تکنولوژیفضا

دومین پرتاب موشک تولیدشده با فناوری چاپ سه بعدی هم شکست خورد

اولین موشک تولیدشده با فناوری چاپ سه بعدی، در دومین تلاش خود برای رسیدن به مدار زمین هم شکست خورد. 

موشک Terran 1 شرکت Relativity Space در ابتدا قرار بود روز چهارشنبه به مدار برسد که این پرتاب به نتیجه نرسید و شرکت سازنده، علت آن را شدت بالای باد عنوان کرد. 

با این حال، ساعاتی پیش نیز این موشک، دومین بار از روی سکو برای پرتاب آماده شد و پس از شروع شمارش معکوس، ۹ موتور Aeon این موشک روشن شدند و به نظر همه چیز برای این پرتاب تاریخی آماده بود تا اینکه درست چند ثانیه قبل از آنکه Terran 1 از سکو جدا شود دستور توقف پرتاب صادر شد. 

البته این شرکت، بار دیگر و برای دومین بار در یک روز و سومین بار در چند روز اخیر، پرتاب این موشک را آزمایش کرد که ۴۵ ثانیه قبل از برخاستن موشک، پرتاب متوقف شد. به گفته این شرکت در توییتر، بروز مشکل در فشار سوخت در مرحله دوم موشک، باعث اختلال در پرتاب شد. 

موشک Terran 1 نمونه اولیه برای یک موشک بزرگ‌تر و با قابلیت استفاده مجدد به نام Tarran R است که بخش زیادی از قطعات و بخش‌های آن با فناوری چاپ سه بعدی تولید شده است.

گفته می‌شود ۸۵ درصد از این موشک در کارخانه Long Beach این شرکت با این فناوری جدید تولید شده است. این موشک از سوخت متان مایع و اکسیژن مایع استفاده می‌کند که به عنوان اولین موشک ایالات متحده که از این سوخت برای سفر به مدار استفاده می‌کند، شناخته می‌شود. 

قرار است موشک Terran 1 در صورت پشت سر گذاشتن مرحله آزمایشی، محموله‌هایی با وزن ۱۲۵۰ کیلوگرم را به مدار لئو انتقال دهد. گفته می‌شود که هزینه هر ماموریت نیز حدود ۱۲ میلیون دلار خواهد بود. 

با این حال، با آماده‌سازی مدل پیشرفته‌تر این موشک یعنی Terran R، می‌توان محموله‌هایی تا وزن ۲۲۰۰ کیلوگرم را به مدار زمین فرستاد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا