هوش مصنوعی

آیا ورود هوش مصنوعی به حوزه سلامت نگران‌کننده است؟

نظرسنجی سازمان Pew Research نشان می‌دهد که از هر ۱۰ بزرگسال آمریکایی، ۶ نفر نسبت به بررسی وضعیت سلامتی خود توسط هوش مصنوعی و توصیه‌های درمانی آن خوش‌بین نیستند.

این در حالی است که پیشرفت‌ها و قابلیت‌های هوش مصنوعی در حوزه سلامت فراتر از تصورات بوده و این فناوری توانسته تحسین بسیاری از پزشکان و متخصصان را برانگیزد.

در همین رابطه، یاهو نیوز در گفت‌وگو با مرضیه قاسمی، استادیار موسسه مهندسی و علوم پزشکی مرکز MIT و جیمز زو، استادیار دانشگاه سانفورد به مسائل مرتبط با هوش مصنوعی و حوزه سلامت و بررسی نکات مثبت و منفی آن پرداخت. در ادامه به چند نمونه از قابلیت‌های هوش مصنوعی که در حال حاضر و با میزان توسعه کنونی آن، اشاره خواهد شد.

خدمات تشخیصی و ارزیابی

به گفته مرضیه قاسمی، بیش از ۵۰۰ الگوریتم و دستگاه هوش مصنوعی در حوزه پزشکی وجود دارد که چراغ سبز سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کرده و اکنون می‌توان از آنها برای بیماران استفاده کرد.

وی افزود: این الگوریتم‌ها به پزشکان کمک می‌کنند تا تشخیص‌های بهتر و ارزیابی‌های دقیق‌تری را نسبت به وضعیت بیماران انجام دهند. در واقع، با این فناوری می‌توان کارهایی چون ارزیابی تصاویر پزشکی را با سرعت بسیار بیشتری انجام داد.

پیش‌بینی وضعیت بیماران در آینده

قاسمی‌گفت اگرچه بسیاری از مدل‌های فعلی هوش مصنوعی با تمرکز بر قابلیت‌های تشخیصی توسعه یافته‌اند، اما اخیرا شاهد توسعه مدل‌هایی بوده‌ایم که قادرند پیشرفت یک بیماری و یا عوارض احتمالی آن را پیش‌بینی کنند.

ساده‎‌سازی اطلاعات پزشکی بیماران

جیمز زو معتقد است بسیاری از اصطلاحات و مفاهیم پزشکی می‌توانند بسیار پیچیده باشند. وی گفت: یکی از پروژه‌های ما، استفاده از ابزار چت‌جی‌پی‌تی برای ساده‌سازی مطالب پزشکی بود؛ به طوری که حتی یک کودک کلاس هشتمی‌هم بتواند آن را بخواند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا