شبکه‌های اجتماعی

متا در حال ساخت اپلیکیشنی برای رقابت با توییتر

به نظر می‌رسد که متا این روزها در حال کار روی اپلیکیشنی جدید برای رقابت با توییتر است. پلتفرمی‌که فعلا در حال گذراندن نخستین مراحل توسعه و ساخت خود است و با اسم رمز P۹۲ شناخته می‌شود. بنابر گزارش وب‌سایت Platformer، با این اپلیکیشن، کاربران می‌توانند پیام‌های خود را در قالب متن ارسال کنند.  

از جمله ویژگی‌های این اپلیکیشن به پشتیبانی آن از پروتکل شبکه‌های اجتماعی Mastodon به نام ActivityPub اشاره کرد. متا نیز کار روی این شبکه اجتماعی غیرمتمرکز را تایید کرده است.  

در بیانیه این شرکت آمده است: ما در حال کار روی یکشبکه اجتماعی غیرمتمرکز مستقل برای اشتراک پیام‌های متن‌محور هستیم. معتقدیم فرصتی برای فضایی جداگانه مهیاست که در آن، تولیدکنندگان محتوا و چهره‌های عمومی‌بتوانند پیام‌های خود را در مورد موضوعات مورد علاقه‌شان منتشر کنند.  

به گفته منابع خبری، P۹۲ با برند اینستاگرام معرفی می‌شود و به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از اکانت اینستاگرام خود، ثبت نام کرده و لاگین شوند. اگر کاربری از اشتراک خود در اینستاگرام برای ورود به این اپلیکیشن استفاده کند، پروفایل وی با آنچه در اینستاگرام ثبت شده، کامل خواهد شد.  

با این حال، گفته می‌شود که اشتراک اطلاعات از اینستاگرام به P۹۲ به صورت محدود خواهد بود. از آنجایی که این برنامه، غیرمتمرکز خواهد بود کاربران می‌توانند سرورهای خود را راه‌اندازی و قوانین خود را برای تعدیل محتوا اعمال کنند.  

یکی از افراد نزدیک به این پروژه می‌گوید کاربران P۹۲ می‌توانند پست‌های خود را در سایر سرورها به اشتراک بگذارند، البته هنوز مشخص نیست که آیا امکان دنبال کردن یا همان فالو کردن از این طریق، میسر خواهد بود یا خیر.  

اگر این اپلیکیشن از پروتکل ActivityPub پشتیبانی کند، احتمالا می‌بایست با دیگر برنامه‌های غیرمتمرکز و مبتنی بر پروتکل‌های مشابه سازگار باشد. متا فهرستی از قابلیت‌های مورد انتظار خود برای اضافه شدن به این اپلیکیشن آماده کرده که از جمله آنها می‌توان به پیش‌نمایش لینک‌ها با تپ کردن روی آن، تصاویر و ویدیویی با قابلیت اشتراک‌گذاری و همچنین نشان‌های تایید هویت اشاره کرد.  

همانطور که می‌دانید متا برای اعطای این نشان‌ها در فیسبوک و اینستاگرام، هزینه ماهانه ۱۲ دلاری دریافت می‌کند که باید دید آیا دریافت این نشان‌ها یا همان تیک‌های اصالت هویت در P۹۲ نیز مستلزم پرداخت هزینه خواهد بود یا خیر.  

گفته می‌شود افراد در این اپلیکیشن می‌توانند پیام‌ها را به صورت خصوصی ارسال کنند و یا زیر پست‌ها، کامنت بگذارند. هنوز جزییاتی در خصوص سایر قابلیت‌ها از قبیل اشتراک مجدد پست‌های دیگران منتشر نشده است.  

به طور کل، مشخص نیست که متا از چه زمانی ساخت این اپلیکیشن را در دستور کار قرار داده و چه زمانی به مرحله عرضه خواهد رسید. اما اگر این اپلیکیشن به مرحله عرضه عمومی‌برسد، احتمالا توییتر ایلان ماسک، با توجه به اتفاقاتی که در طی چند ماه اخیر تجربه کرده، رقیبی جدی را پیش روی خود خواهد دید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا