحی شده و همچنین عملکرد سی‌پی‌یوی هسته‌ای و هوش ماشینی آنها ارتقا یافته است.

اما تفاوت این مدل‌های جدید تراشه با یکدیگر چیست؟

مدل اول و بیسیک M3  به سی‌پی‌یوی 8 هسته‌ای و جی‌پی‌یو 10 هسته‌ای مجهز بوده و حداکثر 24 گیگابایت حافظه یکپارچه دارد. مدل بعدی، تراشه M3 Pro با سی‌پی‌یوی 12 هسته‌ای و جی‌پی‌یوی 18 هسته‌ای دارد و حافظه یکپارچه آن تا حداکثر 36 گیگابایت قابل ارتقا است. قدرتمندترین این تراشه‌ها، M3 Max است که به سی‌پی‌یو ی 16 هسته‌ای و جی‌پی‌یو فوق العاده 40 هسته‌ای! مجهز است. حافظه یکپارچه این مدل، تا میزان 128 گیگابایت قابل ارتقا است.

مک بوک پرو (14 اینچی و 16 اینچی)

اپل دوسال پیش، ظاهر بیرونی مک بوک پرو را به کل تغییر داد و حالا جای تعجب زیادی ندارد که تمرکز خود را به داخل مدل‌های جدید این محصول منعطف کرده است. علاوه بر چیپست‌ها و تراشه‌های جدید، چند تغییر کوچک دیگر نیز به مدل‌های جدید مک بوک پرو اضافه شده مانند صفحه روشن‌تر و باتری با عمر بیشتر. هر دو سایز مک بوک پروهای امسال، به صفحه نمایش جدید مجهز شده‌اند که 20 درصد روشن‌تر است. اپل همچنین ادعا کرده که عمر باتری این مدل‌ها 22 ساعت است که البته این مدت زمان بر اساس پیکربندی(configuration) هر مدل متغیر است.

اپل اشاره کرده که مصرف کننده مک بوک پروی 14 اینچی می‌تواند مدل بیسیک تراشه M3 را برای دستگاه خود انتخاب کند یعنی تجهیز یک دستگاه مدل پرو به نسخه ابتدایی و بیسیک تراشه پردازنده و این در حالی است که تا پیش از این مک بوک پروها، همیشه با تراشه‌های نسخه پرو به بازار عرضه می‌شدند و امکان تغییر آنها وجود نداشت. اپل همچنین مدعی شده که مک بوک بوک پرو مجهز به نسخه بیسیک تراشه M3، به میزان 60 درصد پر سرعت‌تر از مک بوک پروی 13 اینچی مجهز به تراشه نسل M1 است. با این وجود، مک بوک پروی 14 اینچی مجهز به تراشه M3  با دو خروجی USB-C Thunderbolt 4 طراحی شده که در مدل‌های قبلی این خروجی‌ها 3 عدد بوده است. اگر کاربری بخواهد تعداد خروجی‌های دستگاه خود را افزایش دهد، باید مدل سفارشی تهیه کند که این سفارش، صرفا بین دو نسخه پردازنده M3 Pro و M3 Max قابل انجام است.

رنگ جدید بدنه نیز یکی دیگر از تغییرات اضافه شده است. اپل این بار علاوه بر دو رنگ قدیمی نقره‌ای و خاکستری تیره، رنگ مشکی را نیز برای مک بوک‌های جدید ارائه کرده است. در مدل رنگ مشکی، جای انگشت کمتری به روی بدنه می‌نشیند اما میزان مقاومت این رنگ در برابر خط و خش فعلا مشخص نیست.

قیمت مک بوک پرو 14 اینچی مجهز به پردازنده بیسیکM3 ، از 1.599 دلار شروع شده و قیمت دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌های M3 Pro و M3 Max از  1.999 دلار شروع می‌شود. مدل 16 اینچی مک بوک پرو نیز با قیمت ابتدایی 2.499 دلار عرضه خواهد شد. اعلام شده که دستگاه‌های جدید از امروز قابل پیش خرید هستند و تا روز هفتم ماه نوامبر برای مشتریان ارسال خواهند شد.

آی مک 24 اینچی

سه سال از زمان معرفی آخرین نسخه دسکتاپ آی مک اپل می‌گذرد و حالا مدل‌های رنگین‌تری از این محصول معرفی شده‌اند. با وجود اینکه ظاهر بیرونی نسخه جدید از آی مک تغییر کرده اما ترکیب داخلی آن دست نخورده است. مدل جدید، به یک صفحه نمایش 24 اینچی( 4.5K Retina )، دوربین فیس تایم  1080p، سیستم صوتی 6 بلندگو و میکروفون‌های با کیفیت مجهز است. رنگ آی‌مک قبلی نیز جزئی از گزینه‌ها است و علاوه بر آن رنگ‌های سبز، نارنجی، صورتی، زرد، بنفش، آبی و نقره‌ای نیز اضافه شده است. مدل بیسیک، 2 خروجی Thunderbolt دارد و مدل‌های پیشرفته‌تر علاوه بر خروجی Thunderbolt، 2 خروجی USB 3 نیز دارند.

هر رنگی از آی‌مک جدید را انتخاب کنید، لوازم جانبی وابسته نیز مطابق با همان رنگ به شما عرضه می‌شود. کاربر همچنین از بین دو مدل کیبورد، Magic Keyboard استاندارد یا نسخه لمسی Touch ID حق انتخاب دارد. موس دستگاه نیز در دو مدل Magic Mouse یا Magic Trackpad ارائه می‌شود.

تنها قابلیتی که از لحاظ سخت افزاری به مدل جدید آی‌مک اضافه شده، پردازندهM3  است و مشتری می‌تواند از بین دو تنظیمات جی‌پی‌یو 8 هسته‌ای یا جی‌پی‌یو 10 هسته‌ای، دستگاه خود را سفارش دهد. مدل بیسیک آی مک جدید(با دو خروجی) به 256 گیگابایت حافظه داخلی مجهز است که این میزان تا 1 ترابایت قابل افزایش است. حافظه داخلی مدل‌های پیشرفته‌تر(با 4 خروجی) قابلیت افزایش تا 2 ترابایت را دارند. طبق اعلام شرکت اپل، سرعت مدل جدید آی‌مک مجهز به M3، نسبت به همتای قبلی خود 2 برابر بیشتر است. مدل جدید همچنین از از تکنولوژی Wi-Fi 6E(به جای Wi-Fi 6) پشتیبانی کرده و سرعت دانلود آن دوبرابر بیشتر از مدل قبلی است.

قیمت آی مک 24 اینچی از 1.299 دلار شروع می‌شود و از امروز برای پیش خرید عرضه شده و تا هفتم ماه نوامبر در دست خریداران خواهد بود.

منبع: wired

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا