تکنولوژیهوش مصنوعی

۱۰ شغلی که توسط هوش مصنوعی تهدید می شوند

از روزی که چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) قدم به دنیای ما انسان‌ها گذاشت، توانست به لطف قابلیت‌هایی چون نوشتن نامه، مقالات و حتی کتاب برای کودکان، نگاه‌های زیادی را به خود جلب کند. 

این چت‌بات اما بسیار قدرتمندتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. گوگل اخیرا اعلام کرد که اگر این ابزار هوش مصنوعی در مصاحبه‌های شغلی این مجموعه، شرکت می‌کرد می‌توانست به عنوان یک مهندس نرم‌افزار تازه‌کار استخدام شود. 

کارمندان آمازون نیز که از چت جی‌پی‌تی استفاده کرده‌اند، اعلام کردند که این فناوری می‌تواند در پاسخ دادن به سوالات مشتریان بسیار خوب عمل کند و پاسخ‌های دقیقی را در خصوص استرتژی‌های شرکت ارائه دهد. 

حالا این قابلیت‌ها در کنار چندین مزیت دیگر، باعث شده تا بسیاری از شرکت‌ها، تعدیل نیرو و استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی به جای نیروی کار انسانی را مورد توجع قرار دهند. برای مثال، شرکت‌های IBM و BT Group (شرکت مخابراتی بریتانیایی) از تصمیم خود برای کاهش نیروی کار و جایگزینی آنها با هوش مصنوعی خبر داده‌اند.

بر اساس نتایج تحقیقی که اخیرا توسط Goldman Sachs منتشر شده، ابزارهای هوش مصنوعی مولود می‌توانند موجب اخراج بیش از 300 میلیون کارمند تمام‌وقت در سراسر جهان شوند که این مسئله به نوبه خود، یک بحران بزرگ را در بازار کار به وجود خواهد آورد.

آن طرف ماجرا اما آنو مدگاوکار، از پژوهشگران موسسه McKinsey Global معتقد است علی‌رغم توسعه هوش مصنوعی، اما بازهم به نیروی کار انسانی برای جلوگیری از بروز خطا و همچنین اعمال انتخاب‌های متعصبانه نیاز خواهد بود. 

اخیرا نیز کاربران چت‌ چی‌پی‌تی اعلام کردند که این ابزارها علاوه بر انتشار اطلاعات نادرست، سوالات مربوط به کدگذاری را به درستی پاسخ نمی‌دهند و نمی‌توانند برخی مسائل ریاضی را حل کنند. 

مدگاوکار می‌گوید ما باید به این فناوری به چشم یک ابزار ارتقای بهره‌وری نگاه کنیم تا یک محصول برای جایگزین کردن نیروی کار انسانی. به همین منظور، در ادامه قصد داریم تا نگاهی بیندازیم به چند نمونه از مشاغلی که بیشترین تهدید از هوش مصنوعی را روی سر خود می‌بینند. 

مشاغل فناوری (کدنویسی، برنامه نویسی کامپیوتری، مهندسی نرم‌افزار و تحلیلگر داده)

کدنویسی و برنامه نویسی کامپیوتر از جمله مشاغل پرتقاضای بازار در این روزها به شمار می‌روند اما این احتمال وجود دارد که چت جی‌پی‌تی و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی، برخی از مشاغل این حوزه را از دست نیروی کار انسانی خارج کنند. 

مدگاوکار می‌گوید شغل‌های حوزه فناوری همچون توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، توسعه‌دهندگان وب، برنامه‌نویسان کامپیوتر، کدنویس‌ها و متخصصان علم داده از جمله مشاغلی هستند که ممکن است بیشتری تحت تاثیر پیشرفت‌های هوش مصنوعی قرار گیرند و این ابزارها، بخش قابل توجهی از کارها را انجام دهند. 

مارک مورو از محققان موسسه تحقیقاتی بروکینگز معتقد است فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند چت جی‌پی‌تیمی‌توانند کدها را سریع‌تر از انسان‌ها تولید کنند و در نتیجه، به نیروی کار انسانی کمتری نیاز خواهد بود. 

در این میان، برخی تحلیلگران نیز نظر متفاوتی دارند و می‌گویند که ابزارهای هوش مصنوعی به جای آنکه جای کدنویسان را بگیرند، می‌توانند به کمک آنها بیایند.

مشاغل رسانه ای (تبلیغات، تولید محتوا و روزنامه‌نگاری)

مدگاوکار می‌گوید مشاغل مرتبط با فعالیت‌های حوزه رسانه از جمله تبلیغات، روزنامه‌نگاری و هر فعالیتی که به تولید محتوا ختم می‌شود، تحت تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت. به این دلیل که هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های یک متن را بخواند، متون را بنویسد و حتی درک کند. 

وی می‌گوید: تجزیه و تحلیل و تفسیر حجم زیادی از داده‌ها و اطلاعات زبانی و متنی، مهارتی است که هوش مصنوعی مولد می‌تواند به خوبی آن را انجام دهد. 

پل کروگمن، اقتصاددان درمقاله‌ای در نیویورک تایمز نوشت که هوش مصنوعی احتمالا قادر خواهد بود طیف وسیعی از کارها از جمله نوشتن گزارش را بهتر از انسان انجام دهد.

این روزها صنعت رسانه، استفاده از فناوری هوش مصنوعی در تولید محتوا را آغاز کرده و بسیاری از وب‌سایت‌ها مطالب خود را با کمک این فناوری گردآوری و تولید می‌کنند اما در نهایت، یک نیروی کار انسانی می‌بایست مطالب تولیدشده را بخواند و برخی اصلاحات را در آن اعمال کند.

مشاغل حقوقی (کارشناس حقوقی و دستیار حقوقی)

طبق گزارش Goldman Sachs، هوش مصنوعی مولد احتمالا می‌تواند آینده افرادی با مشاغل حقوقی را تحت الشعاع قرار دهد. ماناو راج، نویسنده این گزارش می‌گوید از آنجایی که مشاغل مربوط به خدمات حقوقی نسبتا کم هستند و پیش از ظهور ابزارهای هوش مصنوعی نیز در معرض جایگزینی با اتوماسین قرار داشتند، کمرنگ شدن آنها توسط فناوری‌هایی چون چت‌ جی‌پی‌تی دور از ذهن نیست. 

مدگاوکار می‌گوید داده‌هایی این حوزه، از یک ساختار و چارچوب مشخصی برخوردارند و بسیار زبان محورند، از این رو، کاملا با هوش مصنوعی مولد سازگارند. به گفته این کارشناس، جایگزینی کامل هوش مصنوعی در این حوزه تقریبا غیرممکن است و نیاز به نیروی کار انسانی وجود دارد تا بتواند به برخی درخواست‌های مشتری به درستی پاسخ دهد.

تحلیلگر بازار

مارک مورو از موسسه بروکینگز می‌گوید که هوش مصنوعی می‌تواند در تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی نتایج عملکرد خوبی را ارائه دهد. به همین دلیل، تحلیلگران بازار نیز ممکن است از پیشرفت‌های هوش مصنوعی و تهدید آنها برای خود در امان نباشند. 

در واقع، تحلیلگران بازار افرادی هستند که داده‌ها و گرایش‌ها را شناسایی و بر اساس نتایج، طرحی را برای راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی و یا تصمیم‌گیری در مورد مکان تبلیغات معرفی می‌کنند. این‌ها کارهایی است که اکنون هوش مصنوعی می‌تواند به خوبی از عهده آن برآید.

معلمان

اگرچه معلمان نگرانی استفاده دانش آموزان از چت جی‌پی‌تی برای تقلب در امتحانات هستند، اما تحقیقات نشان می‌دهد این افراد باید به امنیت شغلی خود و تهدید هوش مصنوعی نیز توجه کنند. 

پنگ چنگ شی، از محققان موسسه فناوری روچستر در مصاحبه‌ای  با نیویورک پست گفت: چت جی‌پی‌تی  به راحتی می‌تواند در کلاس‌ها حاضر شوند و تدریس کند. به اعتقاد شی، اگرچه این فناوری از لحاظ دانش، نواقصی دارد اما به راحتی می‌توان این مشکل را برطرف کرد و عملکرد آن را از طریق آموزش بهبود بخشید. 

با این حال، شنون اهرن که در حوزه تدریس فعالیت دارد گفت اگرچه این فناوری می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد اما نیاز به ما و ارتباطات انسانی و البته آموزش حضوری همیشه وجود خواهد داشت. 

مشاغل مالی (تحلیلگر مالی و مشاور مالی)

به گفته مورو، تحلیلگران مالی نیز به مانند تحلیلگران بازار و سایر مشاغل که فعالیتشان به بررسی و کار روی داده‌های عددی متمرکز است، می‌توانند تحت تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی قرار گیرند. 

مورو می‌گوید: هوش مصنوعی می‌تواند ترندهای بازار را شناسایی و مشخص کند که در چه حوزه‌هایی باید سرمایه‌گذاری کرد. به گفته این کارشناس موسسه بروکینگز، تحلیلگران مالی، پول‌های زیادی را برای ارائه اطلاعات خود دریافت می‌کنند در حالی که بخشی از کارهایشان را می‌توان به صورت خودکار و با کمک هوش مصنوعی انجام داد.

فعالان حوزه معامله (تریدرها)

به اعتقاد متخصصان، چت جی‌پی‌تی می‌تواند افراد زیادی در وال استریت از جمله تریدرها جای خود را به ابزارهای هوش مصنوعی خواهند داد. 

دیلن رابرتز از محققان این حوزه می‌گوید: کارهای روزمره و ابتدایی که این روزها تریدرها انجام می‌دهند، به هوش مصنوعی واگذار خواهد شد و این افراد، روی فعالیت‌ها و کارهای ارزشمندتری تمرکز خواهند داشت.

پنگ چنگ شی، از موسسه فناوری روچستر معتقد است با ورود هوش مصنوعی زنگ خطر برای برخی از مشاغل وال استریت به صدا درخواهد آمد. 

وی به نیویورک پست گفت: افراد شاغل در این حوزه، اغلب غیردانشگاهی هستند و کارشان نیز تقریبا همانند ربات‌هاست. بنابراین، هوش مصنوعی می‌تواند به خوبی جای این افراد را بگیرد.

گرافیست‌ها

در گزارشی که اخیرا در نشریه‌هاروارد بیزینس ریویو منتشر شد، سه استاد دانشگاه، عملکرد ابزار هوش مصنوعی DALL-E را که در زمینه خلق تصاویر عمل می‌کند، مورد بررسی قرار دادند. 

به گفته آنها، پیشرفت‌ها در حوزه هوش مصنوعی می‌تواند برای میلیون‌ها گرافیستی که در زمینه طراحی و خلق تصاویر فعالیت دارند، گران تمام شود چرا که این ابزارها، شغلشان را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

اما دکتر کارل بندکت فری، اقتصاددان دانشگاه آکسفورد، چنین نظری ندارد و معتقد است که ابزارهای هوش مصنوعی همانند چت جی‌پی‌تی می‌تواند به افراد در صنایع خلاق همانند حوزه‌های هنری و طراحی گرافیکی، کمک بسیار کند و موجب ارتقای کیفیت کارهایشان شود. 

نگرانی عمده این اقتصاددان، تاثیر این فناوری‌ها بر دستمزدهاست. او گفت: احتمالا این ابزارها کاهش دستمزد گرافیست‌ها را به دنبال خواهد داشت. 

حسابدارها

اگرچه از حسابداری به عنوان یکی از رشته‌های پایدار یاد می‌شود، اما حتی فعالان این حوزه نیز ممکن است از تیررس ابزارهای هوش مصنوعی در امان نباشند. برت کاراوی، استاد دانشگاه تورنتو معتقد است که فناوری هنوز همه را بیکار نکرده است، اما برخی‌ها قطعا شغل خود را از دست خواهند داد. به گفته وی، حسابداران و وکلا از جمله این افراد هستند.

اپراتور خدمات مشتریان

همه افراد برای یکبار هم که شده، تماس با بخش پشتیبانی و خدمات مشتریان را تجربه کرده‌اند. حال با ظهور ابزارهایی چون چت جی‌پی‌تی، این کار نیز به هوش مصنوعی محول خواهد شد. 

طبق مطالعه‌ای که در سال 2022 صورت گرفت، ربات‌هایی با قابلیت‌های هوش مصنوعی و گفت‌وگو تا سال 2027، حدود 25 درصد از بخش پاسخگویی به مشتریان را به خود اختصاص خواهند داد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا