شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی پولی می‌شوند؟

دوران شبکه‌های اجتماعی رایگان رو به پایان است؟ نشانه‌ها حاکی است که مشهورترین شبکه‌های اجتماعی به دنبال مسیرهایی برای درآمدزایی بیشتر هستند و این می‌تواند به معنی قطع یا محدود شدن دسترسی کاربران به استفاده رایگان از این شبکه‌ها باشد.

در حال حاضر پرسش اصلی این است که کاربران حاضرند چقدر برای اشتراک و استفاده از شبکه‌های اجتماعی بپردازند.

طی روزهای اخیر مشخص شده که شبکه اجتماعی ایکس ( توییتر سابق ) به دنبال پولی کردن کامل این شبکه است و نشانه‌ها حاکی است که سه مدل اشتراک پولی برای کاربران در نظر گرفته شده است.

بررسی کدهای اپلیکیشن ایکس نشان می‌دهد که توییتر به زودی سه مدل پولی پایه، استاندارد و پلاس را برای استفاده از این شبکه معرفی خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که هزینه هر کدام از این طرح‌ها چقدر است اما احتمالا طرح پایه شامل بیشترین نمایش تبلیغ، طرح استاندارد شامل ۵۰ درصد نمایش تبلیغ کمتر و طرح پلاس بدون نمایش تبلیغات خواهد بود.

اما این تنها توییتر نیست که به دنبال پولی کردن این سرویس است. شرکت متا هم در حال ارزیابی این ایده است که کاربران فیس‌بوک در اروپا ماهانه مبلغی برای استفاده از این سرویس بپردازند. احتمالا هزینه ماهانه استفاده از فیسبوک ۱۴ دلار در ماه خواهد بود.

واقعیت این است که شبکه‌های اجتماعی تفاوت زیادی با سرویسهای محتوایی مانند نتفلیکس را دارند. این شبکه‌ها تا به حال عملکرد ضعیفی در ارایه مزایا و امکانات اضافی داشته‌اند که ارزش پرداخت هزینه اشتراک را داشته باشند. در واقع بخشی از مدل کسب و کار توییتر و فیسبوک این بوده که چیزها را تا حد امکان یکسان نگاه دارند تا کاربران را بی هدف در صفحه‌ها غرق کنند.

معرفی ویژگی‌های جدید برای شرکتهایی چون اپل و سامسونگ هنگام عرضه محصولات جدید منطقی است چون با این کار عملکرد خریداران و بهره‌وری آن‌ها در استفاده از محصولات جدید بهتر می‌شود اما هدف شبکه‌های اجتماعی تاکنون این بوده که چیز غیر منتظره‌ای معرفی نشود تا کاربران همچنان از این سرویسها استفاده کنند.

امروزه به محض آنکه در فیسبوک روی تبلیغات جدیدی کلیک می‌کنید شرکت شما را در زمره کسانی قرار می‌دهد که به تبلیغات حساس‌ترند وبه آنها تبلیغات بیشتری را نشان می‌دهد.

شبکه‌های اجتماعی مانند ایکس ( توییتر ) همچنان ضررده هستند و به دنبال راهی برای درآمدزایی هستند. بر اساس گزارش رویترز میزان تبلیغات روی ایکس از زمان مالکیت ایلان ماسک روی این شبکه بسیار کاهش یافته است. چنین موضوعی دلیل اصلی رفتن شبکه‌های اجتماعی به سمت اشتراکی کردن این سرویس است.

پرسش امروز کاربران این است که تعرفه اشتراک چقدر خواهد بود. تحلیل‌ها حاکی است ارزان‌ترین طرح اشتراک توییتر ۸ دلار خواهد بود و این یعنی سرویس پلاس – یعنی سرویسی بدون نمایش آگهی – دوبرابر هزینه خواهد داشت.

پولی کردن شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر احتمالا بسیاری از کاربران را عصبانی خواهد کرد با این حال به نظر می رسد برای کسی مثل ایلان ماسک که به راحتی نام و لوگوی مشهور و مورد علاقه کاربران را کنار گذاشت، مخالفت کاربران خیلی تاثیری در تصمیم‌گیری ندارد.

منبع
فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا