تکنولوژی

سریع‌ترین پردازنده دسکتاپ اینتل با فرکانس 6 گیگاهرتز رونمایی شد

اینتل ساعاتی پیش پردازنده‌ای جدید تحت عنوان Core i9-1300KS را به خانواده پردازنده‌های دسکتاپ خود اضافه کرد.

محصولی که می‌تواند بدون اووکلاک، به سرعت کلاک یا همان فرکانس 6 گیگاهرتز برسد و این یعنی، سریع‌ترین پردازنده دسکتاپی که تاکنون تولید شده است.

به گفته اینتل، این فرکانس به لطف قابلیت Thermal Vlocity Boost در این چیپست میسر شده که به پردازنده اجازه می‌دهد تا در مواقعی که خنک است، به حداکثر سرعت پردازشی برسد.

در واقع، Core-i9 13900KS نسخه ارتقایافته‌ای از پردازنده قبلی این شرکت یعنی Core-i9 13900K این شرکت محسوب می‌شود. تفاوت عمده این دو چیپست در این است که نمونه قدیمی‌تر قادر به ارائه حداکثر سرعت کلاک یا فرکانس 5.8 گیگاهرتزی است و قدرت پایه کمتری معادل 125 وات در مقایسه با 150 وات نسخه جدید دارد.

با این حال، Core-i9 13900KS از لحاظ تعداد هسته‌های پردازشی با مدل قبلی خود برابر است؛ یعنی 24 هسته و مقدار کش (36 مگابایت) و تعداد خطوط PCI (20) آن نیز یکسان است. افزون بر این، پردازنده جدید اینتل با مادربرد‌های Z790 و Z690 سازگار است؛ هرچند اینتل بایوس به‌روزشده را پیشنهاد می‌دهد.

قابلیت Thermal Velocity Boost یک ویژگی جدید در تراشه‌های نسل یازدهم و بعد از آن سری Core اینتل است که به این تراشه‌ها اجازه می‌دهد در هنگام خنک بودن، سریع‌تر کار کنند.

نحوه کار آن نیز بدین صورت است که وقتی دمای چیپ کمتر از 70 درجه سلسیوس است، با افزایش فرکانس کلاک به میزان 100 مگاهرتز، می‌توان به این سرعت دست یافت. با این حال، برای استفاده از حداکثر ظرفیت این پردازنده می‌بایست به فکر یک خنک‌کننده خوب بود.

به گفته اینتل، این پردازنده جدید قبل از عرضه پردازنده Ryzen 9 7950X3D شرکت AMD که قرار است در ماه فوریه وارد بازار شود، عرضه خواهد شد. در خصوص این پردازنده AMD نیز باید گفت که بنابر اعلام این شرکت، از فرکانس 5.7 گیگاهرتز و کش 144 مگابایتی بهره می‌برد.

اینتل همچنین قیمت پایه پردازنده Core-ip 13900KS را برابر با 699 دلار تعیین کرده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: 1profuse

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا