ارز دیجیتال

بیت‌کوین در آستانه ۲۳هزار دلاری شدن

قیمت بیت کوین امروز به ۲۲۵۰۰ دلار افزایش یافت و این بالاترین قیمت در ۴ ماه اخیر بوده است. به نظر می‌رسد بازار خبر ورشکستگی جنسیس را از مدت‌ها قبل هضم کرده و تنها واکنش مقطعی به آن داشته است.

بعد از انتشار خبر ورشکستگی این شرکت، رشد قیمتی بیت کوین در ۲۱ هزار دلار متوقف شده و قیمت این رمزارز مجددا به محدوده ۲۰ هزار دلار رسید، اما در طی مدت زمان اندکی توانست ریکاوری کرده و رشد حدودا ۲ هزار واحدی را ثبت کند.

ادامه رشد هفته گذشته بازارهای سهام، کاهش شاخص دلار آمریکا (DXY)، نظرات مثبت فدرال رزرو، و گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) می‌تواند بیت کوین را بالاتر از محدوده ۲۱ هزار دلار نگه دارد.

به نظر می‌رسد یک کاتالیزور اصلی برای این رالی، گزارش مثبت CPI است که در ۱۲ ژانویه منتشر شد و نشان می‌دهد تورم کلی برای همه مصرف‌کنندگان کاهش یافته است.

این بزرگترین کاهش تورم از آوریل ۲۰۲۰ بود. معامله گران سهام همچنین با افزایش قیمت‌ها به امید این که داده‌های مثبت باعث کاهش سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در نشست ۱ فوریه خواهد شد، واکنش نشان می‌دهند.

داده‌های مثبت تورم درحال‌حاضر توجه فدرال رزرو ایالات متحده را که مسئول افزایش نرخ بهره است، جلب کرده است. کریستوفر والر، فرماندار فدرال رزرو، در مورد افزایش نرخ بهره احتمالی گفت، بر اساس داده‌های موجود، به نظر می‌رسد تلاطم کمی در پیش است، بنابراین درحال‌حاضر من طرفدار افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره در نشست بعدی FOMC در پایان این ماه هستم.

بازار سهام در ۲۰ ژانویه در روند افزایشی کار خود را آغاز کرد، همچنین داوجونز، اس‌اند پی ۵۰۰ و نزدک همگی اعداد مثبتی را ثبت کردند. بیت کوینم همچنان با سهام ایالات متحده مرتبط است و رالی امروز نیز از این روند مستثنی نبود.

در واقع چند دلیل برای رشد قیمت اخیر بیت کوین می‌توان مطرح کرد:

داده‌های مثبت CPI منجر به بالاترین قیمت بیت کوین از سال گذشته می‌شود

از آنجایی که قیمت بیت کوین در ۲۰ ژانویه به بالاترین حد سالانه خود یعنی ۲۱،۴۲۷ دلار رسید، برخی از تحلیلگران اکنون ۲۱،۰۰۰ دلار را به عنوان کف قیمت جدید BTC می‌بینند. اگرچه حجم معاملات بیت کوین به سطوح قبل از سقوط FTX هنوز نرسیده است، اما این شاخص در ۱۵ ژانویه، توانست به ۵۸.۵ میلیارد دلار برسد.

گزارش CPI نشان داد که تورم برای ششمین ماه متوالی کاهش یافته است. یکی از بزرگترین کاهش‌ها در این گزارش کاهش شدید قیمت بنزین بود. قیمت خودروهای دست دوم و نو نیز کاهش یافت. نکته‌ای که در گزارش CPI وجود دارد این است که هزینه خدمات و غذا همچنان بالا است.

اگر تورم به اوج خود رسیده باشد، این احتمال وجود دارد که فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره تهاجمی منصرف شود. بسیاری از معامله گران موافق هستند که اگر فدرال رزرو بر روی کاهش شدت سیاست‌های انقباضی و نرخ بهره متمرکز شود، قیمت بیت کوین ممکن است افزایش یابد.

FOMC جلسات خود را در ۳۱ ژانویه با تصمیم گیری در مورد نرخ‌های بهره آغاز می‌کند. داده‌های مثبت تورم ممکن است بر تصمیم FOMC تأثیر بگذارد و قیمت بیت کوین و سهام را افزایش دهد. پس از گزارش‌های ناامیدکننده تولید ناخالص ملی ایالات متحده در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، بازار دوباره بازگشته است زیرا سرمایه‌گذاران منتظر جزییات بیشتر درباره تصمیم بالقوه فدرال رزرو هستند.

داده‌های بلندمدت به نفع بیت کوین است

اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار کریپتو می‌تواند به دلیل اعتقاد آنها به کاهش تورم و بهبود سیاست‌های فدرال رزرو باشد. در بیانیه فدرال رزرو، امکان تغییر سیاست همچنان وجود دارد.

کمیته پیش‌بینی می‌کند که سیاست‌های انقباضی تا دستیابی به تورم هدف ۲ درصدی ادامه دار باشد. سیاست پولی بر فعالیت‌های اقتصادی و تورم و تحولات اقتصادی و مالی، با تاخیر اثرگذار است، لذا فدرال رزرو با درنظر گرفتن این موضوع اهداف بعدی نرخ بهره را تعیین خواهد کرد.

با توجه به گزارش CME، نرخ بهره ممکن است در آینده نزدیک کمتر از آنچه قبلاً پیش‌بینی می‌شد، افزایش یابد.

احساسات عمومی نشان می‌دهد که احتمال کاهش نرخ‌های آینده وجود دارد و سرمایه‌گذاران معتقدند که این امکان را برای بهبود بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است.

روند نزولی شاخص دلار

یکی دیگر از نشانه‌های مثبت که می‌تواند قیمت بیت کوین را تقویت کند، کاهش شاخص دلار آمریکا (DXY) است. از لحاظ تاریخی زمانی که DXY عقب نشینی می‌کند، تمایل به دارایی‌های پر ریسک مانند بیت کوین افزایش می‌یابد.

S&P500، نزدک یک نمای کلی برای اقتصاد ارائه می‌دهند. درحال‌حاضر بیت کوین و شاخص‌های ock دارای ضریب همبستگی بالایی هستند.

بنابراین اگر نرخ بهره کاهش یابد و اقتصاد رشد کند، بیت کوین می‌تواند با بازارهای سهام صعودی به رشد خود ادامه دهد. هرچه شرایط اقتصاد کلان بهتر باشد، برای قیمت بیت کوین بهتر است.

در حالی که قیمت بیت کوین در کوتاه مدت پس از نظرات مثبت فدرال رزرو حرکت صعودی را در پیش گرفته است، چالش‌های بزرگتر ورشکستگی صرافی‌های متمرکز، قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال، نگرانی‌ها در مورد ذخایر بایننس و نگرانی از مسائل حقوقی گروه DCG و همچنین ورشکستگی جنسیس می‌تواند یک مانع برای رالی قیمتی بیت کوین باشد. برخی از تحلیلگران هنوز بر این باورند که سقوط بیت کوین تا ۱۵۰۰۰ دلار ممکن است.

منبع
فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا