ایرانتجارت

واکنش وزیر ارتباطات به گلایه‌ها از افزایش تعرفه پست

زارع‌پور: تعرفه‌ها چند برابر نشده است؛ مبالغ اضافه دریافتی بازگردانده شود

گلایه‌ها از افزایش قابل توجه هزینه خدمات پستی طی روزهای اخیر باعث شد پای وزیر ارتباطات نیز به این ماجرا باز شود و نسبت به میزان افزایش تعرفه‌ها اظهار نظر کند. با وجود اظهارات متعدد کاربران مبنی بر دو برابر شدن هزینه خدمات پستی، زارع‌پور افزایش چند برابری تعرفه‌ها را رد و اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت آینده سامانه‌ای راه‌اندازی می‌شود تا کسانی که برای پست مرسوله خود، مبلغ بیشتری از میزان مصوب پرداخت کرده‌اند، مابه التفاوت آن را دریافت کنند.

به گزارش ایرنا، کاربران فضای مجازی و آنلاین‌شاپ‌ها از اواخر هفته گذشته، مساله افزایش قیمت خدمات پستی تا ۲ برابر هزینه‌های قبلی را مطرح کرده‌اند. طبق مصوبه سال گذشته رگولاتوری، به شرکت ملی پست اجازه افزایش تعرفه خدمات پستی به صورت میانگین تا ۶۷ درصد در سال ۱۴۰۱ داده شده است اما آن‌طور که تحقیقات میدانی نشان می‌دهد تعرفه برخی از خدمات پستی، افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی داشته‌اند که این مساله واکنش‌هایی را در پی داشت. حالا اما وزیر ارتباطات این اظهارات را رد کرده و می‌گوید چنین افزایش قیمتی اتفاق نیفتاده است. «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک پیام تصویری که در صفحه توییتر مدیرکل روابط عمومی این وزارتخانه منتشر شد، درباره افزایش تعرفه خدمات پستی گفت: طبق مصوبه قرار شده است که برای خدمات پایه پستی (عادی و سفارشی) طبق مصوبه ۲۰ درصد برای مردم عادی، ۵۰ درصد برای حقوقی‌ها و دولتی‌ها، برای خدمات غیر پایه (ویژه و پیشتاز) حداکثر تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته باشیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه از سال ۹۸ تاکنون تعرفه‌های پستی افزایش پیدا نکرده است، افزود: اگر اشتباهی در تعرفه صورت گرفته و ریالی از مردم بیشتر دریافت شده است، باید آن مقدار در مدت ۲۴ ساعت به مردم برگردد. ظرف مدت ۲۴ ساعت یک سامانه راه‌اندازی می‌شود تا مردم کد مرسوله خود را در آن وارد کنند و هر کدام که بیشتر از میزان مشخص محاسبه شده است، به سرعت به شماره کارت آن‌ها بازگردانده می‌شود.

ناهمخوانی گفته‌های مسئولان با تجربه کاربران

اگرچه مدیران شرکت پست و وزارت ارتباطات افزایش قابل توجه هزینه خدمات پستی را رد می‌کنند، اما فروشگاه‌های اینترنتی و کاربران، با انتشار اسکرین‌شات‌هایی از رسید پستی، مدعی هستند مسئولان کل حقیقت را نمی‌گویند. به نظر می‌رسد مدل محاسبه هزینه خدمات پستی نسبت به قبل تغییر کرده و اگرچه ممکن است طبق ادعای وزیر، افزایش تعرفه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد باشد، اما در عمل هزینه تمام‌شده‌ای که کاربران باید برای ارسال بسته‌ها بپردازند بیش از دو برابر شده است.

پیش از این در محاسبه هزینه خدمات پستی، صرفا وزن بسته مورد توجه قرار میگرفت اما گویا از این پس حجم بسته نیز در محاسبه قیمت پست موثر خواهد بود. مدیران شرکت پست هنوز هیچ ابلاغیه‌ای برای شفافسازی چند و چون این اصلاح تعرفه‌ای انجام نداده‌اند و بخش زیادی از آنچه مطرح می‌شود، بر اساس تجربه‌ای است که کاربران در مراجعه به دفاتر پستی کسب کرده و در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا