هوش مصنوعی

شکایت از خالق ChatGPT به دلیل نقض قوانین حریم خصوصی

گروهی از افراد با طرح شکایتی مدعی شدند که شرکت OpenAI، خالق بات هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی، این روزها مشغول گردآوری یا به عبارتی سرقت حجم وسیعی از اطلاعات شخصی کاربران است تا از آن برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده کند.  

به گزارش بلومبرگ، در این شکایت ۱۵۷ صفحه‌ای، شاکیان مطرح کردند که OpenAI با استخراج بیش از ۳۰۰ میلیارد کلمه از اینترنت و بدون آنکه رضایت کاربران را از گردآوری اطلاعاتشان کسب کند، قوانین مربوط به حریم خصوصی را نقش کرده است.

شرکت حقوقی کلاکسون، این شکایت را علیه OpenAI در دادگاه فدرال سانفرانسیسکو ثبت کرد. آنها در این شکایت، دریافت غرامت احتمالی ۳ میلیارد دلاری را پیش‌بینی کردند.  

در این گزارش آمده که علی‌رغم وجود برخی پروتکل‌ها و روش‌های برای خرید و استفاده از اطلاعات شخصی کاربران، اما شرکت مذکور از روش دیگری که همان «سرقت» است برای دستیابی به این داده‌ها استفاده کردند.

به گفته شاکیان، چت‌جی‌پی‌تی همانند دیگر محصولات شرکت OpenAI، با کمک اطلاعات خصوصی که صدها میلیون کاربر اینترنت و بدون اجازه آنها استخراج می‌شود، آموزش بیند.  

چند وقتی است کنگره آمریکا، جلسات پیرامون پتانسیل‌ها و خطرات هوش مصنوعی آغاز کرده است. ماه گذشته نیز سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، شخصا خواستار تنظیم مقررات و قوانین در حوزه هوش مصنوعی شد.  

طبق این شکایت، شرکت مذکور به طور غیرقانونی و از طریق ارتباط و تعامل با محصولات و همچنین برنامه‌هایی که با چت‌جی‌پی‌تی یکپارچه شده‌اند، به اطلاعات خصوصی افراد دسترسی پیدا می‌کند. در واقع، این ادغام با برنامه‌های مختلف، به این شرکت کمک می‌کند تا اطلاعات، تصاویر، داده‌های مکانی و… را از برنامه‌هایی چون اسنپ‌چت، اسپاتیفای، اسلک و مایکروسافت تیمز گردآوری کند.  

در بخشی دیگری از این شکایت آمده که OpenAI از شعار اولیه خود مبنی بر پیشرفت هوش مصنوعی به روشی که برای بشریت سودمند باشد، فاصله گرفته است. طبق گزارش بلومبرگ، این شرکت درآمد موردانتظار برای سال ۲۰۲۳ را برابر با ۲۰۰ میلیون دلاری عنوان کرده است.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا