استارتاپایران

روایت بنیانگذار سرآوا از شکل‌گیری جریان استارتاپی در ایران / اکثریت شرکتهای استارتاپی ایران مستقل‌اند

آی تی ایران- سعید رحمانی، مدیرعامل سابق سرآوا بعد از چند سال بی‌خبری بالاخره سکوت خود را شکسته و در ویدیویی کوتاه به برخی خبرها و گزارش‌هایی که در چند مدت گذشته منتشر شده و در آن سهامداران مطرح استارتاپی کشور را وابسته به حاکمیت دانسته واکنش نشان داده است. 

سعید رحمانی در توییتر خود با بیان اینکه امید به ساختن، تهدید و تهمت، بی‌عدالتی و مبارزه با سرطان تنها بخشی از تجربه او از یک دهه کارآفرینی مستقل در ایران بوده، گفته است که سکوتش را می‌شکند تا یک روایت واقعی در مورد فضای اکوسیستم استارتاپی کشور را بازگو کند. 

او در این ویدیو با اشاره به برخی گزارش‌های رسانه‌های خارجی که اعلام کرده بودند استارتاپ‌هایی مانند دیجی‌کالا و … وابسته به حاکمیت‌اند، این گزارش‌ها را غیر واقعی و دروغ معرفی کرده و گفته است که اکثریت این استارتاپ‌ها مستقل و به‌دور از وابستگی حاکمیتی هستند. 

او در این مورد می‌گوید: «خیلی‌ها احساس می‌کنند چون شرکتی بزرگ و موفق شده و به یک برند مهم، مستقل و ملی تبدیل شده حتما وابسته و متعلق به حاکمیت است، ولی این درحالی است که اکثریت شرکت‌های استارتاپی که توسط موسسانشان شکل گرفته‌اند هنوز مستقل هستند و همه تحت کنترل کارآفرینان قرار دارند.» 

او تاکید می‌کند که این موضوع عین واقعیت است و اگر واقعیت نداشت آن را نمی‌گفت و اگر این واقعیت تغییر کند باید آن را بگویند. 

رحمانی در این ویدیو تصریح می‌کند که  باید از موسسان شرکت‌های استارتاپی خواسته شود که بالاترین تلاش را برای حفظ حریم شخصی و اطلاعات کاربران خود انجام دهند.

او در ادامه با اشاره به برخی برندهای دولتی که به تقلید از برند‌های استارتاپی موفق شکل گرفته و شکست خورده‌اند اعلام می‌کند: «هلدینگ‌ها، شرکت‌های دولتی و خصولتی در پی این هستند که محصولات مشابه در مقابل محصولاتی که وجود دارد ایجاد کنند، ولی هیچ وقت نمی‌توانند. بنیانگذارانی که با عشق و فداکردن زندگی‌شان استارتاپ‌ها را ایجاد می‌کنند، یک تفاوت اساسی با کاری که توسط دولت‌ها و شرکت‌های هلدینگ و .. انجام می‌شوند، دارند.»

رحمانی شکل‌گیری اکوسیستم استارتاپی در ایران را تافته جدا بافته از جهان نمی‌بیند و اعلام می‌کند که مشابه این اقتصاد در آمریکا، اروپا و آسیا هم شکل گرفته است.

همچنین او تاکید می‌کند که در خیلی از کشورها از جمله روسیه استارتاپ‌هایی که بزرگ و بزرگ‌تر شده‌اند تحت فشار قرار گرفته‌اند.

او این ویدیوی خود را با این جمله به پایان می‌رساند که دروغ‌پردازی و روایت‌های نادرست و غیرواقعی ساختن برای این بخش از اقتصاد و کارآفرینان جوان کار درستی نیست.

نوشته های مشابه

‫706 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا