بازیمایکروسافت

توافق مایکروسافت و سونی برای حفظ Call of Duty در کنسول‌های پلی استیشن

پس از یک جدال سخت و البته تلخ چند ماهه میان مایکروسافن و سونی بر سر خرید استودیو بازی‌سازی اکتیویژن بلیزارد توسط ردموندی‌ها، حالا به نظر ‌می‌رسد که روابط حسنه‌ای میان این دو غول گیمینگ جهان حاکم شده است. 

طبق آخرین گزارش‌ها، مایکروسافت و سونی برای انتشار بازی محبوب کال آو دیوتی (Call of Duty) برای دارندگان کنسول پلی استیشن به توافق رسیدند. فیل اسپنسر، مدیرعامل بخش گیمینگ مایکروسافت با انتشار توییتی ضمن تایید این خبر عنوان کرد: خوشحالیم که اعلام کنیم مایکروسافت و سونی، توافق‌نامه‌ای الزام‌آور را برای حفظ بازی کال آو دیوتی در پلی استیشن پس از نهایی شدن خرید اکتیویژن بلیزارد امضا کردند. 

در بخش دیگری از این توییت آمده است: ما مشتاقانه منتظر آینده‌ای هستیم که در آن، گیمرها در اقصی نقاط جهان بتوانند انتخاب بیشتری برای انجام بازی‌های مورد علاقه خود داشته باشند. 

خبر این توافق در حالی اعلام شد که مایکروسافت اخیرا توانست در جدال با کمیسیون تجارت فدرال آمریکا که مخالف این خرید 68.7 میلیارد دلاری بود، پیروز شود. چندی پیش یک قاضی فدرال به مایکروسافت اجازه داد تا این توافق را نهایی کند. 

با این حساب، رگولاتوری بریتانیا (Markets and Competition Authority)  تنها نهاد باقی‌مانده مخالف با این خرید است. هرچند اخیرا این سازمان با مایکروسافت توافق کرده تا این نبرد حقوق را متوقف کنند و برای دستیابی به توافق و صلح، مذاکره را در پیش گیرند.

برد اسمیت، رئیس مایکروسافت نیز در این خصوص گفت: از روز نخست اعلام این خرید، ما متعهد به رفع نگرانی‌های رگولاتورها، توسعه‌دهندگان پلتفرم‌ها و بازی‌ها و مصرف‌کنندگان بوده‌ایم. حتی پس از نهایی شدن این توافق نیز تعهد خود را روی ارائه بازی کال آو دیوتی در پلتفرم‌های بیشتر و برای کاربر بیشتر ادامه خواهیم داد. 

در توضیحات اسپنسر، حرفی از شرایط توافق مایکروسافت و سونی نیامده؛ اما در منابع خبری آمده که مدت زمان این قرارداد 10 سال خواهد بود. بر اساس گزارش‌ها، مایکروسافت در سال گذشته، پیشنهاد حفظ بازی کال آو دیوتی برای نسخه فعلی و جدید پلی استیشن را به مدت 10 سال ارائه داد اما سونی در آن زمان، این پیشنهاد را نپذیرفت. 

مایکروسافت همچنین برای جلب رضایت رگولاتورها به منظور نهایی کردن این خرید، چندی پیش قراردادی را با نینتندو امضا کرد تا این بازی را برای نسل جدید این کنسول‌های نیز عرضه کند. افزون بر این، ردموندی‌ها با ارائه‌دهندگان خدمات ابری همانند انویدیا نیز توافقاتی را انجام دادند.

این در حالی است که پیشتر جیم رایان، مدیرعامل سونی اینتراکتیو اینترتینمنت صراحتا اعلام کرد که به شدت با پیشنهاد خرید اکتیویوژن بلیزارد از سوی مایکروسافت مخالف است. وی به بابی کوتیک مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد گفته بود: من یک توافق جدید کال آو دیوتی نمی‌خواهیم و ‌می‌خواهیم از این ادغام و خرید جلوگیری کنم.

حالا اما با توجه به فراهم شدن زمینه برای نهایی شدن این خرید، به نظر ‌می‌رسد که سونی راهی جز عقب‌نشینی و کنار آمدن با این رقیب را پیش روی خود نمی‌بیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا