هوش مصنوعی

نفوذ هوش مصنوعی به صنعت بیمه

از پردازش ادعاهای مشتریان برای دریافت خسارت گرفته تا شناسایی کلاهبرداری و تایید هویت از طریق تشخیص چهره؛ این‌ها چند نمونه از قابلیت‌های هوش مصنوعی در صنعت بیمه است.

اگرچه این صنعت طی چند سال اخیر، از ابزارهای هوش مصنوعی استقبال کرده اما پیشرفت‌های اخیر این فناوری، مورد توجه فعالان این حوزه قرار گرفته و شاهد نفوذ هوش مصنوعی در این بخش هستیم.

به عبارتی دیگر، هوش مصنوعی این روزها نقش مهمی‌را در فرآیندهای تصمیم‌گیری، کاهش ریسک، پاسخ سریع به درخواست‌ها و بررسی سریع‌تر ادعاهای مشتریان بیمه ایفا می‌کند و در عین حال، هزینه را نیز به طور قابل توجهی کاهش داده است. 

بررسی خسارت‌های وارده از طریق تصاویر ارسالی مشتریان، از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در این بخش است که به گفته این شرکت‌ها، این ابزار توانسته مدت زمان بررسی درخواست‌های مشتریان را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

همچنین شرکت‌های بیمه این روزها از فناوری تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی برای بررسی جنسیت، سن و سلامت عمومی‌افراد کمک می‌گیرند تا اعتبارسنجی اطلاعاتی را که قبلا توسط کاربر ارائه شده، راحت‌تر انجام دهند. 

مگانا نیل، مدیر بخش بیمه شرکت فوجیتسو در مصاحبه‌ای اعلام کرد: هوش مصنوعی مزایایی را در بخش بیمه ایجاد کرده و رسیدگی به درخواست‌های غرامت مشتریان یکی از حوزه‌هایی است که این فناوری توانسته در آن نقش آفرینی کند. برای مثال، در بیمه خودرو، بیمه‌گران می‌توانند از هوش مصنوعی برای ارزیابی ادعاهای مشتریان استفاده کنند به طوری که این فناوری می‌تواند تنها در 6 ثانیه و با بررسی عکس‌های ارسالی از سوی مشتری، اطلاعات را صحت‌سنجی و گزارشی را ارائه کند. این در حالی است که بررسی این روند توسط انسان، به طور متوسط حدود 6 دقیقه و 48 ثانیه زمان خواهد برد.

همچنین هوش مصنوعی قادر است بخش قابل توجهی از کارهای ساده و ابتدایی همچون کمک به مشتری برای پر کردن فرم‌ها را انجام دهد تا عوامل انسانی، تمرکز خود را روی کارهای دشوارتر معطوف و مسائل را سریع‌تر حل و فصل کنند.

کارشناسان معتقدند که هوش مصنوعی، اقداماتی چون کلاهبرداری و تقلب برای دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه را نیز تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند با تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها، به بیمه‌گران در شناسایی این گونه رفتارها کمک کند.

نایجل لومبارد، مدیرعامل شرکت Peppercorn AI می‌گوید: تا به امروز، بیمه‌گران عمدتا از فناوری هوش مصنوعی برای ارائه خدمات به مشتریان و همچنین بررسی ادعاهای آنها استفاده می‌کردند. با این حال، اگرچه استفاده از این فناوری در حوزه بیمه هنوز در آغاز راه خود قرار دارد اما قطعا طی یک یا دو سال آینده، شاهد حضور پررنگ هوش مصنوعی در این حوزه خواهیم بود و بیمه‌گرانی که در برابر استفاده از این فناوری مقاومت کنند، قطعا به مشکل خواهند خورد و هزینه‌هایشان نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: هوش مصنوعی می‌تواند با گردآوری اطلاعات از کاربران و تجزیه و تحلیل آنها، الگوهای رفتاری مشتریان را شناسایی کند و به بیمه‌گر اطلاعاتی را درباره محصولات و سرویس‌های مورد نیاز آنها ارائه دهد. 

به گفته لومبارد، هوش مصنوعی می‌تواند با شناسایی و حذف هرگونه عامل مزاحم در تصمیم‌گیری همانند نژاد، جنسیت و قومیت، سوگیری‌های احتمالی از سوی افراد در ارائه تعهدات را حذف کند و این همان چیزی است که می‌تواند به قیمت‌گذاری منصفانه بینجامد. 

بومبارد افزود: یکی دیگر از حوزه‌هایی که در آن هوش مصنوعی می‌تواند مفید باشد، کمک به مشتریان در انتخاب درست پوشش بیمه‌ای است. بدین معنی که طبق گزارش‌ها، مشتریان اغلب میزان پوشش بیمه مورد نیاز خود را به اشتباه وارد می‌کنند، بیمه‌نامه اشتباهی را ثبت می‌کنند و مواردی از این قبیل که هوش مصنوعی می‌تواند به آنها در این زمینه کمک کند. 

علی‌رغم همه این قابلیت‌ها، کارشناسان معتقدند نیروی کار انسانی می‌بایست در نهایت بر عملکرد نهایی هوش مصنوعی و خدمتی که به مشتریان ارائه می‌دهد، نظارت داشته باشد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. Providerbayi.com, Türkiye’nin önde gelen smm panel sağlayıcılarından biridir. Sosyal medya hesaplarınızın büyümesi ve popülerlik kazanması için ihtiyacınız olan her türlü hizmeti sunar. TikTok takipçi, TikTok beğeni, Instagram takipçi gibi hizmetlerle sosyal medya hesaplarınızın etkileşimini artırabilirsiniz. Ayrıca, Instagram 1000 takipçi ve 365 gün garantili takipçi paketleri de mevcuttur.

  2. Providerbayi.com, Türkiye’nin önde gelen smm panel sağlayıcılarından biridir. Sosyal medya hesaplarınızın büyümesi ve popülerlik kazanması için ihtiyacınız olan her türlü hizmeti sunar. TikTok takipçi, TikTok beğeni, Instagram takipçi gibi hizmetlerle sosyal medya hesaplarınızın etkileşimini artırabilirsiniz. Ayrıca, Instagram 1000 takipçi ve 365 gün garantili takipçi paketleri de mevcuttur.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا