هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به کمک دندانپزشکان می‌آید

سایه هوش مصنوعی بر حوزه‌های پزشکی و دندانپزشکی هر روز سنگین‌تر می‌شود و اخیرا دندانپزشکان برای تشخیص سریع و دقیق پوسیدگی‌ها، تحلیل لثه و سایر مشکلات مربوط به دهان و دندان از فناوری هوش مصنوعی کمک می‌گیرند.

در همین رابطه اخیرا شرکت VideaHealth از یک پلتفرم هوش مصنوعی دندانپزشکی رونمایی کرد که می‌تواند در مراکز مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این سیستم که تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کرده، قادر است تصاویر اشعه ایکس بیماران را با استفاده از الگوریتمی که با حجم گسترده‌ای از تصویر و داده آموزش داده شده، تجزیه و تحلیل کند.

دقت این فناوری در تشخیص از آن جهت زیاد است که به گفته متخصصان، بیش از ۵۰ برابر بیشتر از دندانپزشکان در طول عمرشان، تصویر اشعه ایکس را دیده و با آنها آموزش دیده است.

فلوریان هیلن، بنیانگذار این شرکت و محقق هوش مصنوعی در دانشگاه‌هاروارد در گفت‌وگو با فاکس نیوز عنوان کرد که پلتفرم VideaAI به دندانپزشکان کمک می‌کند تا از دل تصاویر اشعه ایکس، بیماری‌های لثه، حفره‌های دندانی و سایر موارد را بررسی کرده و آنها را با یافته‌های خود (بدون استفاده از هوش مصنوعی) مقایسه کنند.

وی افزود که در برخی روش‌های قدیمی‌و سنتی غربالگری دهان و دندان نیز تا حدودی از هوش مصنوعی استفاده می‌شود اما در این روش‌ها، ۵۰ درصد از پوسیدگی‌ها تشخیص داده نمی‌شود و ۳۰ درصد تشخیص‌ها نیز اشتباه صورت می‌گیرد.

وی گفت پلتفرم هوش مصنوعی که این شرکت توسعه داده، قادر است تا ۴۳ درصد پوسیدگی‌ها و حفره‌های بیشتری را شناسایی کند و تشخیص اشتباه را نیز تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

فلورین هیلن افزود: روش تحلیلی ما، امکان تشخیص دقیق‌‎تر و مراقبت‌های پیشگیرانه بهتر را برای دندانپزشکان و بیماران فراهم می‌کند. وی گفت: هوش مصنوعی ما علاوه بر تشخیص دقیق، می‌تواند اعتماد به نفس بیشتری برای دندانپزشکان به منظور تعامل بهتر با بیماران به ارمغان آورد.

هلین همچنین عنوان کرد که الگوریتم VideaAI، انجام کارها در مطب‌ها را ساده‌تر خواهد کرد و در نتیجه، درصد خطاها و اشتباهات انسانی نیز کاهش خواهد یافت.

این محقق هوش مصنوعی می‌گوید اگر بیماران با کمک این ابزار هوش مصنوعی، زودتر نسبت به عارضه‌هایی چون آبسه‌ها، حفره‌ها، مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان خود آگاه شوند، می‌توانند درمان را زودتر آغاز کرده و در نتیجه، به سلامت دندانشان کمک کنند.

هیلن ادامه داد هوش مصنوعی همچنین با نمایش جزییات و ارائه نمایی کامل از مشکل، به افزایش اعتماد بیماران نیز کمک خواهد کرد. وی گفت: تجربه نشان داده که اغلب بیماران، توصیه‌های دندانپزشکان را جدی نمی‌گیرند و بدان‌ها عمل نمی‌کنند که هوش مصنوعی می‌تواند این مشکل را حل کند.

به گفته این کارشناس، هوش مصنوعی می‌تواند با تجزیه و تحلیل‌های بی‌طرفانه و مبتنی بر اطلاعات، به بیماران کمک کند تا هرچه سریع‌تر مشکلات دهان و دندان خود را جدی بگیرند و برای رفع آن اقدام کنند.

در خصوص تجربه استفاده از این ابزار نیز باید گفت VideaAI در یکی از مراکز دندانپزشکی (North Dental ۴۲) مورد آزمایش قرار گرفت. در این مرکز، ابتدا پزشکان ۱۰۰ تصویر را با چشم غیرمسلح مشاهده و مشکلات بیمار را بررسی کردند.

اما در بررسی مجدد و با کمک پلتفرم VideaAI، دندانپزشکان توانستند تقریبا ۲۰ درصد حفره‌ها و پوسیدگی‌های بیشتری را پیدا کنند. به گفته این دندانپزشکان، می‌توان با کمک این فناوری، مشکلات دندان و دهان را قبل از آنکه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشند، تشخیص داد و در نتیجه، با ارائه توصیه‌های لازم، از پیشرفت بیشتری بیماری جلوگیری کرد.

همچنین با این ابزار، درصد اشتباهات نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و این موارد در کنار هم، به ارتقا و بهبود سلامت کلی بیمار کمک می‌کنند. در واقع، هوش مصنوعی، دخالت هرگونه احساسات و تعصب را هم برای بیمار و هم دندانپزشک از بین می‌برد و راه را تعاملی سازنده و همراه با اعتماد باز می‌کند.

ببا این حال، کارشناسان می‌گویند اگرچه بررسی‌ها از قابلیت‌های غیرقابل انکار هوش مصنوعی در این حوزه خبر می‌دهد، اما قرار نیست جای متخصصان آموزش دیده را بگیرد.

به بیانی دیگر، داندانپزشکان و متخصصان همیشه بخشی جدایی‌ناپذیر در مسئله تشخیص بیماری‌ها خواهند بود چراکه سال‌ها تجربه دارند و علاوه بر آشنایی به سوابق بیمار، معاینات حضوری را نیز انجام می‌دهند که می‌تواند به این فرآیند بسیار کمک کند. بنابراین، ترکیب هوش مصنوعی و تجربه دندانپزشکان می‌تواند بهترین گزینه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا