استارتاپایران

واکنش وزیر ارتباطات به احتمال تغییر مدیریت استارتاپ‌ها

زارع‌پور: اینها حرف‌های رسانه‌ای است، جدی نگیرید.

آی‌تی‌ایران: وزیر ارتباطات در واکنش به سخنان اخیر حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان که اعلام کرده بود که به دست گرفتن مالکیت استارتاپ‌های کشور در حال پیگیری است، اعلام کرد که اینها نظر شخصی یک نفر است که بیان شده و موضع دولت نیست. عیسی زارع‌پور تاکید کرد که دولت تمام قد پشت پلتفرم‌های داخلی ایستاده، البته آنها هم باید قانون را رعایت کنند.

زارع‌پور در این مورد گفت: «قرار نیست هر مطلبی که در روزنامه‌ای منتشر می‌شود شما به عنوان یک اصل بیاید و آن را پیگیری کنید. اینها حرف‌های رسانه‌ای است که خیلی جدی نگرید. یکی یک حرفی زده و نظر شخصی خود را بیان کرده است، این موضع دولت نیست. دولت تمام قد پشت پلتفرم‌های داخلی است، آنها هم باید قوانین را رعایت کنند.» به گفته او اگر دولت هم چنین نظری داشت باید در مصوبات و لوایح خود این موضوع‌ها را مورد توجه قرار می‌داد.

او ادامه داد: «به هر حال نقطه نظراتی از هر طرفی وجود دارد، ولی ما قائل به حمایت از این پلتفرم‌ها هستیم و بارها هم گفته‌ایم که دارندگان، جوانان و نخبه‌هایی که در سکوهای داخلی فعالیت می‌کنند، سرمایه‌های این کشور هستند و کشور را از حضور سکوهای خارجی که در کشورهای دیگر فعالیت می‌کنند بی‌نیاز کرده‌اند. الان اگر همین پلتفرم جابه جایی مسافر که بچه‌های خودمان توسعه داده‌اند نباشند، طبیعتا اوبر امریکایی می‌آید و در کشور فعالیت می‌کند یا  اگر همین پلتفرم‌های خرید کالا نباشند، آمازون و ای‌بی به کشور وارد می‌شوند.»

زارع‌پور تاکید کرد که مدیران استارتاپ‌ها به جز ایجاد هزاران کسب‌وکار، باعث ایجاد هزاران فرصت شغلی هم شده‌اند و به همین خاطر دولت تمام قد حامی کسب‌وکارهای بومی است. البته او تاکید کرد که این کسب‌وکارها هم باید قوانین را رعایت کرده و دلیلی برای برخورد با خود به وجود نیاورند. زارع‌پور احترام به قانون را یک اصل دانست و گفت که استارتاپ‌ها هم باید به آن پایبند باشند و حتی خودشان در اجرای قانون پیش قدم شوند، در نهایت هم این وظیفه دولت است که تمام قد از آنها حمایت کند.

هفته گذشته مدیر مسوول کیهان در یادداشت روز این روزنامه خواستار سلب مدیریت از استارت‌آپ‌ها شده و نوشته بود: «سکوهای مجازی مانند اسنپ، دیجی‌کالا، تپسی، طاقچه، دیوار، فیلیمو، آپارات و… به دولت موازی تبدیل شده‌اند قانون‌گریزی، تخلفات پی‌در‌پی و همراهی با دشمنان از دایره تعریف شده فعالیت آنهاست.» حسین شریعتمداری در ادامه این سوال را مطرح کرده بود که: «اگر وجود پلتفرم‌های خدمت‌رسان ضروری است، چرا از سکوهای قانون‌گریز سلب مسوولیت نمی‌شود و مدیریت آنها به افراد صاحب صلاحیت تحت نظارت مستقیم مراکز ذی‌ربط واگذار نمی‌شود؟! مگر امکانات و ظرفیت‌های مورد استفاده آنها متعلق به نظام نیست؟ چرا مالکیت و مدیریت آنها در اختیار نظام نباشد؟» در پایان این یادداشت هم او تاکید کرده که این تنها یک اظهارنظر از سمت او در قالب یادداشت نیست و زمزمه‌هایی برای تحقق این خواسته میان مسوولان شنیده می‌شود.  بسیاری از مدیران استارت‌آپی نسبت به این اظهارنظر شریعتمداری ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند این‌گونه صحبت‌ها تنها در این شرایط سخت اقتصادی باعث رشد ناامیدی بیشتر در بین تیم‌های جوان شرکت‌های استارت‌آپی می‌شود و به موج جدید مهاجرت دامن می‌زند.

برای نمونه حسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در توییتر خود اعلام کرد که اگر زمزمه‌هایی که به گوش‌ «آقای شریعتمداری» رسیده درست باشد باید به عنوان رئیس بزرگ‌ترین تشکل بخش‌خصوصی صنف فاوا موضع شفاف خود را در این زمینه اعلام کند. در ادامه هم او نوشت: «با این نگاه ارباب و رعیتی و بسط خالص‌سازی به بخش خصوصی، زمزمه‌های نابودی کل اکوسیستم فاوا و اقتصاد دیجیتال شنیده می‌شود.»

در همین زمینه پویا پیرحسینلو، مدیرعامل ابر آروان نیز با مورد خطاب قرار دادن مدیران نصر تهران، کشور و عضو هیات‌مدیره انجمن تجارت الکترونیک از آنها خواست که باید نسبت به این موضوع شکایت کنند. در کنار این ابراز نگرانی‌ها، گروهی دیگر از مدیران کسب‌وکارها و فعالان حوزه استارت‌آپی با نام بردن از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استارت‌آپی وابسته به نهادهای حکومتی به این نکته اشاره کرده‌اند که آیا حضور همین فعالان در اکوسیستم استارت‌آپی کشور کافی نیست؟ در همین زمینه محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در توییتر خود با اشاره به اظهارات شریعتمداری اعلام کرد که مالکیت بخش قابل توجه سهام برخی از سکوهایی که او در یادداشتش اشاره کرده با نهادهای انقلابی است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا