گوناگون

طلاق بدون حضور زن، بررسی شرایط و مراحل آن

ازدواج امری مقدس بوده که توسط ادیان الهی به ما توصیه شده است. اما گاهی زندگی‌های شیرین زوجین به بن بست رسیده و راهی جز طلاق برای آن‌ها باقی نمی‌ماند. در این حالت طبق نظر قانونگذار جدایی می‌تواند به سه حالت طلاق از طرف مرد ، طلاق از سوی زن و درخواست طلاق توافقی اتفاق بیفتد. حال گاهی مردخواستار جدایی است و قصد دارد بدون حضور زن اقدام به طلاق دادن او کند. در این صورت شرایط و قوانینی وجود دارد که مرد موظف به رعایت آن‌ها خواهد بود. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با مراحل و نحوه طلاق بدون حضور زن یا طلاق از طرف مرد بیشتر آشنا کنیم. پس تا انتهای این بخش با ما همراه باشید.

آیا مرد می‌تواند بدون حضور زن او را طلاق دهد؟

طبق قوانین حاکم بر کشور، حق طلاق با مرد بوده و او می‌تواند هر زمان که بخواهد نسبت به طلاق زن اقدام کند. به همین دلیل مرد این امکان را دارد که بدون حضور زن و حتی بدون رضایتش نیز او را طلاق دهد. گفتنی است که طلاق بدون حضور زن حتی نیاز به دلیل خاصی از سوی مرد نیز نداشته و این حقی است که قانونگذار برای او در نظر گرفته است.

شرایط طلاق بدون حضور زن

اما آیا همه چیز به همین سادگی است؟ خیر، طلاق از سوی مرد نیز شرایطی داشته تا امکان سو استفاده از این قانون وجود نداشته باشد. در حقیقت مرد برای طلاق بدون‌ حضور زن می‌بایست تکلیف برخی موارد را روشن کرده و حق و حقوق قانونی او را پرداخت کرده باشد. در غیر این صورت امکان طلاق چه با حضور زن و چه بدون حضور زن وجود نخواهد داشت. این موارد عبارت‌اند از:

  • پرداخت مهریه

مهریه حقی است که از بدو ازدواج به زن تعلق می‌گیرد و مرد هنگام طلاق بدون حضور زن موظف است که این حق را به طور کامل به او پرداخت کند. البته اگر مرد توانایی مالی کافی نداشته باشد، می‌تواند تقاضای اعسار بدهد. اینگونه در صورت تایید قاضی مهریه قسط بندی می‌شود.

  • پرداخت اجرت و المثل

دیگر حقی که ممکن است بنا به دلایلی به زن تعلق گیرد اجرت و المثل است. مرد موظف است در صورت صلاحدید قاضی این حق را نیز به همسر خود پیش از طلاق پرداخت نماید.

  • پرداخت نفقه

برای اجرای طلاق بدون حضور زن، می‌بایست نفقه او نیز به طور کامل پرداخت گردد. میزان آن هم بستگی به معیارهای مختلفی خواهد داشت. همچنین گاها ممکن است بنا به دلایلی مثل عدم تمکین از سوی زن، نفقه به او تعلق نگیرد.

  • تعیین تکلیف حضانت فرزندان

مسئله دیگر هنگام طلاق بدون حضور زن، حضانت فرزندان است. از آنجایی که کودکان روحیه آسیب پذیری دارند، قانون گذار مکلف نموده است که زن و مرد پیش از طلاق مسئله حضانت آن‌ها را تعیین تکلیف کنند تا هیچ آسیبی متوجه فرزندان نشود.

  • پرداخت نحله

دیگر حقی که برای اجرای طلاق بدون حضور زن باید به او پرداخت شود نحله است. میزان نحله نیز از سوی دادگاه تعیین خواهد شد.

مراحل طلاق بدون حضور زن و با درخواست مرد

طلاق دادن بدون حضور زن در حقیقت نوعی طلاق غیابی به شمار می‌رود. اما مراحل آن تفاوت چندانی با طلاق‌های دیگر نداشته و معمولا برای صدور حکم تمامی تشریفات قانونی طی خواهد شد. به طور کلی مراحل طلاق از طرف مرد عبارت‌اند از:

  • برای طلاق بدون حضور زن، ابتدا مرد درخواست طلاق را در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت می‌رساند.
  • سپس برای زن نیز احضاریه ارسال می‌شود و جلسات دادگاه نیز تشکیل خواهند شد.
  • در مرحله بعدی طلاق بدون حضور زن، ریاست دادگاه خانواده برای ایجاد سازش میان زن و شوهر و جلوگیری از طلاق، آن‌ها را به جلسات مشاوره ارجاع خواهد داد.
  • چنانچه بعد از این جلسات نیز سازش اتفاق نیفتد، حکم طلاق بدون حضور زن صادر و اجرا خواهد شد.

طلاق از طرف مرد چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان صدور حکم طلاق و اجرای آن بدون حضور زن، بستگی به عوامل مختلفی دارد. برای مثال اگر زن به حکم اعتراض کند یا تعیین تکلیف حقوق او به طول بینجامد، قطعا مراحل طلاق طولانی‌تر خواهند شد. اما در حالت کلی طلاق بدون حضور زن و از طرف مرد مابین ۴ تا ۶ ماه به طول خواهد انجامید.

برای کوتاه کردن روند طلاق نیاز به وکلای با سابقه در این زمینه خواهد بود تا با تکیه بر دانش خود، فرآیند صدور و اجرای حکم را در تایم کوتاه‌تری پیش ببرند. در زمینه طلاق بدون حضور زن در کمترین تایم ممکن، می‌توانید از متخصصین و مشاورین گروه وکلای پارسای کمک بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر به آدرس parsaylawyers.com و یا با شماره های ۰۲۱۴۴۰۳۳۶۷۷ و ۰۲۶۳۴۲۱۴۴۴۱ تماس حاصل نمایید.

نکات مهم در خصوص طلاق بدون حضور زن

برای اجرای طلاق از سوی مرد آن هم بدون حضور زن، نکاتی مهم وجود دارند که می‌بایست به آن‌ها توجه کنید. این نکات عبارت‌اند از:

  • طلاق بدون حضور زن نیاز به ارائه دلایل منطقی و محکمه پسند از سوی مرد ندارد.
  • اگر هنگام طلاق بدون حضور زن، مهریه و حقوق قانونی او پرداخت نشده باشد، حکم طلاق اجرا نخواهد شد. مگر اینکه زن به این مسئله رضایت دهد.
  • چنانچه هنگام درخواست طلاق از سوی مرد زن باردار باشد، حکم طلاق به تعویق می‌افتد و همچنین مرد موظف است نفقه او تا زمان وضع حمل را نیز به پرداخت نماید.
  • طلاق از طرف مرد و بدون حضور زن، نوعی طلاق رجعی است. یعنی مرد می‌تواند در صورت پشیمانی در مدت زمان ۳ ماهه عده به زن بازگردد.
  • ثبت طلاق بدون حضور زن در دفاتر اسناد رسمی زمانی انجام می‌شود که حقوق زوجه به طور کامل پرداخت شده باشد.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی مراحل و شرایط طلاق بدون حضور زن پرداختیم. به طور کلی به جز پرداخت حقوق قانونی زن و تعیین تکلیف حضانت برای اجرای این نوع طلاق هیچ مانعی وجود نخواهد داشت. اما مراحلی که برای طلاق بدون حضور زن گفته شد می‌بایست به طور کامل طی شوند.

برای دریافت مشاوره حقوقی و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان و متخصصین گروه وکلای پارسای در ارتباط باشید. وکلای پارسای در ساعات مختلف روز آماده خدمات رسانی بوده و شما را در زمینه طلاق بدون حضور زن راهنمایی خواهند کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس parsaylawyers.com و یا با شماره های ۰۲۱۴۴۰۳۳۶۷۷ و ۰۲۶۳۴۲۱۴۴۴۱ تماس حاصل نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا