ارز دیجیتال

معرفی دوج چین؛ پروژه‌ای مرتبط با دوج کوین با قابلیت‌های فراوان‌تر

دوج چین یک بلاک چین لایه دوم با قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند است که می‌توان کارمزدهای آن را با ارز دیجیتال دوج کوین پرداخت کرد. دوج کوین به عنوان یک میم کوین در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال برتر کاربرد خاص یا نوآورانه‌ای ندارد. اما حالا که دوج چین کاربرد جدیدی برای DOGE ایجاد کرده، چه سرنوشتی در انتظار این میم کوین خواهد بود؟ در ادامه دوج چین و قابلیت‌های مختلف آن را بررسی خواهیم کرد.

دوج چین چیست؟

دوج چین (Dogechain)  یک بلاک چین اثبات سهم است که بر اساس پالیگان اج (Polygon Edge) ساخته شده است. پالیگان اج نیز یک چارچوب و کیت توسعه نرم افزار (SDK) است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد بلاک چین‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) بسازند. این بلاک چین‌ها هم امکان تولید توکن عادی، NFT و میزبانی از اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) را خواهند داشت. دوج چین به عنوان یکی از همین بلاک چین‌ها، قابلیت تعامل با شبکه دوج کوین را دارد و می‌توان از طریق DOGE فعالیت‌های مختلفی در آن انجام داد.

البته کاربران باید بدانند که دوج چین بخشی از پروژه دوج کوین نیست. به گفته یکی از اعضای بنیاد دوج کوین به نام جنز ویچرز (Jens Wiechers):

ادعاهایی که رسانه‌ها در مورد تاسیس شبکه آزمایشی دوج چین توسط دوج کوین دارند، اشتباه است.

دوج چین روی شبکه Dogecoin (که از قرارداد هوشمند پشتیبانی نمی‌کند) ساخته نشده و از لحاظ فنی یک لایه دوم مخصوص دوج کوین محسوب نمی‌شود. تشابه اسمی این دو پروژه یک ترفند بازاریابی بوده و Dogechain توسط بنیاد دوج کوین یا موسسان اصلی آن ایجاد نشده است.

با این وجود، دوج چین برای ارز DOGE کاربردی فراتر از انجام تراکنش‌های ساده ایجاد می‌کند. تیم موسس این پروژه معتقد است که قرار گرفتن قابلیت‌های پیشرفته در دسترس مالکان دوج کوین می‌تواند به ورود آن‌ها به دنیای بزرگ وب ۳ کمک کند؛ دنیایی که شامل قراردادهای هوشمند و پتانسیل بالای توکن‌های برنامه‌پذیر است.

دوج چین چطور کار می‌کند؟

دوج کوین را نمی‌توان به صورت مستقیم در Dogechain به کار گرفت. اما پل ایجاد شده توسط دوج چین امکان انتقال DOGE را فراهم می‌کند؛ به این صورت که یک قرارداد هوشمند چند امضایی DOGEها را در حالت اسکرو (Escrow) نگهداری کرده و در ازای هر کدام یک wDOGE ایجاد می‌کند. این یعنی مالکان دوج کوین می‌توانند توکن‌های خود را به رپد دوج یا wDOGE تبدیل کرده که قیمتی وابسته به قیمت رمز ارز دوج کوین DOGE خواهد داشت. این توکن رپد شده برای پرداخت کارمزد گس به کار خواهد رفت و می‌توان از طریق آن هزینه استفاده از اپلیکیشن‌های غیر متمرکز، قراردادهای هوشمند و توکن‌های ان اف تی موجود در دوج چین را پرداخت کرد.

حداقل مقدار دوج کوین قابل انتقال به دوج چین معادل ۱۰۰ واحد DOGE است. پس از تبدیل DOGE به wDOGE، کاربر در هر زمان قادر خواهد بود این فرآیند را به شیوه معکوس هم انجام دهد. البته تکمیل فرآیند تبدیل wDOGE به DOGE ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

پالیگان اج، چارچوبی که دوج چین بر اساس آن ساخته شده، یک پل غیر متمرکز اتریومی دارد و توکن‌های آن از استاندارد ERC-20 پشتیبانی می‌کنند. این یعنی توکن‌های ایجاد شده در دوج چین با اکوسیستم اتریوم سازگار هستند و قراردادهای هوشمند اتریومی هم در این بلاک چین قابل اجرا خواهند بود. بنابراین سایر زنجیره‌های سازگار با EVM نیز قادر خواهند بود با Dogechain پل‌های دوطرفه بسازند تا فرآیند انتقال دارایی آسان‌تری داشته باشند. برخی از این زنجیره‌ها آمادگی خود را برای تاسیس این نوع پل اعلام کرده، ولی در حال حاضر پل بین دوج کوین و دوج چین پرکاربردترین پل محسوب می‌شود.

دوج چین چطور کار می‌کند؟
دوج چین چطور کار می‌کند؟

نکته دیگر به نحوه تامین امنیت دوج چین مربوط می‌شود. این بلاک چین به جای تکیه بر روش تامین امنیت کلی شبکه پالیگان (که از طریق پالیگان اج قابل استفاده است)، از تاییدکنندگان اختصاصی و الگوریتم اثبات سهم تحمل خطای بیزانس استانبول (IBFT) استفاده می‌کند که علاوه بر تامین امنیت، سریع و مقیاس‌پذیر هم است. بر اساس این مکانیزم اجماع، مادامی که دو سوم نودها به توافق رسیده باشند، تراکنش انجام خواهد شد. در ضمن علی‌رغم تصمیم Dogechain برای مستقل شدن، این بلاک چین در آینده امکان استفاده از سوپرنت‌های پالیگان (Polygon Supernet) را هم خواهد داشت.

چه چیزی دوج چین را از رقبا متمایز می‌کند؟

با استفاده از دوج چین، کاربرانی که مقدار اندکی DOGE نگهداری می‌کنند، قادر به استفاده از خدمات حوزه دیفای و NFT خواهند بود. توسعه دهندگانی که قادر به کدنویسی در اتریوم هستند، در Dogechain هم این امکان را خواهند داشت و احتمال این که بزودی افزایش تعداد اپلیکیشن‌های غیر متمرکز این بلاک چین را شاهد باشیم، نیز بالا است. رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) دوج چین هم به شیوه‌ای طراحی شده که برای هر کسی که قابلیت کدنویسی برای زنجیره‌های سازگار با EVM (مانند آوالانچ و فانتوم) را دارد، آشنا باشد.

جذب توسعه دهندگان حوزه‌های دیفای، گیمفای، ان اف تی و متاورس یکی از اهداف اصلی Dogechain محسوب می‌شود. تیم سازنده این بلاک چین اعلام کرده که نوآوری آن‌ها ساخت اکوسیستمی برای DOGE و فراهم کردن قابلیت انتقال آن به یک شبکه اثبات سهم سریع، مقیاس‌پذیر و سازگار با ماشین مجازی اتریوم است. این موضوع باعث می‌شود که کاربرد دوج کوین صرفا به ذخیره ارزش محدود نشود و بتوان آن را در اکوسیستمی رو به رشد مورد استفاده قرار داد.

توکنومیک و نحوه توزیع ارز DC

توکن بومی دوج چین که برای استیکینگ و فعالیت‌های حاکمیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، با نماد DC شناخته می‌شود. در ابتدا قرار بود کاربران از طریق استیک کردن wDOGE درآمدی در قالب DC داشته باشند، اما تیم سازنده به این نتیجه رسید که انجام چنین کاری فعالیت طبیعی پلتفرم را کاهش خواهد داد و صرفا به مالکان مقادیر بالای wDOGE نفع خواهد رساند.   به همین خاطر دوج چین توکنومیک خود را به گونه‌ای تنظیم کرد که به نفع «شیباهای وفادار» یا «loyal shibes» باشد.

بر اساس این توکنومیک، ۳ درصد از موجودی ۱ تریلیون واحدی DC بین دارندگان wDOGE توزیع خواهد شد. این فرآیند به مدت ۱۲ ادامه خواهد داشت و سپس ۹ درصد دیگر از موجودی طی یک بازه زمانی ۴۸ ماهه، به تدریج برای مالکان wDOGE ارسال می‌شود. سهم هر کاربر از این ایردراپ‌ها با توجه گزارشی که به صورت دوره‌ای از مقدار wDOGE نگهداری شده توسط کاربران منتشر می‌شود، مشخص خواهد شد.

۲۹ درصد از موجودی DC در یک خزانه‌داری DAO و به منظور تامین سرمایه برای جامعه کاربری نگهداری خواهد شد. ۱۵ درصد برای پاداش دادن به تایید کنندگانی که وظیفه تامین امنیت شبکه را بر عهده دارند، کنار گزاشته شده و بخشی از موجودی باقی مانده نیز میان اعضای اصلی تیم توسعه دهنده، بنیاد دوج چین و خزانه‌داری تقسیم خواهد شد. بخشی دیگر نیز به منظور تامین نقدینگی، بازارسازی و تامین هزینه‌های بازاریابی مصرف خواهد شد.

سخن پایانی

در حالی که مدت زیادی از آغاز فعالیت دوج چین نمی‌گذرد، مقدار قابل توجهی DOGE به این پلتفرم منتقل شده و در صورت افزایش تعداد اپلیکیشن‌های غیر متمرکز و توکن‌ها، احتمالا شاهد انتقال DOGEهای بیشتری هم خواهیم بود. در پایان باید گفت که Dogechain قرارداد هوشمند و دنیای وب ۳ را در دسترس مالکان دوج کوین قرار داده و حتی می‌تواند به الگویی برای افزایش کاربرد سایر میم کوین‌ها تبدیل شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا