گوناگون

میزان بار مجاز و قوانین مربوط به بار در پرواز های داخلی

در سفرهای هوایی، خرید بلیط هواپیما و تعیین کلاس پرواز تنها مسائل مهم نیستند؛ بلکه باید به نکات مهمی از جمله میزان بار مجاز و قوانین مربوط به آن نیز اهمیت دهید. درصورت بی‌توجهی به قوانین مربوط به بار در پروازهای داخلی و خارجی، فقط خودتان مسئول عواقب آن خواهید بود؛ بنابراین، قبل از اینکه چمدان خود را از هرچیزی که دلتان می‌خواهد پرکنید، میزان بار مجاز مربوط به کلاس پرواز، طول مسیر و شرکت هواپیمایی موردنظرتان را در نظر بگیرید. در این مطلب به شما می‌گوییم که میزان بار هوایپما بر چه اساسی تعیین می‌شود و در پروازهای مختلف داخلی، مجاز به حمل چه میزان بار هستید.

میزان بار مجاز هواپیما چگونه تعیین می‌شود؟

به‌طورکلی، شرکت هواپیمایی، کلاس پروازی و مسیر یا مدت زمان پرواز سه عامل مهم و تأثیرگذار در تعیین میزان بار هستند. وزن بار مجاز در سفرهای هوایی بسته به عوامل مذکور از ۲۳ تا ۵۰ کیلوگرم متفاوت است. توجه داشته باشید که درصورت عدم رعایت میزان بار مجاز در سفرهای هوایی متحمل پرداخت جریمه خواهید شد.

میزان بار مجاز در هر کلاس پرواز و به ازای هر نفر

در تمام کلاس‌های اکونومی به جز کلاس نرخ Y، مسافران مجاز به حمل بار تا ۲۰ کیلوگرم هستند. کلاس Y نیز به مسافران اجازه می‌دهد، ۲۵ کیلوگرم بار و چمدان به همراه خود داشته باشند. میزان بار مجاز در پروازهای فرست‌کلاس به ازای هر مسافر ۳۰ کیلوگرم است.

دقت کنید در تمامی شرایط فوق‌الذکر، فقط اجازه دارید ۷ کیلوگرم بار را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. این میزان بار نیز محدودیت‌هایی دارد که در ادامه درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم.

حداکثر وزن بار در هواپیما به ازای هر نفر چقدر است؟

همانطور که بیان کردیم، در پروازهای فرست‌کلاس یا درجه یک، مسافران می‌توانند ۳۰ کیلوگرم بار به همراه خود حمل کنند که از این میزان فقط اجازه دارند ۷ کیلوگرم آن را به داخل کابین ببرند. در هرصورت، می‌بینیم که حداکثر بار مجاز برای هر نفر در هر ایرلاین و هر سطح پروازی، مقدار ۳۰ کیلوگرم است.

چرا نباید بار اضافه به داخل هواپیما ببریم؟

تعیین حداکثر میزان بار مجاز در سفرهای هوایی داخلی و خارجی براساس قوانین بین‌المللی تعیین شده است. طبق این قوانین، حمل چمدان یا بسته‌هایی با بیش از ۳۰ کیلوگرم وزن ممنوع بوده و دلیل آن، محافظت از سلامتی کارکنان فرودگاه است؛ بنابراین، اکثر شرکت‌های هواپیمایی اجازه حمل بار بیش از حد استاندارد را به مسافران نمی‌دهند.

نکته دیگر در مورد قوانین حمل بار در سفرهای هوایی، ابعاد چمدان یا کیف‌دستی‌هاست که باید در حدود ۵۰ تا ۷۰ سانتی‌متر باشد. اکنون ببینیم اگر این قوانین توسط مسافران رعایت نشود، چه خواهد شد؟

جریمه اضافه بار پرواز داخلی

مقدار جریمه اضافه بار به‌صورت ۱ درصد از کل مبلغ هزینه بار است؛ یعنی به ازای هر یک کیلوگرم بار اضافه باید ۱ درصد از کل مبلغ را به‌عنوان جریمه پرداخت کنید. پس از خرید بلیط هواپیما و دریافت آن، می‌توانید میزان باری که مجاز به حمل آن هستید را در قسمت وزن بار (Baggage weight) مشاهده کنید. در ادامه با قوانین مربوط به اضافه بار آشنا خواهید شد.

اگر اضافه بار داشته باشیم، چه کار کنیم؟

اگرچه قوانین میزان بار مجاز برای شما مشخص شده و می‌توانید آن را در داخل بلیط خود و قسمت وزن بار مشاهده کنید؛ اما ممکن است مجبور به حمل بار بیش از حد استاندارد ایرلاین مربوطه باشید که در این صورت مشمول قوانین اضافه‌بار خواهید شد.

میزان هزینه اضافه بار در سفرهای هوایی براساس مبدا، مقصد و کلاس پرواز متفاوت است. بهتر است قبل از پرواز و در هنگام خرید بلیط این موضوع را به دفتر فروش بلیط، سایت یا آژانس هواپیمایی گزارش دهید و هزینه و نحوه پرداخت را از آن‌ها بپرسید. به‌طورمیانگین، برای هر کیلوگرم اضافه‌بار، برابر با ۱ درصد قیمت کل بلیط در همان مسیر باید پرداخت شود.

چه لوازمی را می‌توان به کابین هواپیما برد؟

تا این بخش از مطلب، در مورد وزن بارهای مجاز در سفرهای هوایی صحبت کردیم. اکنون به یکی دیگر از قوانین مربوط به بار در پروازهای داخلی خواهیم پرداخت؛ یعنی لوازمی که اجازه دارید با خود به کابین هواپیما ببرید. به‌طورکلی موارد زیر، لوازم مجاز در هواپیما هستند:

  • مدارک ضروری سفر همچون پاسپورت

  • کیف پول، کارت اعتباری، کارت شناسایی و پول

  • لوازم آرایشی و بهداشتی

  • عینک آفتابی و طبی

  • لوازم الکترونیکی از قبیل موبایل، لپ تاپ، ایرپاد، دوربین، تبلت و…

  • لوازم بهداشتی مورد نیاز کودک

  • غذای کودک

موارد مذکور را می‌توانید همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرید. در مقابل، لوازم دیگری هم هستند که براساس قوانین مربوط به بار سفرهای هوایی، اجازه ندارید در طول مسیر همراه خود داشته باشید و به بیانی دیگر لوازم ممنوعه در هواپیما هستند.

لوازم ممنوعه در هواپیما

به همراه داشتن برخی لوازم در داخل کابین هواپیما، از لحاظ قوانین مربوط به بار، ممنوع هستند. لوازمی مانند ناخن‌گیر، قیچی، سوهان ناخن، ابزار مغناطیسی، چاقو و سایر لوازم نوک‌تیز، جزو این ممنوعیت‌ها هستند. علاوه برآن، به همراه داشتن انواع کرم و مایعات مختلف نظیر آب معدنی، انواع نوشیدنی و ترکیبی از مایعات و جامدات در داخل هواپیما ممنوع است. ضمن اینکه مسافران نمی‌توانند وسایلی مانند خمیردندان، ژل مو و عطر را در طول سفر به همراه خود داشته باشند. ناگفته نماند که در صورت خرید عطر از فریشاپ فرودگاه مانعی برای بردن به داخل کابین وجود ندارد.

خرید بلیط هواپیما از سایت فلای تودی

با توجه به اهمیت میزان بار مجاز در سفرهای هوایی، بهتر است در هنگام خرید بلیط هواپیما، این مورد را چک کنید تا بعدا مجبور به پرداخت جریمه نشوید؛ همچنین اگر بار اضافی به همراه دارید، می‌توانید آن را با آژانس هواپیمایی موردنظرتان در میان گذاشته و هزینه اضافه بار را پرداخت کنید.

درخصوص سایر قوانین مربوط به بار در سفرهای هوایی نیز به لوازم ممنوعه و لوازمی که اجازه دارید به داخل کابین هوایپما ببرید، توجه کنید. می‌توانید به سایت فلای تودی مراجعه کنید و در قسمت مقالات مربوط به اقلام مجاز و غیرمجاز، اطلاعات بیشتری کسب کنید. فلای تودی بزرگترین مرجع خرید و رزرو بلیط قطار، هواپیما و همچنین رزرو هتل در ایران است. از طریق این سایت به‌آسانی و بدون اتلاف وقت می‌توانید کارهای مربوط به سفر از جمله خرید بلیط خود را انجام دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا