موبایل

کار نکردن تاچ گوشی

گاهی کاربران مختلف هنگام لمس صفحه گوشی با کار نکردن و عدم واکنش آن مواجه می‌شوند و به عبارتی مشکل کار نکردن تاچ گوشی را تجربه می‌کنند. روزبه‌روز سرعت گوشی‌های موبایل افزایش می‌یابد تا عملکرد بهتری را در اختیار کاربران قرار دهند و با این حال بسیاری از آن‌ها با مشکل کار نکردن لمس گوشی، کاهش سرعت را تجربه می‌کنند. این مشکل که آن‌ها را شاکی کرده است، به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که در این مطلب به ذکر مهمترین آن‌ها به همراه روش‌های برطرف کردن کار نکردن تاچ گوشی خواهیم پرداخت.

دلایل کار نکردن تاچ گوشی

در هر گوشی دلایل مختلفی می‌توانند به کار نکردن تاچ منتهی شوند که ضربه خوردن، آبخوردگی، داغ شدن بیش از حد، استفاده از گلس نامناسب و نصب اپلیکیشن ویروسی یا ناسازگار از دلایل کار نکردن تاچ گوشی در همه مدل‌ها هستند. این موارد گاهی حتی به هنگ کردن گوشی یا گیر کردن هم منجر می‌شوند و سپس گوشی موبایل به لمس و تاچ، واکنشی نشان نخواهد داد.

ضربه خوردن گوشی

ضربه خوردن و افتادن گوشی از دلایل اصلی کار نکردن تاچ هستند که به دلیل وارد شدن آسیب به تاچ اسکرین یا صفحه تاچ، موجب کاهش حساسیت آن نسبت به لمس کاربر می‌شود. این قسمت که بر روی ال سی دی (LCD) گوشی قرار دارد و وظیفه ارسال دستورات یا محل دقیق تاچ را به پردازنده موبایل دارد تا عملیات و پردازش مورد نظر انجام شود، نقش اصلی را در سالم بودن تاچ گوشی و انجام واکنش‌ها دارد. به همین دلیل در موارد مختلفی کاربر شاهد کار کردن دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا یا کار کردن دکمه خاموش و روشن است، در حالی که لمس گوشی کار نمی‌کند. با توجه به تخصصی بودن این مشکل، رفع آن تنها توسط افراد متخصص و تعمیرکاران ماهر انجام‌پذیر است.

آبخوردگی گوشی

کار نکردن تاچ گوشی در اثر آبخوردگی از عواملی است که موجب نگرانی بسیاری از کاربران می‌شود. در صورت آبخوردگی کلی گوشی باید در لحظه اقدامات لازم را انجام داد و حتی در اسرع وقت آن را پیش تعمیرکار برد تا از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری شود. همچنین در صورت خیس شدن تاچ یا صفحه گوشی، باید در ابتدا آن را خشک کرد و سپس وضعیت سلامت تاچ گوشی را بررسی کرد. در بعضی موارد استفاده از سشوار با کمترین درجه می‌تواند روش مناسبی رفع آبخوردگی یا کار نکردن تاچ گوشی باشد.

البته شایان ذکر است که این مشکل همیشه بر اساس آبخوردگی مستقیم اتفاق نمی‌افتد و گاهی به دلیل قرار گرفتن در فضای مرطوب نظیر حمام، رطوبت وارد می‌شود و در عملکرد لمس یا تاچ اختلال ایجاد می‌کند. آبخوردگی و در ادامه کار نکردن تاچ گوشی، بیشتر برای افرادی که گوشی‌های سامسونگ دارند، رخ می‌دهد. اگر شما هم با این مشکل روبرو هستید، پیشنهاد می‌دهیم از یک متخصص تعمیر گوشی سامسونگ برای برطرف شدن مشکل کمک بگیرید

داغ شدن بیش از حد گوشی

کار نکردن تاچ گوشی در اثر داغ شدن بیش از حد گوشی
کار نکردن تاچ گوشی در اثر داغ شدن بیش از حد گوشی

داغ شدن بیش از حد گوشی از دلایل بسیاری از مشکلات متداول موبایل است که کار نکردن لمس گوشی یکی از مهمترین‌ها به حساب می‌آید. این اتفاق بر اساس عواملی چون استفاده مکرر، کار کردن در شارژ، استفاده از شارژر بی‌کیفیت، روشنایی زیاد صفحه، پردازش بازی‌های سنگین با گرافیک بالا، روشن بودن مداوم اتصالات از جمله بلوتوث و اینترنت، نصب برنامه‌های ویروسی و خراب بودن باتری رخ می‌دهد.

در نتیجه با رعایت نکات مربوطه و برطرف کردن آن‌ها، می‌توان از داغ شدن بیش از حد و به‌طبع کار نکردن تاچ گوشی جلوگیری کرد. در غیر این صورت ادامه یافتن مشکل داغ شدن گوشی می‌تواند در ابتدا باعث آسیب دیدن باتری و سپس خراب شدن تراشه به دلیل گرما و حرارت زیاد شود.

استفاده از گلس نامناسب

در بعضی موارد کار نکردن تاچ گوشی می‌تواند به علت موارد ساده‌ای نظیر استفاده از گلس نامناسب و غیراستاندارد رخ دهد. به طور معمول گلس‌ها یا محافظ‌های صفحه ارزان قیمت موجب ایجاد این مشکل می‌شوند و با تعویض می‌توان آن را به آسانی برطرف کرد. همچنین گاهی ترک خوردن و شکستن گلس هم می‌تواند باعث عدم کارکرد صحیح لمس یا تاچ گوشی شود و در این شرایط هم به تعویض کردن نیاز خواهد بود.

نصب اپلیکیشن‌های ویروسی یا ناسازگار

کاربران گوشی‌های هوشمند همیشه باید سعی کنند که از منابع معتبر و قابل اعتماد برنامه‌ها یا اپلیکیشن‌های مورد نیاز را نصب نمایند. در غیر این صورت با نصب اپلیکیشن‌های ویروسی و ناسازگار با گوشی موبایل، مشکلات مختلفی برای آن به وجود می‌آید. این موضوع در واقع یکی از عوامل اصلی است که موجب مراجعه کاربران به تعمیرکاران برای تعمیر گوشی موبایل سامسونگ می‌شود. در نتیجه به عنوان یکی از دلایل کار نکردن تاچ گوشی هم به حساب می‌آید. در این صورت به پیدا کردن منبع ویروس یا اپلیکیشن ناسازگار و حذف آن نیاز است، که به دلیل عدم کار کردن تاچ گوشی باید به کمک تعمیرکار انجام شود.

روش‌های حل مشکل کار نکردن تاچ گوشی

روش های حل مشکل کار نکردن تاچ گوشی
روش های حل مشکل کار نکردن تاچ گوشی

پس از بررسی دلایل کار نکردن تاچ گوشی، نوبت به روش‌های برطرف کردن آن می‌رسد. در این قسمت به چند شیوه کاربردی و قطعی برای از بین بردن این مشکل اشاره می‌کنیم.

  • ری استارت کردن: با نگه داشتن دکمه کم یا زیاد کردن صدا به همراه دکمه خاموش و روشن کردن، گوشی را ری استارت نمایید.
  • خارج کردن کارت SD: خارج کردن کارت حافظه یا کارت SD یکی دیگر از روش‌های برطرف کردن کار نکردن تاچ گوشی است.
  • استفاده از حالت امن: با کمک سیف مود یا Safe Mode گوشی، سالم و یا ویروسی بودن اپلیکیشن‌های نصب شده را مورد بررسی قرار دهید.
  • تعویض شارژر: گوشی موبایل خود را با شارژر دیگری به شارژ زده و کمی صبر کنید. سپس وضعیت کار کردن یا عدم کار کردن تاچ گوشی را امتحان نمایید.
  • ریست فکتوری: اگر موارد مذکور مشکل کار نکردن تاچ گوشی را برطرف نکردند، در صورت تمایل ریست فکتوری را امتحان کنید.
  • مراجعه به تعمیرکار: کمک گرفتن از تعمیرکاران و افراد متخصص در این زمینه بهترین اقدام برای تعمیر تاچ گوشی است و از طرفی روشی تضمین شده به حساب می‌آید که موجب بدتر شدن ایراد یا به وجود آمدن ایرادات دیگر هم نخواهد شد.

در نهایت پیشنهاد می‌شود که در صورت بروز چنین مشکلاتی مراجعه به تعمیرکار برای تعمیر گوشی موبایل سامسونگ یا شیائومی و غیره اولین راه حل شما باشد تا ایراد کار نکردن تاچ گوشی در اسرع وقت و بدون دردسر برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا