ارز دیجیتال

افزایش مارکت‌کپ بیت‌کوین به نسبت بزرگترین بانکهای جهان

بیت کوین، بدون نگرانی از نزدیک شدن رقبای کریپتو خود، در جایگاه پادشاهی ارزهای دیجیتال جا خوش کرده است. مارکت کپ یا ارزش بازار این کوین، تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳ در حدود ۴۴۶ میلیارد دلار بوده و ارزش بازار اتریوم نزدیک‌ترین تعقیب کننده آن، در حوالی ۱۹۴ میلیارد دلار محاسبه شده است. این جایگاه و البته قیمت بیت کوین به شکل طعنه آمیزی در آینده‌ای نزدیک برای دیگر کریپتوها غیر قابل دسترس به نظر می‌رسد. قدرت پادشاه کریپتو حتی بانک‌های بزرگ را نیز تحت تاثیر قرار داده و در جدول ارزش بازار کمپانی و دارایی‌ها بالاتر از آنها قرار دارد. افزایش ارزش بازار BTC نسبت به بانک‌های برتر جهان را بیشتر بررسی می‌کنیم، همراه ما باشید.

بیت کوین پادشاه صنعت ارزهای دیجیتال

بیت کوین (BTC)، هنوز که هنوز است صنعت ارزهای دیجیتال را به سمت پذیرش گسترده جهانی سوق می‌دهد. پادشاه ارزهای دیجیتال به شکل مستقیم به مبارزه با نهادها و بانک‌های سنتی بزرگ رفته و آنها را از نظر ارزش بازار به چالش کشیده است. در صنعت کریپتوکارنسی اکثر پیش بینی‌ها بر اساس میزان خرید بیت کوین و قیمت BTC صورت می‌گیرد. مارکت کپ بیت کوین به تنهایی و در خط مقدم صنعت ارزهای دیجیتال، بزرگ‌ترین بانک‌های جهان را پشت سر گذاشته است.

مارکت کپ یک دارایی یا کمپانی چه مفهومی دارد؟

مارکت کپ یا همان ارزش بازار (Market Capitalization)، ارزش کل سهام یک شرکت سهامی عام است که در بیشتر موارد می‌توان مقدار آن را از طریق ضرب قیمت یک سهم در تعداد کل سهام موجود محاسبه کرد. مارکت کپ در واقع به ارزش نقدی بازار سهام و سرمایه در گردش یک شرکت یا ارز دیجیتال اشاره دارد. ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و کمپانی‌ها به جای ارائه ارقام فروش و کل دارایی، از این رقم برای تعیین ظرفیت و وسعت شرکت خود استفاده می‌کنند. مارکت کپ، در واقع نشان می‌دهد که این دارایی دیجیتال یا شرکت خاص گزینه با ارزشی برای سرمایه گذار است یا خیر.

بیت کوین بالاتر از بانک‌های بزرگ جهان

طبق آنچه در سایت والکس آمده و بر اساس اطلاعات CompaniesMarketCap، بیت کوین بر اساس ارزش بازار با قیمت ۴۴۶ میلیارد دلار، اکنون در رتبه ۱۶ ارزشمندترین دارایی‌های جهان قرار دارد. بر اساس همین داده‌ها، مارکت کپ کل ارزهای دیجیتال نیز کمی بیشتر از ۱ تریلیون دلار برآورد شده است. بانک‌های بزرگی همچون جی پی مورگان چیس (JP Morgan Chase) با ۴۰۷ میلیارد دلار در رتبه ۱۹ و بانک آمریکا (Bank of America) با ارزش بازار ۲۸۱ میلیارد دلار در رتبه ۳۴ قرار دارند.

روند صعودی ارزش بازار بیت کوین

جالب است بدانید ارزش بازار بیت کوین نسبت به ۳۲۵ میلیارد دلار در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲، ۳۶ درصد رشد داشته است. در آن زمان کمپانی مسترکارت (MasterCard) با ارزش ۳۲۸ میلیارد دلار و تسلا با ریاست ایلان ماسک با ارزش ۳۹۶ میلیارد دلار با فاصله کمی بالاتر از بیت کوین قرار داشتند. اما اکنون کمپانی پرداخت بین المللی مسترکارت با مارکت کپ ۳۵۳ میلیارد دلار در رتبه ۲۶ و پایین‌تر از بیت کوین قرار گرفته است. بیت کوین در زمان افت فاحش قیمت خود نیز نسبت به بسیاری از بانک‌های معتبر جهانی ارزش بازار بالاتری داشت.

روند صعودی ارزش بازار بیت کوین
روند صعودی ارزش بازار بیت کوین

در لیست مارکت کپ دارایی‌ها، اتریوم دومین ارز دیجیتال برتر کریپتوکارنسی نیز با ارزش بازار ۱۹۴ میلیارد دلار، بالاتر از غول‌هایی همچون بانک سازندگی چین (China Construction Bank)، بانک کشاورزی چین (Agricultural Bank of China) و مورگان استنلی (Morgan Stanley) قرار دارد و رتبه ۷۱ را به خود اختصاص داده است.

نظر کارشناسان در مورد روند صعودی قیمت بیت کوین

شیوام تاکرال (Shivam Thakral)، مدیر ارشد شرکت BuyUcoin در زمینه برتری بیت کوین نسبت به بانک‌های بزرگ و روند صعودی قیمت BTC اظهار می‌کند: «بازار ارزهای دیجیتال آخر هفته هیجان انگیزی را پشت سر گذاشت زیرا قیمت بیت کوین برای اولین بار در ۵ ماه گذشته از مرز ۲۳٬۰۰۰ دلار عبور کرد. تقاضا برای خرید BTC در درجه اول توسط سرمایه گذاران نهادی و شرکتی هدایت می‌شود که دارایی‌های خود را در پیش بینی روند صعودی بعدی افزایش می‌دهند.»

همچنین ادول پاتل (Edul Patel)، مدیر ارشد و یکی از بنیانگذاران کمپانی Mudrex، افزایش قیمت BTC را نشانه‌‌ای می‌داند که گاوها فعالانه در تلاش برای هدایت روند صعودی در بازار هستند. بیت کوین توانسته توجه بسیاری از دولت‌ها را به خود جلب کند زیرا به عنوان یک پوشش در برابر ارزهای ناپایدار عمل می‌کند. این علاقه به سرمایه گذاری بیت کوین در بین دولت‌ها، حتی با وجود بازار پر نوسان بازار ارزهای دیجیتال همچنان ادامه دارد.

اهمیت مارکت کپ در سرمایه گذاری

اطلاع از مارکت کپ با توجه به سادگی و اثر بخشی برای ارزیابی ریسک، می‌تواند به تنوع بخشیدن سبد معاملاتی شما کمک کند. هر چه مارکت کپ یک ارز دیجیتال یا سهام بالاتر باشد، ریسک سرمایه گذاری کمتر خواهد بود. ارزش بازار بیت کوین به دلیل حفظ ثبات این کوین در طول زمان و اقبال بالاتر سرمایه گذاران برای خرید BTC به این نقطه اوج رسیده است. مارکت کپ تنها یکی از عوامل مهم برای تعیین استراتژی سرمایه گذاری است و باید در نظر داشت ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بالا نیز ممکن است به مرور زمان ارزش خود را از دست بدهند. بنابراین تمرکز کامل بر ارزش مارکت، نباید شما را از توجه به دیگر عوامل سرمایه گذاری دور کند.

آینده بیت کوین چگونه خواهد بود؟

از ابتدای سال ۲۰۲۳، بیت کوین از خواب غفلت بیدار شده است و قیمت BTC در حدود ۳۵٪ افزایش یافته است. محققان می‌گویند، داده‌های آن‌چین نشان می‌دهد که دوران صعود آغاز شده است که می‌تواند یک فرصت طلایی برای خرید بیت کوین باشد. طرفداران ارزهای دیجیتال و بیت کوین در تلاش هستند تا پذیرش جهانی این دارایی کریپتو ادامه دار باشد تا قله‌هایی نظیر برتری ارزش بازار BTC نسبت به بانک‌های بزرگ، یکی پس از دیگری فتح شود.

منبع: مقاله «مارکت کپ بیت کوین از بزرگترین بانک های جهان فراتر رفت» به نقل از بلاگ والکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا