تکنولوژی

ماهواره‌های از کار افتاده در مدار زمین جریمه می‌شوند

شرکت Dish به همین دلیل ۱۵۰ هزار دلار جریمه شد.

آژانس فدرال ارتباطات آمریکا (FCC)، شرکت Dish Network را به دلیل عدم اسقاط صحیح ماهواره از کار افتاده این شرکت، ۱۵۰ هزار دلار جریمه کرد. این اولین بار است که این آژانس دولتی، با هدف حفاظت از فضا و جلوگیری از توسعه معضل نوین آلودگی فضایی مدار جو زمین، شرکت مقصر را جریمه می‌کند. ماهواره‌های از کار افتاده و دیگر اجسامی که در مدار زمین سرگردان هستند، با ریسک بالای برخورد با ماهواره‌های فعال روی مدار زمین، در این محیط در حال چرخش به دور زمین هستند. در مدار نزدیک به زمین، ضایعات فضایی زیادی وجود دارد که در هر ساعت، می‌توانند هزاران مایل حرکت کنند. این در حالی است که در مدار جو زمین، وجود حتی یک میلی متر جسم سرگردان می‌تواند تهدید بزرگی محسوب شود.

شرکت دیش و آژانس اف‌سی‌سی، قراردادی امضا کرده‌اند مبنی بر اینکه ماهواره EchoStar-7 این شرکت که در سال ۲۰۰۲ در مدار زمین قرار گرفت، باید تا ماه اردیبهشت ۲۰۲۲ از مدار خارج شده و در محل قبرستان فضایی مدار زمین قرار بگیرد. اما سوخت این ماهواره خیلی زودتر از چیزی که پیش بینی شده بود، تمام شد و مسئولین این شرکت، این موضوع را متوجه نشدند. شرکت دیش قرار بود ماهواره EchoStar-7 را به ۱۸۶ مایل بالاتر از مکان محل فعالیت آن و به سمت قبرستان فضایی مدار زمین هدایت کند اما این ماهواره تنها توانست ۷۶ مایل بالاتر رود و به محل مد نظر نرسید.

شرکت Dish Network در فوریه ۲۰۲۲ متوجه شد که این ماهواره برای حرکت و انجام ماموریت، نیروی محرکه بسیار پایینی دارد و به همین دلیل در همان محل رها شد.

بعد از اینکه شرکت دیش به قصور خود اعتراف کرد و با پرداخت جریمه موافقت کرد، آژانس اف سی سی این جریمه را یک «حل و فصل موفقیت آمیز» اعلام کرد. جریمه ۱۵۰ هزار دلار، جریمه چشم گیر و گزافی محسوب نمی‌شود اما می‌تواند یک هشدار برای شرکت‌های مسئول این ماهواره‌ها باشد زیرا تعداد ماهواره‌های مدار زمین روز به روز در حال افزایش است.

سال گذشته اعلام شد حدود  ۱۰ هزار تن زباله فضایی در مدار نزدیک به زمین در حال گردش به دور زمین هستند. شرکت‌هایی مانند اسپیس ایکس قرار است به زودی ماهواره‌های زیادتری نیز وارد مدار کند و اگر تدابیری برای حفاظت از جو و مدار زمین صورت نگیرد، این نقطه از کره خاکی ما که بخشی از طبیعت و محیط زیست محسوب می‌شود نیز به زودی رو به تخریب و نابودی خواهد رفت.

منبع: engadget

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا