گوناگون

نکات مهمی که در مراحل طلاق توافقی باید به آن توجه داشت

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که در آن زوجین بدون اختلاف و درگیری، با رضایت دو طرفه، تصمیم به جدایی می‌گیرند. این نوع طلاق دارای مزایا و معایبی است که باید در نظر گرفته شود. از مزایای طلاق توافقی می‌توان به سرعت و سهولت روند ثبت طلاق، کاهش هزینه‌ها و رفع تنش‌های روانی اشاره کرد و از معایب آن می‌توان به احتمال پشیمانی زوجین، عدم حمایت قانونی از حقوق زوجه و فرزندان و اثرات منفی بر روی خانواده‌های طرفین نام برد.

بنابراین، زوجین قبل از انجام طلاق توافقی باید به خوبی از عواقب آن آگاه باشند و تمامی جنبه‌های حقوقی، مالی، اجتماعی و روانی طلاق را مورد بررسی قرار دهند.

مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی به صورت زیر باید طی شود:

  • ثبت درخواست طلاق توافقی در سامانه نوبت‌دهی طلاق

  • مراجعه به مراکز مشاوره خانواده یا غربالگری

  • تنظیم توافقنامه طلاق توافقی و تعیین شرایط پرداخت مهریه، نفقه و دیگر موارد

  • مراجعه زوجه به مرکز پزشکی معتبر برای اخذ گواهی عدم بارداری

  • ارجاع پرونده به دادگاه خانواده مربوطه

  • صدور رای توسط دادگاه

  • تحویل طلاقنامه به زوجین

نکاتی که در زمان گذراندن مراحل طلاق توافقی باید به آن‌ها توجه کنید

  • برای انجام طلاق توافقی، زوجین باید ابتدا از طریق سامانه تصمیم نوبت‌دهی اقدام کرده و به مرکز مشاوره خانواده و غربالگری مراجعه کنند. در این مرکز، زوجین باید در مورد علت جدایی خود پاسخگو باشند و در صورت اصرار به طلاق، به مشاور خانواده ارجاع داده می‌شوند. زوجین باید حداقل در پنج جلسه مشاوره شرکت کرده و در صورت عدم سازش، یک گواهی را در این خصوص دریافت کنند.

  • در طلاق توافقی، زوجین باید در مورد مسائل مالی و حقوقی خود توافق کنند و این توافقات را در قالب یک توافقنامه کتبی یا شفاهی اعلام نمایند. این توافقات می‌توانند شامل مواردی هم‌چون مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، جهیزیه، اجرت‌المثل و… باشند.

  • در طلاق توافقی، زوجین باید هزینه‌های مربوط به طلاق را بر عهده بگیرند و برای ثبت طلاق به دادگاه مراجعه کنند. همچنین زوجین در دادگاه باید توافقنامه خود را تایید کنند و در صورت عدم پشیمانی، حکم طلاق صادر می‌شود.

  • در طلاق توافقی، زوجین باید به پیامدهای روانی و اجتماعی جدایی خود احترام بگذارند و به رفاه و منافع فرزندان‌شان نیز توجه کنند. همچنین زوجین باید با هم مدارا کرده و از تنش و درگیری پرهیز کنند.

کلام آخر

در این مطلب، ما نکات مهمی هم‌چون این‌که زوجین باید توافقات لازم را بر سر مواردی نظیر مهریه، نفقه و… انجام دهند و در عین حال هزینه‌هایی برای طلاق توافقی بپردازند را بیان کردیم. همان‌طور که متوجه شدید نیز طلاق توافقی یک روش سریع و ساده برای جدایی زوجین است که با رضایت هر دو طرف انجام می‌شود، اما برای انجام آن باید مراحلی طی شود تا بتوانند در اسرع وقت به نتیجه دلخواه خود یعنی جدایی بدون دردسر دست پیدا کنند.

در صورتی‌که به دریافت مشاوره در خصوص طلاق توافقی و مراحل آن نیاز داشته باشید، می‌توانید با مشاورین و وکلای مجرب و پایه یک دادگستری دادسو از طریق شماره تماس‌ درج شده در سایت موسسه ارتباط برقرار کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا