استارتاپ

«میتوان» و «پیندودو» ؛ دو برنده عصر کرونا در چین

دو شرکت اینترنتی میتوان (Meituan)  و پیندودو (Pinduoduo) را می‌توان به عنوان دو برنده میان شرکت‌های بزرگ در همه‌گیری کرونا معرفی کرد. این دو شرکت در حال تطبیق خود با شرایط جدید چین یعنی کاهش محدودیت‌های کرونایی و برداشته شدن سیاست کووید صفر هستند.

شرکت تحویل غذا Meituan و اپلیکیشن خرید کالاهای دست دوم پیندودو Pinduoduo در سه ماه منتهی به پایان سپتامبر، در مجموع ۱۱.۸ میلیارد یوان (معادل ۱.۷ میلیارد دلار) سود ساخته‌اند، دلیل این اتفاق آنجاست که خریداران روی به استفاده از سرویس تحویل غذا و خرید عمده کالاهای مصرفی آوردند.

علاوه بر این میزان فروش Meituan و Pinduoduo نسبت به سال گذشته به ترتیب ۲۸ و ۶۵ درصد افزایش یافته است و غول‌های فناوری چین را از این نظر شکست داده‌اند. در همان دوره، درآمد شرکت بزرگ تنسنت Tencent کاهش جدی یافت و این در حالی بود که درآمد Alibaba تنها ۳ درصد رشد کرد. اما از آنجایی که پکن در هفته جاری سیاست‌های بحث برانگیز شی جین پینگ علیه کرونا موسوم به کووید صفر را کاهش گسترده‌ای داده است، هر دوی این شرکت‌ها به دنبال جریان‌های درآمدی جایگزین هستند.

انطباق با شرایط قرنطینه کووید

رابین ژو، تحلیلگر AB Bernstein گفت: «این دو شرکت جزو با کیفیت‌ترین کسب و کارهای اینترنتی در چین هستند. البته این دو شرکت در چند هفته بهار که شاهد تعطیلی چند هفته‌ای بزرگترین شهرهای چین بودیم، هر دو در مواجهه با قرنطینه شانگهای چابک عمل کردند. وی خاطرنشان کرد که هر دو پلتفرم به سرعت راه‌هایی را برای تسهیل تحویل کالا به شهروندان درب خانه‌هایشان، مانند خرید گروهی برای ساکنان یک بلوک آپارتمان، پیاده‌سازی کردند.

Meituan و Pinduoduo همچنین یکی از ذینفعان کمپین پکن هستند که برای از بین بردن انحصار غول تجارت الکترونیک «علی‌بابا» بوده‌اند که برخی از تجار را مجبور به ثبت نام در پلتفرم‌های خرید محبوب مانند Taobao و Tmall کردند. در سه ماه منتهی به پایان سپتامبر، درآمد خدمات بازاریابی آنلاین Pinduoduo که شامل مخارج تبلیغاتی هم می‌شود به ۲۸.۴ میلیارد یوان افزایش یافت که ۵۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

Meituan  توانست قیمت‌های خود را با عقب نشینی رقبایش و افزایش هزینه بها برای تحویل غذا افزایش دهد. لی چنگدونگ، رئیس اتاق فکر تجارت الکترونیک هایتون در این باره گفت: «سودآوری Meituan در طول همه‌گیری بهبود یافته است زیرا مردم قادر به سفر یا ترک خانه‌های خود نبودند و منطقی است که آنها پول بیشتری را برای خدمات محلی مانند تحویل غذا خرج کنند.»

یکی از کارمندان سابق Meituan که در ماه آوریل شرکت را در موج تعدیل‌ها ترک کرد، گفت: «کرونا رقابت در بازار را تضعیف کرده است و تا زمانی که شرکت بتواند غذا را در طی محدودیت‌ها تحویل دهد، نیازی به نرخ‌های رقابتی یا محصولات بهتر ندارد.»

روز دوشنبه، Douyin، نسخه چینی اپلیکیشن رسانه‌های اجتماعی TikTok، از همکاری با سه شرکت برای ارائه خدمات تحویل غذا خبر داد و آن را در رقابت مستقیم با Meituan قرار داد. لی گفت این حرکت به این معنی است که رستوران‌ها احتمالاً مقداری از هزینه‌های تبلیغاتی خود را از Meituan به Douyin منتقل خواهند کرد.

با این حال، پایداری کسب‌وکارهای متنوع Meituan به این معنی است که این شرکت همچنان می‌تواند با بازگشایی چین از مزایای آن بهره‌مند شود. کنترل‌های Zero-Covid به بخش رزرو هتل و سفر که یکی سودآورترین تجارت چینی‌ها قبل از همه‌گیری بود، آسیب رسانده است.

به گفته منابع آگاه Meituan  هزینه‌های این شرکت به واسطه کاهش پرسنل برای کمک به ادامه روند سودآوری آن انجام شده است. از سوی دیگر در نتایج تحقیقات ماه آوریل از این صنعت که توسط اداره فضای سایبری چین اعلام شده علیرغم کمپین‌های نظارتی و کاهش قیمت سهام شرکت‌ها، اشتغال در بخش فناوری همچنان پایدار است.

قیمت سهام Meituan در بازار سهام هنگ کنگ در ۱۲ ماه گذشته بیش از ۲۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است و به ۱۸۹ دلار هنگ کنگ (۲۴ دلار آمریکا) رسیده است، در حالی که سهام شرکت  Pinduoduoدر بورس Nasdaq  نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته و به ۹۱ دلار رسیده است.

ژو در این رابطه گفت: Pinduoduo باید مقدار زیادی سرمایه‌گذاری کند تا وارد این زمینه شود. اما پتانسیل صعودی بسیار زیاد است، به خصوص که مصرف کنندگان ایالات متحده به خرده فروشان ارزان‌تر روی می‌آورند، زیرا کشور به سمت اقتصاد ضعیف‌تر می‌رود.

منبع
فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا